Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska - ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska - ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Helena Freino <Helena.Freino@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,56zaliczenie
projektyP4 30 3,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1umiejętność czytania treści map topograficznych i geodezyjnych
W-2opanowane podstawy projektowania architektonicznego i urbanistycznego
W-3umiejętność graficznego zapisu treści merytorycznych przedmiotu, także z wykorzystaniem technik komputerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad ich realizacji, podział na grupy projektowe, przydzielenie tematów2
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina8
T-P-3Diagnoza sytuacji jako wynik analiz2
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin6
T-P-5Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz2
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych8
T-P-7Efekt finalny - koncepcja mająca na celu ochronę i poprawę łączności ekologicznej w mieście z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych oraz podniesienie jakości życia poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego i zapewnienie terenów rekreacyjnych w otoczeniu miejsca zamieszkania2
30
wykłady
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych1
T-W-2System przyrodniczy miasta1
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny2
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce1
T-W-5Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce1
T-W-6System obszarów chronionej przyrody w Polsce1
T-W-7Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 20001
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa1
T-W-11Studia krajobrazu miejskiego z uwzględnieniem budynków wysokich: metodyki, problematyka, zakres1
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe1
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach2
A-P-2- Wykonanie map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie umieszczonych na stronie internetowej Zakladu - zakładce do przedmiotu - zdjęć satelitarnych i dokumetów planistycznych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń - Przygotowanie charakterystyki problemów środowiskowych Szczecina na postawie analizy dokumentów (raporty o stanie miasta, mapy akustyczne) z odpowiednim oznaczeniem na mapie8
A-P-3Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej2
A-P-4- Wykonanie dwóch map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie badań terenowych i umieszczonych na stronie internetowej Zakładu - zakładce do przedmiotu - dokumentów planistycznych oraz zdjęć satelitarnych i lotniczych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń oraz interaktywnego planu miasta z internetu - Wykonanie dokumentacji fotograficznej w terenie6
A-P-5Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej2
A-P-6- Wykonanie mapy koncepcji z wykorzystaniem wyników diagnozy poprzednich etapów i wyznaczonych kierunków rozwoju w Studium oraz opisu w przewodniczku do ćwiczeń, a także wizualizacji wybranych rozwiązań projektowych - Wykonanie części opisowej wykonanych analiz z przedstawieniem diagnozy stanu oraz przyjętych rozwiązań w koncepcji projektowej8
A-P-7- Prezentacja koncepcji projektowej w formie multimedialnej oraz złożenie pracy w formie drukowanej i cyfrowej - Pytania i dyskusja2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane poszczególnym studentom w trakcie wykładu, ewentualne pytania lub komentarze ze strony studentów15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
M-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-IX/4_W10
Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
C-1, C-4T-W-5, T-W-4, T-W-10, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-P-2, T-P-4M-3, M-1S-2, S-1, S-3
A_1A_C-IX/4_W13
Zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
C-4, C-2, C-3, C-1, C-6, C-5T-W-11, T-W-13, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-10, T-W-12, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-P-4, T-P-2, T-P-6M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-IX/4_U11
Potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
C-2, C-3, C-5, C-6T-W-11, T-P-6, T-W-2, T-P-4, T-W-3, T-P-2M-3S-1, S-2
A_1A_C-IX/4_U23
Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych
C-6, C-4T-W-3, T-W-2, T-P-4, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-W-13, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-3, S-2
A_1A_C-IX/4_U26
Potrafi projektować i planować z uwzględnieniem standardów środowiskowych, wymagań ładu przestrzennego i harmonii krajobrazu
C-6, C-3, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-6, T-W-1, T-W-11M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-IX/4_K02
Jest gotowy do pracy w zespole branżowym i wielobranżowym
C-3, C-6, C-4, C-2T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6M-3, M-2S-2, S-1
A_1A_C-IX/4_K06
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko
C-4, C-6, C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-P-3, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-P-5, T-W-7, T-W-13, T-W-10, T-W-3, T-W-11M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1
A_1A_C-IX/4_K08
Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka
C-6, C-3, C-2, C-4T-P-7M-3S-2, S-1

