Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika i organizacja procesu inwestycyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i organizacja procesu inwestycyjnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Nowaczyk <Grazyna.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z budownictwa ogólnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie funkcjonowania przedsiębiorstwa budowlanego w warunkach gospodarki rynkowej
C-2Poznanie roli kosztów w przedsięwzięciu inwestycyjnym,
C-3Poznanie roli architekta w procesie inwestycyjnym
C-4Zapoznanie z zasadami kalkulacji stosowanych w budownictwie i wykształcenie umiejętności kosztorysowania
C-5Zapoznanie z zasadami kredytowania
C-6Poznanie analiz inwestycyjnych w budownictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.1
T-P-2Wycena wartości kosztorysowej (metodą uproszczoną) inwestycyji dla własnego opracowania urbanistycznego (lub obiektu użyteczności publicznej);15
T-P-3Wykonanie kosztorysu ofertowego na wykonanie robót wykończeniowych małego obiektu8
T-P-4Symulacja spłaty kredytu dla inwestycji;3
T-P-5Wyceny prac projektowych3
30
wykłady
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu. Podstawowe pojęcia dotyczące procesu inwestycyjnego w budownictwie (z zakresu ekonomi, organizacji i zarządzania).2
T-W-2Makroekonomiczne uwarunkowania inwestycyjne.2
T-W-3Uczestnicy procesu inwestycyjnego: prawa i obowiązki uczestników procesu inwestycyjnego.2
T-W-4Planowanie i zarządzanie procesem inwestycyjnym.2
T-W-5Wybrane elementy Facility Management w architekturze.2
T-W-6Marketing w działalności architekta, metody wycen prac projektowych.2
T-W-7Specyfika ceny w budownictwie; formuła ceny kosztorysowej. Funkcje kosztorysu; wartość kosztorysowa inwestycji.2
T-W-8Kosztorysowanie robót budowlanych - podstawy, katalogi do kosztorysowania2
T-W-9Rola architekta w procesie inwestycyjnym. Biznes plan.2
T-W-10Finansowanie inwestycji; kredytowanie.2
T-W-11Zamówienia publiczne; umowy o roboty budowlane oraz inne umowy w procesie inwestycyjnym.2
T-W-12Metody oceny ekonomicznej projektów inwestycyjnych.2
T-W-13Studium wykonalności inwestycji (Feasibility Study).2
T-W-14Rachunkowość w przedsiębiorstwie budowlanym. Ryzyko w procesie inwestycyjnym.2
T-W-15Harmonogramy budowlane metody planowania sieciowego, wykorzystanie oprogramowania MS Projekt.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Udział w konsultacjach3
A-P-3Samodzielne wykonanie opracowania27
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2rozpoznanie literaturowe8
A-W-3udział w konsultacjach4
A-W-4praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowo-kosztowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-X/5_W01
identyfikuje podstawowe elementy ekonomiki projektowania i procesu inwestycyjnego
A_1A_W11T1A_W03, T1A_W04, T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-2, C-6T-W-4, T-W-2, T-W-14, T-W-5, T-W-15, T-W-13, T-W-12M-2, M-1S-2, S-1, S-3
A_1A_C-X/5_W02
rozpoznaje metody ocen ekonomicznych efektywności inwestycji
A_1A_W11T1A_W03, T1A_W04, T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-2, C-6T-W-13, T-W-12M-1S-1
A_1A_C-X/5_W03
rozpoznaje metody kosztorysowania i rozróżnia rodzaje kosztorysowania
A_1A_W11T1A_W03, T1A_W04, T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-2, C-4T-W-7, T-W-8, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-X/5_U01
dobiera właściwe metody analizy ekonomicznej
A_1A_U25, A_1A_U06T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-2, C-4, C-6T-W-5, T-W-10, T-W-13, T-W-4, T-W-7, T-W-12M-1, M-2S-2, S-1
A_1A_C-X/5_U02
przeprowadza ekonomiczną analizę w stadiach dokumentacji projektowej, w fazie inwestycji i eksploatacji obiektu budowlanego
A_1A_U06T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-6, C-2, C-1T-W-12, T-W-13M-2, M-1S-2, S-3, S-1
A_1A_C-X/5_U03
umie szacować wartość kosztorysową inwestycji
A_1A_U06T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-5, C-4, C-2T-W-7, T-W-8, T-P-3, T-P-2M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-X/5_K01
