Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne podstawowe 3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne podstawowe 3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,56egzamin
projektyP3 60 4,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad kompozycji architektonicznej i urbanistycznej, zasad kształtowania formy, posługiwanie się narzędziami wspomagającymi projektowanie (CAD, techniki składu komputerowego i grafiki komputerowej), znajomość zasad konstruowania obiektów i możliwych technologii wznoszenia budynków (materiały budowlane, technologie i systemy konstrukcyjne), rozeznanie wśród kluczowych realizacji architektury współczesnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie tematów projektowych; Rozdanie i omówienie map opracowywanego terenu. Analiza istniejącej sytuacji obszaru objętego zakresem opracowania projektowego: a/ inwentaryzacja - wykonanie aksonometrii i przekroju terenu, (starodrzew, woda, zbocze, otwarcia widokowe itp.), b/ analiza nasłonecznienia, róży wiatrów, warunków przyrodniczo - geogr., c/ określenie wytycznych kompozycyjnych wynikających z lokalizacji godnych „akcentowania" (wysokość, rodzaj dachu, lokalizacja wejść do obiektu, c/ analiza możliwości zabudowy - szkice koncepcyjne rozwiązań urbanistycznych (zarys bryły, linia zabudowy, lokalizacja wejść i podjazdów- główny, gospodarczy, itp.), d/ rozbudowa dróg kołowych, parkingów, ciągów pieszojezdnych i pieszych w powiązaniu z istniejącymi,8
T-P-2KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego20
T-P-3ZALICZENIE PRZEJŚCIOWE wraz z oceną – IDEOWA KONCEPCJA URBANISTYCZNO - ARCHITEKTONICZNA Zakres: – zagospodarowanie terenu, rzuty, przekrój, elewacje, aksonometria Plansza A2 + książka projektu8
T-P-4III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy)24
60
wykłady
T-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna14
T-W-2egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach28
A-P-2Praca własna, wizja lokalna, inwentaryzacja2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIII/3_W02
Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych
A_1A_W02, A_1A_W03, A_1A_W08, A_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05T-P-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIII/3_U01
Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej
A_1A_U07, A_1A_U11, A_1A_U12T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08T-P-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIII/3_K02
Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku
A_1A_K01, A_1A_K03, A_1A_K05T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIII/3_W02
Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych
2,0
3,0Kompletność zakresu opracowania projektowego, staranność w opracowaniu graficznym, merytoryczne zidentyfikowanie i rozwiązanie problemu projektowego, umiejętność odwołania się do podobnych (referencyjnych) realizacji architektonicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIII/3_U01
Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej
2,0
3,0Spójność graficzna i warsztatowa opracowania projektowego, dbałość o estetykę i formę podania pracy projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIII/3_K02
Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku
2,0
3,0Opracowane rozwiązanie projektowe uwzględnia kontekst oraz oddziaływanie na środowisko i otoczenie, co jest przedstawione w formie graficznej jak również w postaci ideowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alexander Ch., Język wzorców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  2. Daniels K., Low-Tech, Light-Tech, High-Tech. Building in the Information Age, Birkhäuser Publishers
  3. Ferré A., Sakamoto T. i inni, Verb Matters, ACTAR
  4. Schmitz-Gunther T., Living Spaces. Ecological Building and Design, Konemann
  5. Benyus J.M., Biomimicry. Innovation Inspired by Nature, Harper Perennial

Literatura dodatkowa

  1. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo SIC
  2. Berger J., Sposoby widzenia, Dom Wydawniczy Rebis
  3. Maas W., van Rijs J., Koek R., FARMAX. Excursion on Density. MVRDV, 010 Publishers
  4. Zumthor P., Myślenie architekturą,  , Karakter
  5. Korbel J.A., Architektura żywa, Arkady

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie tematów projektowych; Rozdanie i omówienie map opracowywanego terenu. Analiza istniejącej sytuacji obszaru objętego zakresem opracowania projektowego: a/ inwentaryzacja - wykonanie aksonometrii i przekroju terenu, (starodrzew, woda, zbocze, otwarcia widokowe itp.), b/ analiza nasłonecznienia, róży wiatrów, warunków przyrodniczo - geogr., c/ określenie wytycznych kompozycyjnych wynikających z lokalizacji godnych „akcentowania" (wysokość, rodzaj dachu, lokalizacja wejść do obiektu, c/ analiza możliwości zabudowy - szkice koncepcyjne rozwiązań urbanistycznych (zarys bryły, linia zabudowy, lokalizacja wejść i podjazdów- główny, gospodarczy, itp.), d/ rozbudowa dróg kołowych, parkingów, ciągów pieszojezdnych i pieszych w powiązaniu z istniejącymi,8
T-P-2KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego20
T-P-3ZALICZENIE PRZEJŚCIOWE wraz z oceną – IDEOWA KONCEPCJA URBANISTYCZNO - ARCHITEKTONICZNA Zakres: – zagospodarowanie terenu, rzuty, przekrój, elewacje, aksonometria Plansza A2 + książka projektu8
T-P-4III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy)24
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna14
T-W-2egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach28
A-P-2Praca własna, wizja lokalna, inwentaryzacja2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIII/3_W02Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W02zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
A_1A_W03zna materiały budowlane (asortyment, charakterystyka, zastosowanie…) i właściwości wykonanych z nich przegród oraz innych ustrojów
A_1A_W08zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
A_1A_W14zna w zakresie podstawowym społeczne i psychologiczne uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego (presja architektury, zapobieganie patologii społecznej…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Treści programoweT-P-2KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego
T-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompletność zakresu opracowania projektowego, staranność w opracowaniu graficznym, merytoryczne zidentyfikowanie i rozwiązanie problemu projektowego, umiejętność odwołania się do podobnych (referencyjnych) realizacji architektonicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIII/3_U01Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U07sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
A_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
A_1A_U12potrafi kształtować kompozycję budynku, zespołu obiektów, jednostki urbanistycznej i ruralistycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Treści programoweT-P-4III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy)
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spójność graficzna i warsztatowa opracowania projektowego, dbałość o estetykę i formę podania pracy projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIII/3_K02Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
A_1A_K03w myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją
A_1A_K05jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych
Treści programoweT-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowane rozwiązanie projektowe uwzględnia kontekst oraz oddziaływanie na środowisko i otoczenie, co jest przedstawione w formie graficznej jak również w postaci ideowej
3,5
4,0
4,5
5,0