Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna sem.2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna sem.2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>, Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>, Marek Sietnicki <Marek.Sietnicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomość warunków technicznych, podstawowa wiedza techniczna w zakresie budownictwa ogólnego, podstawowe umiejętności posługiwania się technikami CAD w zakresie 2D i 3D |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie umiejętności pracy indywidualnej i w zespole projektowym, nabycie umiejętności formułowania problemu projektowego i idei projektowej oraz przekazywania ich w formie diagramu |
C-2 | Nabycie umiejętności twórczego i konsekwentnego rozwiazywania złożonych problemów programowo przestrzennych w oparciu o własne poglądy estetyczne i więdzę z zakresu zasad i przepisów projektowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1. wprowadzenie do tematu, prezentacja programu i celów zajęć 2. analiza, rozpoznanie i definiowanie problemu projektowego 3. aspekt formalno przestrzenny 4. aspekt programowo funkcjonalny 5. sformułowanie idei projektu w kontekście postawionego problemu (diagram) 6. przegląd nr 1 prezentacja wstępnej koncepcji w oparciu o sformułowany problem i idee 7. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 8. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 9. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 10. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 11. przegląd nr 2 prezentacja gotowej koncepcji w oparciu o sformułowany problem i idee 12. praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 13. praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 14. praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 15. prezentacja końcowa projektu – plansze, makieta, opis, wypowiedź zespołu autorskiego | 27 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca własna studenta | 138 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-P-3 | prowadzenie kwerendy źródłowej | 15 |
180 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające : wykład, objaśnienia lub wyjaśnienia |
M-2 | metody problemowe : seminaria i dyskucje w trakcie zadań projektowych |
M-3 | metody aktywizujące / problemowe : praca na makiecie, analizy z wykorzystaniem technik CAD, indywidualne i grupowe dyskusje nad poszczególnymi fazami projektu, korekty z prowadzącym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu pod względem oryginalności projektu i zgodności z zasadami techniczno prawnymi projektowania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-IV/2_W01 posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki | A_2A_W42 | T2A_W04 | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
A_2A_C-IV/2_W02 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | A_2A_W44 | T2A_W04 | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
A_2A_C-IV/2_W03 zna metodykę projektowania i planowania, w tym metody komputerowe i informatyczne | A_2A_W52 | T2A_W04, T2A_W07 | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-IV/2_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | A_2A_U35 | T2A_U08, T2A_U11 | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
A_2A_C-IV/2_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | A_2A_U36 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U18 | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
A_2A_C-IV/2_U03 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych własnościach | A_2A_U39 | T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U18 | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
A_2A_C-IV/2_U04 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | A_2A_U44 | T2A_U18, T2A_U19 | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-IV/2_K01 w myśleniu i działaniu wykazuje się inicjatywą i innowacyjnością | A_2A_K22 | T2A_K06 | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-IV/2_W01 posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym, posiada w stopniu podstawowym własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-IV/2_W02 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym, w kompozycji rozumie w stopniu podstawowym powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-IV/2_W03 zna metodykę projektowania i planowania, w tym metody komputerowe i informatyczne | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym, zna w stopniu podstawowym metodykę projektowania i planowania, w tym metody komputerowe i informatyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-IV/2_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym, potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-IV/2_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym, prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w dostateczny sposób (grafika, prezentacje) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-IV/2_U03 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych własnościach | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym, do zamierzonego efektu architektonicznego w sposób dostateczny dobiera rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych własnościach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-IV/2_U04 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym, potrafi dostatecznie projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-IV/2_K01 w myśleniu i działaniu wykazuje się inicjatywą i innowacyjnością | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się dostateczną umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym, w myśleniu i działaniu wykazuje się średnią inicjatywą i innowacyjnością | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Construction and Design Manual, Architectural Diagrams, DOM publishers, Berlin, 2011
- Władysław Korzeniowski, Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, wydawnictwo COIB, Warszawa, 2002
- Przemysław Markiewicz, Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2006
- Zenon Błądek, Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażanie, Wydawnictwo Albus, Poznań, 2001
- Zenon Błądek, Hotele bez barier, Albus, Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2012
- Przemysław Markiewicz, Detale projektowe dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2010
- Philip Jodidio, seria: Architecture Now / Architektura dzisiaj, Taschen / TMC art, Kolonia / Warszawa, 2010
- Agata Losantos, Daniela Santos Quartino, Bridget Vrancx, Krajobraz miejski, TMC, Warszawa, 2008