Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Apifauna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Apifauna
Specjalność Ekologia i profilaktyka zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Działa-Szczepańczyk <Ewa.Dziala-Szczepanczyk@zut.edu.pl>, Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia, pszczelnictwo, botanika, ekologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zpoznanie studentów z sytematyka, biologią oraz zachowaniem wybranych gatunków należących do Apoidea

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy rozwoju społecznego pszczół2
T-A-2Pszczoły bezżądłowe: Melipony, Trygony, Lestrymelity - biologia, budowa gniazda, orientacja w ternie4
T-A-3Pszczoły udomowione: Apis mellifera, Apis cerana - budowa gniazda, biologia, cykl zyciowy2
T-A-4Pszczoły żyjace na wolnym powietrzu: Apis dorsta, Apis labariosa, Apis florea, Apis adreniformis, Apis kaschevnikovi, Apis nuluensis, Apis nigrocienta - wystepowanie, budowa fniazda, biologia.4
T-A-5Pszczoła zafrykanizowana - powstanie, biologia, zasieg występowania2
T-A-6Zaliczenie ćwiczen1
15
wykłady
T-W-1Nadrodzina Apoidea. Drzewo filogenetyczne pszczół. Charakterystyka rodzin występujących w Europie2
T-W-2Rozmieszczenie geograficzne rodzin i podrodzin. Zróznicowanie fauny w różnych środowiskach2
T-W-3Zdobywanie pokarmu. Zwiazki pszczół i kwiatów.2
T-W-4Zmysł pszczół a powobność kwiatów. Pyłek, nektar, inne pokarmy.2
T-W-5Praca pszczół w czasie zdobywania pokarmu. Zalety pszczół jako zapylaczy2
T-W-6Optymalna strategia zdobywania pokarmu.Sezonowe zmiany pszczół w Palearktyce2
T-W-7Okresy fenologiczne. Konkurencja i podział zasobów pokarmowych.2
T-W-8Zaliczenie wykladów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3studiowanie literatury4
A-A-4konsultacje1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-W-3studiowanie literatury3
A-W-4konsultacje1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - prezentacja mulimedialna,
M-2film
M-3dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
student charakteryzuje nadrodzię Apoidea,na wiedzę dotyczącą występowania i zróżnicowania fauny pszczół, współzależności pszczół i kwiatów
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_U01
potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-4, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
student charakteryzuje nadrodzię Apoidea,na wiedzę dotyczącą występowania i zróżnicowania fauny pszczół, współzależności pszczół i kwiatów
2,0nie zna charakterystyki nadrodziny Apoidea, nie ma wiedzy dotyczącej występowania i zróznicowania fauny pszczół, wspłzalezności pszczół i kwiatów
3,0ma podstawową wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczczacą jej charakterystki, występowania , zróznicownia fauny pszczół oraz współzależności pszczół i kwiatów
3,5ma zadawalajacą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów
4,0ma dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów
4,5ma ponad dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów
5,0ma pełną wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotycząceą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_U01
potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka
2,0nie potrafi wskazać i omówić gatunków wykorzystywanych i hodowanych przez cczłowieka
3,0potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie podstawowym
3,5potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie zadawalającym
4,0potrafi wskazać i omówić gatynki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie dobrym
4,5potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człwieka w zakresie ponad dobryn
5,0potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka w zakresie bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Ekologia pszczół, PWN, Warszawa-Poznań, 1993
  2. Prabucki J. red, Pszczelnictwa, Albatros, Szczecin, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Wilkaniec Z., Owady uzytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy rozwoju społecznego pszczół2
T-A-2Pszczoły bezżądłowe: Melipony, Trygony, Lestrymelity - biologia, budowa gniazda, orientacja w ternie4
