Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.4
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej2
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.2
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.2
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.3
15
wykłady
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).2
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.3
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2opracowanie wskazane tematu5
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie się do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z higieną człowieka5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywny wynik testu końcowego.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W01
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2S-2
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W02
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
ZO_1A_U09R1A_U06C-3T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-2, M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_K01
wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
ZO_1A_K06R1A_K04, R1A_K07C-1, C-2T-W-3, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W01
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
2,0Student nie potrafi poprawnie omówic czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjaśnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5-- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy Student, przy pomocy nauczyciela, omawia wiekszość z omawianych czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału Student w miare samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia wiekszość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W02
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
2,0Student nie potrafi poprawnie objaśnić zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia wiekszość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia wiekszość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błedy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
2,0Student nie potrafi, w oparciu o posiadaną wiedzę, analizować zdrowotnych zagrożen wynikających z oddziaływania okreslonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje jedynie niewielkie trudnosci w analizowaniu zagrożen wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ trudności. Popełnia niewiele błedów.
4,5Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_K01
wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań w zakresie poszukiwania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu i nie wykazuje inicjatywy w zdobywaniu wiedzy.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań w zakresie poszukiwania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje sie jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranzowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec poczynan nauczyciela.
4,0Student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec działań zaproponowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę aktywną w zdobywaniu wiedzy.
5,0Student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując sie przy tym pozytywna postawą wobec działań zaproponowanych przez nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.4
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej2
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.2
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.2
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).2
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.3
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2opracowanie wskazane tematu5
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z higieną człowieka5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A2.2_W01omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
Treści programoweT-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie omówic czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjaśnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5-- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy Student, przy pomocy nauczyciela, omawia wiekszość z omawianych czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału Student w miare samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia wiekszość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A2.2_W02objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
Treści programoweT-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie objaśnić zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia wiekszość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia wiekszość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błedy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A2.2_U01analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)
Treści programoweT-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, w oparciu o posiadaną wiedzę, analizować zdrowotnych zagrożen wynikających z oddziaływania okreslonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje jedynie niewielkie trudnosci w analizowaniu zagrożen wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ trudności. Popełnia niewiele błedów.
4,5Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A2.2_K01wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
Treści programoweT-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań w zakresie poszukiwania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu i nie wykazuje inicjatywy w zdobywaniu wiedzy.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań w zakresie poszukiwania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje sie jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranzowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec poczynan nauczyciela.
4,0Student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec działań zaproponowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę aktywną w zdobywaniu wiedzy.
5,0Student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując sie przy tym pozytywna postawą wobec działań zaproponowanych przez nauczyciela.
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.