rozumie aspekty techniczne i ekonomiczne w projektowaniu
A_1A_K01, A_1A_K02T1A_K01, T1A_K03C-3T-W-9, T-W-13, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-X/5_W01
identyfikuje podstawowe elementy ekonomiki projektowania i procesu inwestycyjnego
2,0
3,0na poziomie podstawowym potrafi sformulować problemy zwązane z ekonomiką projektowania
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-X/5_W02
rozpoznaje metody ocen ekonomicznych efektywności inwestycji
2,0
3,0potrafi rozpoznać metody oceny efektywności inwestycji lecz nie nie potrafi zastosować dla konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-X/5_W03
rozpoznaje metody kosztorysowania i rozróżnia rodzaje kosztorysowania
2,0
3,0potrafi sporządzić prosty kosztorys
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-X/5_U01
dobiera właściwe metody analizy ekonomicznej
2,0
3,0student potrafi wykonać kosztorys wybranych robót oraz zestawienie kosztów inwestycji
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-X/5_U02
przeprowadza ekonomiczną analizę w stadiach dokumentacji projektowej, w fazie inwestycji i eksploatacji obiektu budowlanego
2,0
3,0umie sporządzić analizę kosztową dla różnych nieskomlikowanych przypadków projektowych, nie potrafi w pełni zastosować analizy ekonomicznej dla fazy budowy i eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-X/5_U03
umie szacować wartość kosztorysową inwestycji
2,0
3,0potrafi sporządzić szacowanie wartości kosztorysowej inwestycji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-X/5_K01
rozumie aspekty techniczne i ekonomiczne w projektowaniu
2,0
3,0potrafi w dostatecznym stopniu współpracować z branżami w warunkach działalności gospodarczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biruk S., Jaśkowski P., Sobotka A., Zarządzanie w budownictwie. Organizacje, procesy, metody, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2003
  2. Bogusz W., Pisarska E., Połoński M., Pruszyński K., pod redakcją M Połońskiego, Kierowanie budowlanym procesem inwestycyjnym, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2009
  3. Pabian A., Biznes plan – poradnik przedsiębiorcy budowlanego, Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa, 2000
  4. Pałaszewski T., Zastosowanie rachunku kosztów w ekonomice projektowania architektonicznego i urbanistycznego, PWN, Warszawa, 2003
  5. Skorupka D., Metoda identyfikacji i o0ceny ryzyka realizacji przedsięwzięć budowlanych, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa, 2007
  6. Sobańska I., Czajor P., Kalinowski J., Michalak J., Rachunkowość w przedsiębiorstwie budowlanym. Kontrakty, planowanie, kontrola, Difin, Warszawa, 2006
  7. Sobotka A., Logistyka przedsiębiorstw i przedsięwzięć budowlanych, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2010
  8. Szkarowski A., Iwanow A., Analiza inwestycyjna w budownictwie i inżynierii środowiska, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2011
  9. Weiss I., Jurga R., Inwestycje budowlane, Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa, 1997
  10. Werner W., Proces inwestycyjny dla architektów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  11. Werner W., Procedury inwestowania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Informacja o cenach materiałow budowlanych, SEKOCENBUD, Warszawa, 2012
  2. Informacja o stawkach robocizny kosztorysowej oraz o cenach pracy sprzętu budowlanego, SEKOCENBUD, Warszawa, 2009
  3. Jaworski K. M., Metodologia projektowania realizacjii inwestycji, PWN, Warszawa, 1999
  4. Katalogi nakładow rzeczowych - roboty ziemne KNR2-01, konstrukcje budowlane tom I i II KNR2-02, WACETOB-PZITB, Warszawa, 2003
  5. Metody i podstawy kosztorysowania w przepisach i informacjach, ORGBUD-SERWI, Poznań

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.1
T-P-2Wycena wartości kosztorysowej (metodą uproszczoną) inwestycyji dla własnego opracowania urbanistycznego (lub obiektu użyteczności publicznej);15
T-P-3Wykonanie kosztorysu ofertowego na wykonanie robót wykończeniowych małego obiektu8