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski Stefan, Ekorozwój, wyzwanie XXI wieku, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002
  2. Piontek Barbara, Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002, Wydanie I, ISBN - 83-01-13787-8
  3. Sulczewska Barbara, Polityka Ekologiczna w gospodarce miejskiej, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa, 1992
  4. Szulczewska Barbara, Kaliszuk Ewa, Koncepcja systemu przyrodniczego miasta: geneza, ewolucja i znaczenie praktyczne, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych - O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 7-24, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Szulczewska.pdf
  5. Przewoźniak Maciej, Teoretyczne aspekty przyrodniczej rewitalizacji miast: ku metodologii zintegrowanej rewitalizacji urbanistyczno-przyrodniczej, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 25-34, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przewozniak.pdf
  6. Jongman R.H.G., Pungetti G.P., Ecological networks, concepts, methods and implementation, Cambridge University Press, UK, 2004
  7. Jongman R.H.G., Homogenisation and fragmentation of the european lanscape: ecological consequences and solutions, Landscape and Urban Planning, UK, 2002, 58, s. 211-221
  8. Dylewski Romuald, Żywiołowa suburbanizacja w świetle raportu Komisji Europejskiej i wnioski dla Polski, Człowiek i Środowisko, Lublin, 2007, 31 (1-2), s. 123-131, igpim.pl/publikacje/str07_1-2/Dylewski.pdf
  9. Jan Mikoś, Budownictwo ekologiczne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2000
  10. Anna Marzec, Zmiany klimatu - Nowy raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian KLimatycznych (IPCC), Polityka Energetyczna, 2007, tom 10, zeszyt 1, PL ISSN 1429-6675, http://www.min-pan.krakow.pl/Wydawnictwa/PE101/a-05-marzec.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Richling, Jerzy Solon, Ekologia krajobrazu, Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2011, 5
  2. Monika Jarzemska, Arkadiusz Węglarz, Magdalena Wielomska, Zrównoważone miasto - zrównoważona energia, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przy współpracy Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-89495-11-2, http://www.kape.gov.pl/new/docs/ine/11_zrownowazone_miasto.pdf
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Anny Liro, Koncepcja krajowej sieci ekologicznej ECONET-POLSKA, Fundacja IUCN Polska, Warszawa, 1995
  4. Mariusz Kistowski, Marcin Pchałek, Natura 2000 w planowaniu przestrzennym - rola korytarzy ekologicznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009, ISBN: 978-83-89994-06-6, http://www.gdos.gov.pl/files/Materialy-i-publikacje/Podrecznik_planowanie_przestrzenne.pdf
  5. Benton-Short Lisa & Short John Rennie, Cities and Nature, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York, 2008
  6. Elżbieta Przesmycka, Rewitalizacja przyrodnicza miast - kontynuacja czy dyskontynuacja, TEKA Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych OL PAN, Lublin, 2005, s. 53-59, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przesmycka.pdf
  7. Praca zbiorowa, Urban Eco Parks, Wydawnictwo Monsa, 2010, ISBN 978-84-96823-34-1
  8. Praca zbiorowa, Sustainable Urban Landscapes, Monsa, 2011, 978-84-96823-36-5
  9. Vidiella Alex Sanchez, Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Wydawnictwo Taschen, 2009
  10. Katarzyna Zielonko-Jung, Janusz Marchwiński, Łączenie zaawansowanych i tradycyjnych technologii w architekturze ekologicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad ich realizacji, podział na grupy projektowe, przydzielenie tematów2
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina8
T-P-3Diagnoza sytuacji jako wynik analiz2
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin6
T-P-5Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz2
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych8
T-P-7Efekt finalny - koncepcja mająca na celu ochronę i poprawę łączności ekologicznej w mieście z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych oraz podniesienie jakości życia poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego i zapewnienie terenów rekreacyjnych w otoczeniu miejsca zamieszkania2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych1
T-W-2System przyrodniczy miasta1
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny2
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce1
T-W-5Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce1
T-W-6System obszarów chronionej przyrody w Polsce1
T-W-7Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 20001
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa1
T-W-11Studia krajobrazu miejskiego z uwzględnieniem budynków wysokich: metodyki, problematyka, zakres1
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe1
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach2
A-P-2- Wykonanie map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie umieszczonych na stronie internetowej Zakladu - zakładce do przedmiotu - zdjęć satelitarnych i dokumetów planistycznych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń - Przygotowanie charakterystyki problemów środowiskowych Szczecina na postawie analizy dokumentów (raporty o stanie miasta, mapy akustyczne) z odpowiednim oznaczeniem na mapie8