T-A-3Pszczoły udomowione: Apis mellifera, Apis cerana - budowa gniazda, biologia, cykl zyciowy2
T-A-4Pszczoły żyjace na wolnym powietrzu: Apis dorsta, Apis labariosa, Apis florea, Apis adreniformis, Apis kaschevnikovi, Apis nuluensis, Apis nigrocienta - wystepowanie, budowa fniazda, biologia.4
T-A-5Pszczoła zafrykanizowana - powstanie, biologia, zasieg występowania2
T-A-6Zaliczenie ćwiczen1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nadrodzina Apoidea. Drzewo filogenetyczne pszczół. Charakterystyka rodzin występujących w Europie2
T-W-2Rozmieszczenie geograficzne rodzin i podrodzin. Zróznicowanie fauny w różnych środowiskach2
T-W-3Zdobywanie pokarmu. Zwiazki pszczół i kwiatów.2
T-W-4Zmysł pszczół a powobność kwiatów. Pyłek, nektar, inne pokarmy.2
T-W-5Praca pszczół w czasie zdobywania pokarmu. Zalety pszczół jako zapylaczy2
T-W-6Optymalna strategia zdobywania pokarmu.Sezonowe zmiany pszczół w Palearktyce2
T-W-7Okresy fenologiczne. Konkurencja i podział zasobów pokarmowych.2
T-W-8Zaliczenie wykladów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3studiowanie literatury4
A-A-4konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-W-3studiowanie literatury3
A-W-4konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01student charakteryzuje nadrodzię Apoidea,na wiedzę dotyczącą występowania i zróżnicowania fauny pszczół, współzależności pszczół i kwiatów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zpoznanie studentów z sytematyka, biologią oraz zachowaniem wybranych gatunków należących do Apoidea
Treści programoweT-W-5Praca pszczół w czasie zdobywania pokarmu. Zalety pszczół jako zapylaczy
T-W-4Zmysł pszczół a powobność kwiatów. Pyłek, nektar, inne pokarmy.
T-A-2Pszczoły bezżądłowe: Melipony, Trygony, Lestrymelity - biologia, budowa gniazda, orientacja w ternie
T-W-7Okresy fenologiczne. Konkurencja i podział zasobów pokarmowych.
T-W-2Rozmieszczenie geograficzne rodzin i podrodzin. Zróznicowanie fauny w różnych środowiskach
T-W-6Optymalna strategia zdobywania pokarmu.Sezonowe zmiany pszczół w Palearktyce
T-W-1Nadrodzina Apoidea. Drzewo filogenetyczne pszczół. Charakterystyka rodzin występujących w Europie
T-W-3Zdobywanie pokarmu. Zwiazki pszczół i kwiatów.
T-A-1Etapy rozwoju społecznego pszczół
Metody nauczaniaM-2film
M-1wykład - prezentacja mulimedialna,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna charakterystyki nadrodziny Apoidea, nie ma wiedzy dotyczącej występowania i zróznicowania fauny pszczół, wspłzalezności pszczół i kwiatów
3,0ma podstawową wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczczacą jej charakterystki, występowania , zróznicownia fauny pszczół oraz współzależności pszczół i kwiatów
3,5ma zadawalajacą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów
4,0ma dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów
4,5ma ponad dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów
5,0ma pełną wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotycząceą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U01potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zpoznanie studentów z sytematyka, biologią oraz zachowaniem wybranych gatunków należących do Apoidea
Treści programoweT-A-4Pszczoły żyjace na wolnym powietrzu: Apis dorsta, Apis labariosa, Apis florea, Apis adreniformis, Apis kaschevnikovi, Apis nuluensis, Apis nigrocienta - wystepowanie, budowa fniazda, biologia.
T-A-3Pszczoły udomowione: Apis mellifera, Apis cerana - budowa gniazda, biologia, cykl zyciowy
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja mulimedialna,
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać i omówić gatunków wykorzystywanych i hodowanych przez cczłowieka
3,0potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie podstawowym
3,5potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie zadawalającym
4,0potrafi wskazać i omówić gatynki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie dobrym
4,5potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człwieka w zakresie ponad dobryn
5,0potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka w zakresie bardzo dobrym