T-P-4Symulacja spłaty kredytu dla inwestycji;3
T-P-5Wyceny prac projektowych3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu. Podstawowe pojęcia dotyczące procesu inwestycyjnego w budownictwie (z zakresu ekonomi, organizacji i zarządzania).2
T-W-2Makroekonomiczne uwarunkowania inwestycyjne.2
T-W-3Uczestnicy procesu inwestycyjnego: prawa i obowiązki uczestników procesu inwestycyjnego.2
T-W-4Planowanie i zarządzanie procesem inwestycyjnym.2
T-W-5Wybrane elementy Facility Management w architekturze.2
T-W-6Marketing w działalności architekta, metody wycen prac projektowych.2
T-W-7Specyfika ceny w budownictwie; formuła ceny kosztorysowej. Funkcje kosztorysu; wartość kosztorysowa inwestycji.2
T-W-8Kosztorysowanie robót budowlanych - podstawy, katalogi do kosztorysowania2
T-W-9Rola architekta w procesie inwestycyjnym. Biznes plan.2
T-W-10Finansowanie inwestycji; kredytowanie.2
T-W-11Zamówienia publiczne; umowy o roboty budowlane oraz inne umowy w procesie inwestycyjnym.2
T-W-12Metody oceny ekonomicznej projektów inwestycyjnych.2
T-W-13Studium wykonalności inwestycji (Feasibility Study).2
T-W-14Rachunkowość w przedsiębiorstwie budowlanym. Ryzyko w procesie inwestycyjnym.2
T-W-15Harmonogramy budowlane metody planowania sieciowego, wykorzystanie oprogramowania MS Projekt.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Udział w konsultacjach3
A-P-3Samodzielne wykonanie opracowania27
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2rozpoznanie literaturowe8
A-W-3udział w konsultacjach4
A-W-4praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-X/5_W01identyfikuje podstawowe elementy ekonomiki projektowania i procesu inwestycyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W11w podstawowym zakresie zna znaczenie wytycznych przedprojektowych, przebieg procesu inwestycyjnego wraz z towarzyszącymi aspektami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie roli kosztów w przedsięwzięciu inwestycyjnym,
C-6Poznanie analiz inwestycyjnych w budownictwie
Treści programoweT-W-4Planowanie i zarządzanie procesem inwestycyjnym.
T-W-2Makroekonomiczne uwarunkowania inwestycyjne.
T-W-14Rachunkowość w przedsiębiorstwie budowlanym. Ryzyko w procesie inwestycyjnym.
T-W-5Wybrane elementy Facility Management w architekturze.
T-W-15Harmonogramy budowlane metody planowania sieciowego, wykorzystanie oprogramowania MS Projekt.
T-W-13Studium wykonalności inwestycji (Feasibility Study).
T-W-12Metody oceny ekonomicznej projektów inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowo-kosztowego
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0na poziomie podstawowym potrafi sformulować problemy zwązane z ekonomiką projektowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-X/5_W02rozpoznaje metody ocen ekonomicznych efektywności inwestycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W11w podstawowym zakresie zna znaczenie wytycznych przedprojektowych, przebieg procesu inwestycyjnego wraz z towarzyszącymi aspektami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie roli kosztów w przedsięwzięciu inwestycyjnym,
C-6Poznanie analiz inwestycyjnych w budownictwie
Treści programoweT-W-13Studium wykonalności inwestycji (Feasibility Study).
T-W-12Metody oceny ekonomicznej projektów inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi rozpoznać metody oceny efektywności inwestycji lecz nie nie potrafi zastosować dla konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-X/5_W03rozpoznaje metody kosztorysowania i rozróżnia rodzaje kosztorysowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W11w podstawowym zakresie zna znaczenie wytycznych przedprojektowych, przebieg procesu inwestycyjnego wraz z towarzyszącymi aspektami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie roli kosztów w przedsięwzięciu inwestycyjnym,
C-4Zapoznanie z zasadami kalkulacji stosowanych w budownictwie i wykształcenie umiejętności kosztorysowania
Treści programoweT-W-7Specyfika ceny w budownictwie; formuła ceny kosztorysowej. Funkcje kosztorysu; wartość kosztorysowa inwestycji.
