Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna sem.1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna sem.1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot. | 0 |
T-P-2 | Cel, zakres, tematyka zadań z przedmiotu Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń Wskazanie sposobów optymalizacji pracy nad zadaniem w czasie semestru Zaznajomienie z oczekiwaniami co do realizacji programu dydaktycznego, wymogami prawnymi dot. projektowania Przeprowadzenie wstępnych analiz na potrzeby początkowej fazy pracy nad zadaniem Temat, omówienie kryteriów oceny, sposobu pracy i uzyskiwania zaliczenia Szczegółowy scenariusz działań Dyspozycje związane z analizą tematu i lokalizacji | 3 |
T-P-3 | Program użytkowy obiektu użyteczności publicznej (OUP) Opracowanie zrębu rozwiązań funkcjonalnych Określenie rodzajów użytkowników wraz ze sposobami korzystania z przestrzeni Określenie potrzeb funkcjonalnych poszczególnych użytkowników i konsekwencji przestrzennych w OUP Wypracowanie programu użytkowego wraz z bilansem powierzchniowym i kubaturowym Funkcja a proces Bloki funkcjonalne jako akomodacja autonomicznych procesów Rozpoznawanie kategorii użytkowników | 3 |
T-P-4 | Formowanie zadań OUP na potrzeby przestrzeni publicznej Umiejętność formowania obiektu w powiązaniu z otoczeniem Analiza przestrzeni pod kątem relacji między projektem a otoczeniem Analiza dostępności terenu oraz terenu dostępnego (akces a wielkość działki, relacja w kontekście bilansu) | 3 |
T-P-5 | Rozwiązanie i czynniki je indukujące Umiejętność korzystania ze źródeł w pracy profesjonalnej oraz analizy danych i opracowań innych architektów na potrzeby projektu własnego Analiza typologii architektonicznej w kontekście tematu projektowego Analiza porównawcza w kontekście tematu projektowego Źródła inspiracyjne, rola inspiracji a autorstwo i unikalność tematu projektowego Określenie tożsamości obiektu projektowanego | 3 |
T-P-6 | Synteza zadania projektowego na wstępnym etapie Zdolność dokonywania syntezy w odniesieniu do OUP Dyskurs nad koherencją między ideą projektową, formą, funkcją obiektu, suplementarnymi profilami użytkowymi, a potrzebami kulturowymi | 3 |
T-P-7 | Korekta projektowa Dalsza korekta rozwiązań projektowych Progresja rozwiązań funkcjonalnych Progresja rozwiązań formalnych | 3 |
T-P-8 | Interpretacja języka przestrzeni architektonicznej Zdolność interpretacji pojęcia wartości w architekturze Dyskurs nad koherencją między ideą projektową, formą, funkcją obiektu, suplementarnymi profilami użytkowymi, a potrzebami kulturowymi | 3 |
T-P-9 | Cechy architektury, jej interpretacja i komunikowanie Zdolność posługiwania się pojęciami jakości i spójności w projektowaniu Dyskurs nad jakością obiektu i jego wewnętrzną spójnością (z uwzgl. otoczenia) Dylematy formalne Dylematy techniczno-budowlane | 3 |
T-P-10 | Architektura jako działanie inżynierskie cz. 1 Zdolność wplatania w rozwiązanie formalne adekwatnych rozstrzygnięć konstrukcyjnych Przyporządkowywanie struktury przestrzeni zdefiniowanej w toku procesu projektowego Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie schematów strukturalnych > rozwiązanie detali architektonicznych > rozwiązanie detali konstrukcyjnych | 3 |
T-P-11 | Architektura jako działanie inżynierskie cz. 2 Zdolność uwzględniania w architekturze, w tym w rozwiązaniach formalnych, adekwatnych rozstrzygnięć instalacyjnych i wynikających z tego konsekwencji Analiza potrzeb OUP w zakresie wyposażenia technicznego oraz instalacyjnego Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie schematów ochrony przeciwpożarowej obiektu > wykonanie schematów instalacji HVAC obiektu > wykonanie schematów instalacji wod-kan > wykonanie schematów instalacji elektrycznych silnoprądowych > wykonanie schematów instalacji elektrycznych słaboprądowych | 3 |
T-P-12 | Architektura jako działanie inżynierskie cz. 3 Umiejętność prawidłowego formowania zagospodarowania terenu Rozwiązania zagospodarowania terenu Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie zaawansowanej formy projektu zagospodarowania terenu > ustalenie szkieletu obsługi komunikacyjnej > wykonanie planszy | 3 |
T-P-13 | Sposób przekazywania idei przez autora – piąty filar działalności architekta Umiejętność prawidłowego prezentowania rozwiązań architektonicznych, w tym na potrzeby odbioru użytkowników, obserwatorów, publiczności Przegląd optymalnych technik prezentacyjnych oraz weryfikacja warsztatu projektowego pod kątem artykulacji rozwiązań arch. w zadaniu Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie ostatecznego scenariusza prezentacyjnego do zatwierdzenia prowadzącego > zakończenie makiety roboczej | 3 |
T-P-14 | Warsztat prezentacyjny Umiejętność prawidłowego prezentowania rozwiązań architektonicznych, w tym na potrzeby odbioru użytkowników, obserwatorów, publiczności Przygotowanie końcowej prezentacji – struktura, forma, sposób komunikowania Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > zakończenie prac projektowych > przedłożenie kompletu ostatecznego opracowania w ustalonej z prowadzącym formie (nie jest wymagana forma prezentacyjna) | 3 |
T-P-15 | Finalizacja projektu Ustalenie końcowej prezentacji – struktura, forma, sposób komunikowania Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie końcowych poprawek i opracowanie formy prezentacyjnej zadania > wykonanie końcowej makiety (makiet) | 3 |
T-P-16 | Przegląd końcowy (zbiorczy – wszystkich grup) i podsumowanie Dyskusja nad projektami i wystawianie ocen | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie programu funkcjonalnego / użytkowego dla obiektu > przygotowanie idei projektowej > przygotowanie analizy lokalizacji / kontekstu przestrzennego lub kulturowego | 4 |
A-P-2 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie rozwiniętego programu funkcjonalnego / użytkowego dla obiektu > adaptacja idei projektowej > szczegółowy bilans powierzchni poszczególnych bloków użytkowych oraz łączny, bilans kubaturowy bloków i łączny | 4 |
