Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt
Sylabus przedmiotu Dodatki do żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dodatki do żywności | ||
Specjalność | Agroturystyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Józefa Gardzielewska <Jozefa.Gardzielewska@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | biochemia,chemia organiczna i nieorganiczna,towaroznastwo surowców i produktów zwierzęcych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Barwniki | 1 |
T-A-2 | Substancje zapachowe. Rozpuszczalniki do substancji zapachowych | 1 |
T-A-3 | Substancje konserwujące | 2 |
T-A-4 | Przeciwutleniacze i synergenty | 2 |
T-A-5 | Substancje stabilizujące i emulgujące | 2 |
T-A-6 | Substancje zagęszczające | 1 |
T-A-7 | Substancje klarujące. Substancje do stosowania na powierzchnię | 1 |
T-A-8 | Rozpuszczalniki ekstrakcyjne. Kwasy, zasady, sole | 1 |
T-A-9 | Substancje wzmacniające smak i zapach | 1 |
T-A-10 | Substancje wzbogacające | 1 |
T-A-11 | Substancje słodzące | 1 |
T-A-12 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej. | 2 |
T-W-2 | Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe. | 2 |
T-W-3 | Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków. | 2 |
T-W-4 | Podział dodatków według funkcji technologicznych. | 2 |
T-W-5 | Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów. | 2 |
T-W-6 | Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania. | 1 |
T-W-7 | Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania. | 1 |
T-W-8 | Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów. | 1 |
T-W-9 | Pomocnicze dodatki do przetwórstwa. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 5 |
A-A-3 | Studiowanie literatury związanej z tematyką zajęć | 5 |
A-A-4 | Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka. | ZO_2A_W06 | R2A_W05 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-A-9, T-W-3, T-W-9, T-A-7, T-A-4, T-A-1, T-A-10, T-A-5, T-W-6, T-W-2, T-A-8, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-A-11, T-W-7, T-A-6, T-A-12, T-W-10, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności. | ZO_2A_U04 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U09 | InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1 | T-A-10, T-W-8, T-W-2, T-A-5, T-W-7, T-W-3, T-A-8, T-A-9, T-A-4, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-A-11, T-A-6, T-A-12, T-A-3, T-W-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka. | ZO_2A_K04 | R2A_K05, R2A_K06 | — | C-1 | T-W-2, T-A-10, T-A-7, T-A-9, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-A-5, T-A-11, T-A-6, T-A-12, T-W-7, T-W-10, T-A-8, T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-W-8, T-A-2, T-A-4, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności. |
3,0 | Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia liczne błędy. | |
3,5 | Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia nie liczne błędy. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności. | |
4,5 | Student posiada powyżej dobrego poziomu umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka. | 2,0 | Student nie potrafi właściwie ocenić ryzyka zawodowego z zastosowaniem substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka. |
3,0 | Student w niedostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka. | |
3,5 | Student w dostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka. | |
4,0 | Student dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka. | |
4,5 | Student na poziomie dobry plus potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka. |
Literatura podstawowa
- Rutkowski A., Gwiazda S., Dąbrowski K., Kompedium Dodatków do Żywności, HORTIMEX, Konin, 2003
- pod red. Świderski Franciszek, Żywność Wygodna i Żywność Funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2006
- pod red. Sikorski Z, Chemia Żywności, WNT, Warszawa, 2007
- Ministerstwo Zdrowia, Aktualne Ustawodawstwo (Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych stosowanych w żywności)Dzienniki Ustaw, Dyrektywy, 2011
Literatura dodatkowa
- Gawęcki J., Żywienie Człowieka, Podstawy Nauki o Żywieniu t., PWN, Warszawa, 2010