T-W-8Kosztorysowanie robót budowlanych - podstawy, katalogi do kosztorysowania
T-P-2Wycena wartości kosztorysowej (metodą uproszczoną) inwestycyji dla własnego opracowania urbanistycznego (lub obiektu użyteczności publicznej);
T-P-3Wykonanie kosztorysu ofertowego na wykonanie robót wykończeniowych małego obiektu
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowo-kosztowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi sporządzić prosty kosztorys
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-X/5_U01dobiera właściwe metody analizy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U25ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd.
A_1A_U06potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie roli kosztów w przedsięwzięciu inwestycyjnym,
C-4Zapoznanie z zasadami kalkulacji stosowanych w budownictwie i wykształcenie umiejętności kosztorysowania
C-6Poznanie analiz inwestycyjnych w budownictwie
Treści programoweT-W-5Wybrane elementy Facility Management w architekturze.
T-W-10Finansowanie inwestycji; kredytowanie.
T-W-13Studium wykonalności inwestycji (Feasibility Study).
T-W-4Planowanie i zarządzanie procesem inwestycyjnym.
T-W-7Specyfika ceny w budownictwie; formuła ceny kosztorysowej. Funkcje kosztorysu; wartość kosztorysowa inwestycji.
T-W-12Metody oceny ekonomicznej projektów inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowo-kosztowego
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykonać kosztorys wybranych robót oraz zestawienie kosztów inwestycji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-X/5_U02przeprowadza ekonomiczną analizę w stadiach dokumentacji projektowej, w fazie inwestycji i eksploatacji obiektu budowlanego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U06potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-6Poznanie analiz inwestycyjnych w budownictwie
C-2Poznanie roli kosztów w przedsięwzięciu inwestycyjnym,
C-1Poznanie funkcjonowania przedsiębiorstwa budowlanego w warunkach gospodarki rynkowej
Treści programoweT-W-12Metody oceny ekonomicznej projektów inwestycyjnych.
T-W-13Studium wykonalności inwestycji (Feasibility Study).
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowo-kosztowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie sporządzić analizę kosztową dla różnych nieskomlikowanych przypadków projektowych, nie potrafi w pełni zastosować analizy ekonomicznej dla fazy budowy i eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-X/5_U03umie szacować wartość kosztorysową inwestycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U06potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z zasadami kredytowania
C-4Zapoznanie z zasadami kalkulacji stosowanych w budownictwie i wykształcenie umiejętności kosztorysowania
C-2Poznanie roli kosztów w przedsięwzięciu inwestycyjnym,
Treści programoweT-W-7Specyfika ceny w budownictwie; formuła ceny kosztorysowej. Funkcje kosztorysu; wartość kosztorysowa inwestycji.
T-W-8Kosztorysowanie robót budowlanych - podstawy, katalogi do kosztorysowania
T-P-3Wykonanie kosztorysu ofertowego na wykonanie robót wykończeniowych małego obiektu
T-P-2Wycena wartości kosztorysowej (metodą uproszczoną) inwestycyji dla własnego opracowania urbanistycznego (lub obiektu użyteczności publicznej);
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowo-kosztowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi sporządzić szacowanie wartości kosztorysowej inwestycji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-X/5_K01rozumie aspekty techniczne i ekonomiczne w projektowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
A_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli architekta w procesie inwestycyjnym
Treści programoweT-W-9Rola architekta w procesie inwestycyjnym. Biznes plan.
T-W-13Studium wykonalności inwestycji (Feasibility Study).
T-W-5Wybrane elementy Facility Management w architekturze.
T-W-7Specyfika ceny w budownictwie; formuła ceny kosztorysowej. Funkcje kosztorysu; wartość kosztorysowa inwestycji.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w dostatecznym stopniu współpracować z branżami w warunkach działalności gospodarczej
3,5
4,0
4,5
5,0