Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy | ||
Specjalność | Zootechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii oraz żywienia człowieka i zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności |
C-2 | Przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody oznaczania azotynów i azotanów | 4 |
T-A-2 | Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania | 6 |
T-A-3 | Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach. | 3 |
T-W-2 | Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności. | 2 |
T-W-3 | Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny. | 2 |
T-W-4 | Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności. | 5 |
T-W-5 | Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-4 | przygotowanie siędo zaliczenia przedmiotu | 4 |
A-W-5 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczne |
M-4 | Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.4_W01 Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością | ZO_1A_W15 | R1A_W05 | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-W-4 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.4_K01 student ma świadomość zagrożenia wynikającego z substancji niepożadanych występujących w materiale roślinnym | ZO_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K08 | InzA_K02 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.4_W01 Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością | 2,0 | student nie potrafi wymienić jakiegokoliwk zanieczyszczenia w żywności i paszach i nie zna ryzyka dla zdrowia związanego z zanieczyszcozną żywnością |
3,0 | student student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi go oszacować i zarządzać | |
3,5 | student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi wyjaśnić ADI i TDI | |
4,0 | student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, potrafi go oszacować i zarządzać, potrafi wyjaśnić poziomy ADI i TDI | |
4,5 | student student potrafi shcarakteryzować główne grupy zanieczyszczeń i zna metody ich wykrywania i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością i potrafi ja zanalizować właściwie | |
5,0 | student potrafi w pełni wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością |
Literatura podstawowa
- Sikorski Z.E., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
- Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach, Kraków, 2001
- Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Beksa, Akryloamid w żywności, Sigma, 2006
- Knypl M., Knypl E., Dioksyny mniej straszne?, Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej, Bielsko-Biała, 2007