Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Podstawy introdukcji wybranych gatunków przeżuwaczy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy introdukcji wybranych gatunków przeżuwaczy
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia kręgowców, etologia, wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, chów i hodowla przeżuwaczy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Możliwości introdukcji małych przeżuwaczy z uwzględnieniem żyjącego na danym terenie ptactwa.2
T-A-2Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji wybranych gatunków dużych przeżuwaczy.2
T-A-3Jelenie i sarny podstawowe wolno żyjące gatunki przeżuwaczy w ekosystemach Polski.2
T-A-4Możliwości hodowli egzotycznych gatunków przeżuwaczy w warunkach krajowych. Podstawowe normy utrzymania dla zwierząt przeżuwających w hodowlach zamkniętych.2
T-A-5Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy.3
T-A-6Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu.4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z introdukcją.3
T-W-2Możliwości introdukcji przeżuwaczy w Polsce i na kontynencie europejskim.2
T-W-3Próby odtworzenia tura oraz reintrodukcja żubra i łosia przykład korzystnego wpływu człowieka na ekosystem.2
T-W-4Introdukcja bizona i daniela możliwości hodowli w warunkach krajowych ekosystemów, zagrożenia wynikające z wprowadzania nowych gatunków do ekosystemów.2
T-W-5Introdukcja muflona i reintrodukcja kozicy tatrzańskiej.2
T-W-6Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie.2
T-W-7Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Studiowanie literatury związanej z tematem bieżących zajęć.7
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.2
A-A-4Przygotowanie prezentacji i jej omówenie.6
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O16.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania.
ZO_1A_W01, ZO_1A_W04, ZO_1A_W12R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O16.3_U01
Student potrafi scharakteryzować środowisko życia wybranych do introdukcji przeżuwaczy. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zaplanować projekt introdukcji wybranego gatunku uwzględniając warunki panujące na terenie planowanych wsiedleń, przewidując zagrożenia, szacując koszty i ewentualne straty.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U09, ZO_1A_U14R1A_U01, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01

Literatura podstawowa

  1. Doroszewski W., Słownik poprawnej polszczyzny., PWN., Warszawa., 1987
  2. Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne., PWN., Warszawa., 2002
  3. Olszewska-Torbe A., Preś A., Natura 2000 nad Zalewem Szczecińskim., Buchalter., Szczecin, 2005
  4. Nicolle C., Świat dzikich zwierząt - encyklopedia Larousse., Ediciones Altaya., Warszawa, 2000
  5. www., Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych., (IUCN Red List of Threatened Species), 2009, Aktual. 2009.

Literatura dodatkowa

  1. Elton Ch.S., Ekologia inwazji zwierząt i roślin., PWR i L., Warszawa., 1967
  2. Wilson E., Reeder M., Mammal Species of the World. A Taxomic and Geographic Reference., Johns Hopkins University Press., 2005
  3. Szarski H., Historia zwierząt kręgowych., PWN, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Możliwości introdukcji małych przeżuwaczy z uwzględnieniem żyjącego na danym terenie ptactwa.2
T-A-2Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji wybranych gatunków dużych przeżuwaczy.2
T-A-3Jelenie i sarny podstawowe wolno żyjące gatunki przeżuwaczy w ekosystemach Polski.2
T-A-4Możliwości hodowli egzotycznych gatunków przeżuwaczy w warunkach krajowych. Podstawowe normy utrzymania dla zwierząt przeżuwających w hodowlach zamkniętych.2
T-A-5Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy.3
T-A-6Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z introdukcją.3
T-W-2Możliwości introdukcji przeżuwaczy w Polsce i na kontynencie europejskim.2
T-W-3Próby odtworzenia tura oraz reintrodukcja żubra i łosia przykład korzystnego wpływu człowieka na ekosystem.2
T-W-4Introdukcja bizona i daniela możliwości hodowli w warunkach krajowych ekosystemów, zagrożenia wynikające z wprowadzania nowych gatunków do ekosystemów.2
T-W-5Introdukcja muflona i reintrodukcja kozicy tatrzańskiej.2
T-W-6Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie.2
T-W-7Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Studiowanie literatury związanej z tematem bieżących zajęć.7
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.2
A-A-4Przygotowanie prezentacji i jej omówenie.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O16.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O16.3_U01Student potrafi scharakteryzować środowisko życia wybranych do introdukcji przeżuwaczy. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zaplanować projekt introdukcji wybranego gatunku uwzględniając warunki panujące na terenie planowanych wsiedleń, przewidując zagrożenia, szacując koszty i ewentualne straty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski