Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska - ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska - ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Helena Freino <Helena.Freino@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | umiejętność czytania treści map topograficznych i geodezyjnych |
W-2 | opanowane podstawy projektowania architektonicznego i urbanistycznego |
W-3 | umiejętność graficznego zapisu treści merytorycznych przedmiotu, także z wykorzystaniem technik komputerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej |
C-2 | traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej |
C-3 | ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania |
C-4 | rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko |
C-5 | kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń |
C-6 | uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad ich realizacji, podział na grupy projektowe, przydzielenie tematów | 2 |
T-P-2 | - Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina | 8 |
T-P-3 | Diagnoza sytuacji jako wynik analiz | 2 |
T-P-4 | - Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin | 6 |
T-P-5 | Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz | 2 |
T-P-6 | Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych | 8 |
T-P-7 | Efekt finalny - koncepcja mająca na celu ochronę i poprawę łączności ekologicznej w mieście z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych oraz podniesienie jakości życia poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego i zapewnienie terenów rekreacyjnych w otoczeniu miejsca zamieszkania | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych | 1 |
T-W-2 | System przyrodniczy miasta | 1 |
T-W-3 | Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny | 2 |
T-W-4 | Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce | 1 |
T-W-5 | Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce | 1 |
T-W-6 | System obszarów chronionej przyrody w Polsce | 1 |
T-W-7 | Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000 | 1 |
T-W-8 | Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym | 1 |
T-W-9 | Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | 1 |
T-W-10 | Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa | 1 |
T-W-11 | Studia krajobrazu miejskiego z uwzględnieniem budynków wysokich: metodyki, problematyka, zakres | 1 |
T-W-12 | Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe | 1 |
T-W-13 | Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 2 |
A-P-2 | - Wykonanie map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie umieszczonych na stronie internetowej Zakladu - zakładce do przedmiotu - zdjęć satelitarnych i dokumetów planistycznych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń - Przygotowanie charakterystyki problemów środowiskowych Szczecina na postawie analizy dokumentów (raporty o stanie miasta, mapy akustyczne) z odpowiednim oznaczeniem na mapie | 8 |
A-P-3 | Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej | 2 |
A-P-4 | - Wykonanie dwóch map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie badań terenowych i umieszczonych na stronie internetowej Zakładu - zakładce do przedmiotu - dokumentów planistycznych oraz zdjęć satelitarnych i lotniczych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń oraz interaktywnego planu miasta z internetu - Wykonanie dokumentacji fotograficznej w terenie | 6 |
A-P-5 | Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej | 2 |
A-P-6 | - Wykonanie mapy koncepcji z wykorzystaniem wyników diagnozy poprzednich etapów i wyznaczonych kierunków rozwoju w Studium oraz opisu w przewodniczku do ćwiczeń, a także wizualizacji wybranych rozwiązań projektowych - Wykonanie części opisowej wykonanych analiz z przedstawieniem diagnozy stanu oraz przyjętych rozwiązań w koncepcji projektowej | 8 |
A-P-7 | - Prezentacja koncepcji projektowej w formie multimedialnej oraz złożenie pracy w formie drukowanej i cyfrowej - Pytania i dyskusja | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane poszczególnym studentom w trakcie wykładu, ewentualne pytania lub komentarze ze strony studentów | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu |
M-2 | 2. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej |
M-3 | 3. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie |
S-2 | Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-IX/4_W10 Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego | — | — | — | C-1, C-4 | T-W-5, T-W-4, T-W-10, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-P-2, T-P-4 | M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
A_1A_C-IX/4_W13 Zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | — | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1, C-6, C-5 | T-W-11, T-W-13, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-10, T-W-12, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-P-4, T-P-2, T-P-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-IX/4_U11 Potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | — | — | — | C-2, C-3, C-5, C-6 | T-W-11, T-P-6, T-W-2, T-P-4, T-W-3, T-P-2 | M-3 | S-1, S-2 |
A_1A_C-IX/4_U23 Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych | — | — | — | C-6, C-4 | T-W-3, T-W-2, T-P-4, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-W-13, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
A_1A_C-IX/4_U26 Potrafi projektować i planować z uwzględnieniem standardów środowiskowych, wymagań ładu przestrzennego i harmonii krajobrazu | — | — | — | C-6, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-6, T-W-1, T-W-11 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-IX/4_K02 Jest gotowy do pracy w zespole branżowym i wielobranżowym | — | — | — | C-3, C-6, C-4, C-2 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
A_1A_C-IX/4_K06 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko | — | — | — | C-4, C-6, C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-P-3, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-P-5, T-W-7, T-W-13, T-W-10, T-W-3, T-W-11 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
A_1A_C-IX/4_K08 Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka | — | — | — | C-6, C-3, C-2, C-4 | T-P-7 | M-3 | S-2, S-1 |
Literatura podstawowa
- Kozłowski Stefan, Ekorozwój, wyzwanie XXI wieku, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002
- Piontek Barbara, Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002, Wydanie I, ISBN - 83-01-13787-8
- Sulczewska Barbara, Polityka Ekologiczna w gospodarce miejskiej, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa, 1992
- Szulczewska Barbara, Kaliszuk Ewa, Koncepcja systemu przyrodniczego miasta: geneza, ewolucja i znaczenie praktyczne, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych - O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 7-24, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Szulczewska.pdf
- Przewoźniak Maciej, Teoretyczne aspekty przyrodniczej rewitalizacji miast: ku metodologii zintegrowanej rewitalizacji urbanistyczno-przyrodniczej, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 25-34, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przewozniak.pdf
- Jongman R.H.G., Pungetti G.P., Ecological networks, concepts, methods and implementation, Cambridge University Press, UK, 2004
- Jongman R.H.G., Homogenisation and fragmentation of the european lanscape: ecological consequences and solutions, Landscape and Urban Planning, UK, 2002, 58, s. 211-221
- Dylewski Romuald, Żywiołowa suburbanizacja w świetle raportu Komisji Europejskiej i wnioski dla Polski, Człowiek i Środowisko, Lublin, 2007, 31 (1-2), s. 123-131, igpim.pl/publikacje/str07_1-2/Dylewski.pdf
- Jan Mikoś, Budownictwo ekologiczne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2000
- Anna Marzec, Zmiany klimatu - Nowy raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian KLimatycznych (IPCC), Polityka Energetyczna, 2007, tom 10, zeszyt 1, PL ISSN 1429-6675, http://www.min-pan.krakow.pl/Wydawnictwa/PE101/a-05-marzec.pdf
Literatura dodatkowa
- Andrzej Richling, Jerzy Solon, Ekologia krajobrazu, Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2011, 5
- Monika Jarzemska, Arkadiusz Węglarz, Magdalena Wielomska, Zrównoważone miasto - zrównoważona energia, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przy współpracy Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-89495-11-2, http://www.kape.gov.pl/new/docs/ine/11_zrownowazone_miasto.pdf
- Praca zbiorowa pod redakcją Anny Liro, Koncepcja krajowej sieci ekologicznej ECONET-POLSKA, Fundacja IUCN Polska, Warszawa, 1995
- Mariusz Kistowski, Marcin Pchałek, Natura 2000 w planowaniu przestrzennym - rola korytarzy ekologicznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009, ISBN: 978-83-89994-06-6, http://www.gdos.gov.pl/files/Materialy-i-publikacje/Podrecznik_planowanie_przestrzenne.pdf
- Benton-Short Lisa & Short John Rennie, Cities and Nature, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York, 2008
- Elżbieta Przesmycka, Rewitalizacja przyrodnicza miast - kontynuacja czy dyskontynuacja, TEKA Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych OL PAN, Lublin, 2005, s. 53-59, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przesmycka.pdf
- Praca zbiorowa, Urban Eco Parks, Wydawnictwo Monsa, 2010, ISBN 978-84-96823-34-1
- Praca zbiorowa, Sustainable Urban Landscapes, Monsa, 2011, 978-84-96823-36-5
- Vidiella Alex Sanchez, Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Wydawnictwo Taschen, 2009
- Katarzyna Zielonko-Jung, Janusz Marchwiński, Łączenie zaawansowanych i tradycyjnych technologii w architekturze ekologicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012