A-P-3Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej2
A-P-4- Wykonanie dwóch map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie badań terenowych i umieszczonych na stronie internetowej Zakładu - zakładce do przedmiotu - dokumentów planistycznych oraz zdjęć satelitarnych i lotniczych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń oraz interaktywnego planu miasta z internetu - Wykonanie dokumentacji fotograficznej w terenie6
A-P-5Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej2
A-P-6- Wykonanie mapy koncepcji z wykorzystaniem wyników diagnozy poprzednich etapów i wyznaczonych kierunków rozwoju w Studium oraz opisu w przewodniczku do ćwiczeń, a także wizualizacji wybranych rozwiązań projektowych - Wykonanie części opisowej wykonanych analiz z przedstawieniem diagnozy stanu oraz przyjętych rozwiązań w koncepcji projektowej8
A-P-7- Prezentacja koncepcji projektowej w formie multimedialnej oraz złożenie pracy w formie drukowanej i cyfrowej - Pytania i dyskusja2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane poszczególnym studentom w trakcie wykładu, ewentualne pytania lub komentarze ze strony studentów15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-IX/4_W10Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
Cel przedmiotuC-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
Treści programoweT-W-5Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-6System obszarów chronionej przyrody w Polsce
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-7Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin
Metody nauczaniaM-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
M-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-IX/4_W13Zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Cel przedmiotuC-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
Treści programoweT-W-11Studia krajobrazu miejskiego z uwzględnieniem budynków wysokich: metodyki, problematyka, zakres
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-7Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-6System obszarów chronionej przyrody w Polsce
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych
Metody nauczaniaM-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
M-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-IX/4_U11Potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
Cel przedmiotuC-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
Treści programoweT-W-11Studia krajobrazu miejskiego z uwzględnieniem budynków wysokich: metodyki, problematyka, zakres
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina
Metody nauczaniaM-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-IX/4_U23Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych
Cel przedmiotuC-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
Treści programoweT-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-W-11Studia krajobrazu miejskiego z uwzględnieniem budynków wysokich: metodyki, problematyka, zakres
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
Metody nauczaniaM-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-IX/4_U26Potrafi projektować i planować z uwzględnieniem standardów środowiskowych, wymagań ładu przestrzennego i harmonii krajobrazu
Cel przedmiotuC-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
Treści programoweT-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-11Studia krajobrazu miejskiego z uwzględnieniem budynków wysokich: metodyki, problematyka, zakres
Metody nauczaniaM-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-IX/4_K02Jest gotowy do pracy w zespole branżowym i wielobranżowym
Cel przedmiotuC-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
Treści programoweT-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin
T-P-1Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad ich realizacji, podział na grupy projektowe, przydzielenie tematów
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina
T-P-3Diagnoza sytuacji jako wynik analiz
T-P-5Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych
Metody nauczaniaM-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
M-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-IX/4_K06Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
Treści programoweT-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-6System obszarów chronionej przyrody w Polsce
T-P-3Diagnoza sytuacji jako wynik analiz
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-P-5Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz
T-W-7Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-W-11Studia krajobrazu miejskiego z uwzględnieniem budynków wysokich: metodyki, problematyka, zakres
Metody nauczaniaM-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
M-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-IX/4_K08Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka
Cel przedmiotuC-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
Treści programoweT-P-7Efekt finalny - koncepcja mająca na celu ochronę i poprawę łączności ekologicznej w mieście z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych oraz podniesienie jakości życia poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego i zapewnienie terenów rekreacyjnych w otoczeniu miejsca zamieszkania
Metody nauczaniaM-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie