Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Działa-Szczepańczyk <Ewa.Dziala-Szczepanczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiadanie wiedzy biologicznej (na poziomie szkoły średniej) i podstaw chemi i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi. Student ma poznać zasady funkcjonowania ekosystemu, organizację i dynamikę biocenoz, oddziaływanie czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi. Student powinien uwrażliwić się na problematykę związaną z ochroną środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizm a środowisko abiotyczne4
T-A-2Organizm a środowisko biotyczne4
T-A-3Organizm w środowisku antropogenicznym2
10
laboratoria
T-L-1Organizm a środowisko abiotyczne4
T-L-2Struktura biotyczna ekosystemu na przykładzie lasu liściastego strefy klimatu umiarkowanego4
T-L-3Organizm w środowisku antropogenicznym2
10
wykłady
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia2
T-W-2Energia prawa rządzace jej przemianami w układach ekologicznych2
T-W-3Materia - prawa rządzace jej przemianami w układach ekologicznych2
T-W-4Struktura, organizacja i dynamika biocenozy2
T-W-5Ekosystemy antropogeniczne2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów10
A-A-3studiowanie zalecanej literatury10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie zalecanej literatury10
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie Metody eksponujące: film, ekspozycja Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_W01
Student powinien prawidłowo definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią, powinien znać mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych i podlegających antropopresji, powinien wykazać się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,powinien prawidłowo tłumaczyć zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_U01
Student powinien prawidłowo ocenić i charakteryzować relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych. student powinien umieć prawidłowo analizować i interpretować zjawiska zachodzące w ekosystemach naturalnych i antropogenicznych, powinien rozpoznawać stan degradacji środowiska naturalnego, prawidłowo ocenić etap rozwoju biocenozy.
ZO_1A_U08R1A_U05

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_K01
Student powinien cechować się szczególną wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki; powinien szybko wychwytywać wszelkie nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem środowiska naturalnego, powinien cechować się aktywnością przekładającą się na chęć tworzenia grup, zrzeszeń, organizacji pracujących na rzecz ochrony środowiska i cechować się odwagą w głoszeniu swoich poglądów.
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_W01
Student powinien prawidłowo definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią, powinien znać mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych i podlegających antropopresji, powinien wykazać się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,powinien prawidłowo tłumaczyć zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
2,0
3,0Student dysponuje słabą wiedzą dotyczacą mechanizmów funkcjonowania ekosystemów i biocenozy oraz funkcjonowania organizmu w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_U01
Student powinien prawidłowo ocenić i charakteryzować relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych. student powinien umieć prawidłowo analizować i interpretować zjawiska zachodzące w ekosystemach naturalnych i antropogenicznych, powinien rozpoznawać stan degradacji środowiska naturalnego, prawidłowo ocenić etap rozwoju biocenozy.
2,0
3,0student słabo analizuje i ocenia stan środowiska oraz relacji zachodzących między składowymi ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_K01
Student powinien cechować się szczególną wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki; powinien szybko wychwytywać wszelkie nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem środowiska naturalnego, powinien cechować się aktywnością przekładającą się na chęć tworzenia grup, zrzeszeń, organizacji pracujących na rzecz ochrony środowiska i cechować się odwagą w głoszeniu swoich poglądów.
2,0
3,0student cechuje się niską empatią w stosunku do środowiska i jego składowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Odum E. P., Podstawy ekologii., PW Rolnicze i Leśne, 1977
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 1999
  4. Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1981
  5. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierzat i roslin, PWN, Warszawa, 1999
  2. Łabno G., Ekologia, słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo "Europa", Warszawa, 2007
  3. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań, 1999
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizm a środowisko abiotyczne4
T-A-2Organizm a środowisko biotyczne4
T-A-3Organizm w środowisku antropogenicznym2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizm a środowisko abiotyczne4
T-L-2Struktura biotyczna ekosystemu na przykładzie lasu liściastego strefy klimatu umiarkowanego4
T-L-3Organizm w środowisku antropogenicznym2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia2
T-W-2Energia prawa rządzace jej przemianami w układach ekologicznych2
T-W-3Materia - prawa rządzace jej przemianami w układach ekologicznych2
T-W-4Struktura, organizacja i dynamika biocenozy2
T-W-5Ekosystemy antropogeniczne2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów10
A-A-3studiowanie zalecanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie zalecanej literatury10
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B4_W01Student powinien prawidłowo definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią, powinien znać mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych i podlegających antropopresji, powinien wykazać się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,powinien prawidłowo tłumaczyć zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dysponuje słabą wiedzą dotyczacą mechanizmów funkcjonowania ekosystemów i biocenozy oraz funkcjonowania organizmu w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B4_U01Student powinien prawidłowo ocenić i charakteryzować relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych. student powinien umieć prawidłowo analizować i interpretować zjawiska zachodzące w ekosystemach naturalnych i antropogenicznych, powinien rozpoznawać stan degradacji środowiska naturalnego, prawidłowo ocenić etap rozwoju biocenozy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student słabo analizuje i ocenia stan środowiska oraz relacji zachodzących między składowymi ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B4_K01Student powinien cechować się szczególną wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki; powinien szybko wychwytywać wszelkie nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem środowiska naturalnego, powinien cechować się aktywnością przekładającą się na chęć tworzenia grup, zrzeszeń, organizacji pracujących na rzecz ochrony środowiska i cechować się odwagą w głoszeniu swoich poglądów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student cechuje się niską empatią w stosunku do środowiska i jego składowych.
3,5
4,0
4,5
5,0