Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Plener rysunkowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plener rysunkowy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT8 2 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artystycznych. - Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik rysunkowych.
W-2wiedza ogólna i warsztatowa dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji w rysunku i malarstwie, znajomość technik rysunkowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach otoczenia. - Zaznajomienie z rysunkiem z natury w przestrzeni plenerowej z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji i funkcji obiektu. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu. - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania 2. 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. 3po3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie, czy zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury; wody, nieba, zieleni, czy ziemi (podłoża). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA rysunek architektury, ujecie perspektywiczne, w miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy/elewacji. Wyobrażenie nie musi być ujęciem architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)1
T-T-26. WNĘTRZE studium rysunkowe w ujeciu perspektywicznym wnetrza budynku w ciekawym ujeciu kompozycyjnym. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. rysunek z natury. format 50 x 70 cm, technika ołówek 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej/ zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja obiektu na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE nalezy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych/szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY1
2

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach80
80

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_null_W01
- Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych.
C-1T-T-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_null_U01
sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi
A_1A_U07T1A_U09, T1A_U16InzA_U02C-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1
A_1A_null_U02
Świadomie stosuje określone zabiegi kompozycyjne w celu stworzenia pożądanej wizualnie całości.
A_1A_null_U03
Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować oryginalną pracę rysunkową
A_1A_null_U04
Potrafi wykonywać szybkie szkice koncepcyjne

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_null_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
A_1A_K02T1A_K03C-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1
A_1A_null_K02
Posiada zdolność krytycznego oceniania własnej pracy oraz wyników innych osób w grupie.
A_1A_null_K03
Jest kreatywny w obszarze własnych poszukiwań twórczych
A_1A_null_K04
Postępuje zgodnie z zasadami etyki /prawa autorskie/.

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_null_W01
- Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować...
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_null_U01
sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_null_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Literatura podstawowa

  1. Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
  2. W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  3. K. Tessing, Techniki Rysunku, WAF, W-wa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009
  2. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania 2. 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. 3po3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie, czy zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury; wody, nieba, zieleni, czy ziemi (podłoża). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA rysunek architektury, ujecie perspektywiczne, w miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy/elewacji. Wyobrażenie nie musi być ujęciem architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)1
T-T-26. WNĘTRZE studium rysunkowe w ujeciu perspektywicznym wnetrza budynku w ciekawym ujeciu kompozycyjnym. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. rysunek z natury. format 50 x 70 cm, technika ołówek 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej/ zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja obiektu na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE nalezy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych/szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY1
2

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach80
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_null_W01- Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych.
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach otoczenia. - Zaznajomienie z rysunkiem z natury w przestrzeni plenerowej z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji i funkcji obiektu. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu. - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej
Treści programoweT-T-26. WNĘTRZE studium rysunkowe w ujeciu perspektywicznym wnetrza budynku w ciekawym ujeciu kompozycyjnym. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. rysunek z natury. format 50 x 70 cm, technika ołówek 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej/ zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja obiektu na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE nalezy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych/szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań
S-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować...
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_null_U01sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U07sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach otoczenia. - Zaznajomienie z rysunkiem z natury w przestrzeni plenerowej z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji i funkcji obiektu. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu. - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej
Metody nauczaniaM-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
M-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań
S-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_null_U02Świadomie stosuje określone zabiegi kompozycyjne w celu stworzenia pożądanej wizualnie całości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_null_U03Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować oryginalną pracę rysunkową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_null_U04Potrafi wykonywać szybkie szkice koncepcyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_null_K01jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach otoczenia. - Zaznajomienie z rysunkiem z natury w przestrzeni plenerowej z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji i funkcji obiektu. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu. - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej
Metody nauczaniaM-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
M-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań
S-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_null_K02Posiada zdolność krytycznego oceniania własnej pracy oraz wyników innych osób w grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_null_K03Jest kreatywny w obszarze własnych poszukiwań twórczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_null_K04Postępuje zgodnie z zasadami etyki /prawa autorskie/.