A-P-3 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > adaptacja idei projektowej, szczegółowe zdefiniowanie wartości kulturowych przeznaczonych w środowisku/otoczeniu do ochrony oraz wartości do wytworzenia > określenie sposobów kształtowania rozwiązania architektonicznego – przez eksplorację, przez transfigurację (przeniesienie idei i przekaz w postaci architektury) lub inne > szczegółowa analiza ograniczeń – w postaci studium chłonności lub opracowania rysunkowej delimitacji przestrzennej dla lokalizacji OUP > wykaz elementów niezbędnych do uwzględnienia w zagospodarowaniu terenu | 8 |
A-P-4 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wybór typologii z analizą waloryzacyjną > krytyczna analiza przykładów analogicznych (+/-) > zdefiniowanie identyfikacji obiektu, jego tożsamości | 8 |
A-P-5 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > korekty i opracowanie rozstrzygnięć formalnych w zakresie przekazu kulturowego > ustalenie istotnych składników programu użytkowego jako przestrzeni (zewn. i wewn.) priorytetowych o znaczeniu dla percepcji architektury wraz ze zdefiniowaniem ich formy architektonicznej > sugestie ważnych akcentów projektowych w bryle i fasadach > sugestie ważnych rozstrzygnięć materiałowych | 8 |
A-P-6 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > kontynuacja pracy nad zagadnieniami projektowymi | 8 |
A-P-7 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > integracja idei, formy, funkcji i konstrukcji > rozwiązanie dylematu aspektów estetycznych a funkcjonalnych | 16 |
A-P-8 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > budowanie spójności formalnej obiektu bez naruszania jego funkcjonalności > poszukiwanie zbalansowanego poziomu jakościowego dla rozwiązań architektonicznych w różnych zakresach problemowych (relacja bryła otoczenie, relacja wnętrza ogólnodostępne – wnętrza dla personelu itp.) > rozwiązanie problemów dot. ochrony ppoż.: kategoryzacja obiektu, wyznaczenie dróg ewakuacyjnych, określenie stref pożarowych > rozwiązanie problemów budowlanych – dobór przegród, dobór rozwiązań materiałowych i bud.-technicznych | 16 |
A-P-9 | Ostateczne zdefiniowanie struktury, konfiguracji materiałowej, formy | 8 |
A-P-10 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 8 |
A-P-11 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 8 |
A-P-12 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 8 |
A-P-13 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 8 |
A-P-14 | Składanie skończonych i kompletnych prac i ich ocena | 4 |
A-P-15 | Przegląd i wystawienie ocen | 4 |
120 | ||
wykłady | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zastosowane są: metoda inicjacji pracy analitycznej (wykonywanej przez studentów), metoda analizy krytycznej opracowywanego ćwiczenia (w odniesieniu do ustalonych kryteriów oraz konkretnej sytuacji przestrzennej), metoda monitorowania stanu zaawansowania, metoda dyskursu (szczeg. w odniesieniu do zagadnień dot. formy). Zajęcia obejmują prace analityczne, studialne i projektowe, przeprowadzane przez studentów i weryfikowane w toku indywidualnych korekt, przeglądów klauzurowych, prezentacji indywidualnych i przeglądu końcowego prac projektowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie semestralnego programu zajęć, przy czym podstawę do oceny stanowi uczestnictwo w przeglądach klauzurowych (uzupełniająca wiodącą ocenę końcową) oraz wielokryterialna ocena projektu kończącego dany semestr. Wymogiem zaliczenia jest opracowanie projektu końcowego rozwiązującego stawiany problem projektowy architektury specjalistycznej, jako architektury godzącej skomplikowane potrzeby użytkowe (technologię obiektu) z wymogami środowiska kulturowego, wyrażaną przez wysoką jakość architektury publicznej, jak i technicznymi wynikającymi ze znajomości przepisów i zagadnień inżynierskich. |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-IV/1_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | A_2A_U35 | T2A_U08, T2A_U11 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_C-IV/1_U02 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | A_2A_U40 | T2A_U11, T2A_U14 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_C-IV/1_U03 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe | A_2A_U42 | T2A_U18, T2A_U19 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_C-IV/1_U04 potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia | A_2A_U43 | T2A_U18, T2A_U19 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_C-IV/1_U05 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | A_2A_U44 | T2A_U18, T2A_U19 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-IV/1_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | A_2A_K18 | T2A_K02, T2A_K04 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-IV/1_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-IV/1_U02 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-IV/1_U03 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe | 2,0 | |
3,0 | potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-IV/1_U04 potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia | 2,0 | |
3,0 | potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-IV/1_U05 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-IV/1_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Błądek, Z., Hotele. Programowanie, Albus, Poznań, 2001
- Kohn, A. E. i Katz, P., Office Buildings, John Wiley and Sons, Hoboken, 2002
- Hardy, H., Performing Arts Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2006
- Philips, T. S. i Griebel, M. A., Justice Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2003
- Taczewski, T., Architektura szkoły wyższej, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009