Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki i technologie w architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki i technologie w architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Dziekanat
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bardzo dobra umiejętność sporządzania rysunku odręcznego i technicznego. Znajomosć zagadnień budowlanych umożliwiającym ocenę realności rozwiązania projektowego pod względem materiałowym, technicznym i technologicznym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studenci w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych opracowują rysunki techniczne szczegółów architektonicznych i budowlanych, zgodnie ze wskazaniami wykładowcy. Wykładowca przedstawia w trakcie trwania zajęć problemy związane z zastosowaniem materiałów budowlanych, technik i technologii oraz sposoby ich rozwiązania. Podawane są również alternatywne rozwiązania problemu budowlanego ze wskazaniem apektu trwałości przegród budowlanych i materiałów oraz w odniesienu do zagadnień cieplnych i wilgotnościowych. Aktywne uczestnictwo w zajęciach plegające na podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu.15
A-L-2Samodzielna praca w domu polegająca na opracowaniu rysunkowym zagadnienia będącego przedmiotem dyskusji na ćwiczeniach laboratoryjnych i jego prezentacja w trakcie następnych zajęć.45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych, których zakres opracowania i ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XVIII/4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student pozna większość nowoczesnych materiałów, technik budowlanych i technologii. Będzie wiedział jak przeprowadzić ich różnorodną klasyfikację oraz zastosować.
A_1A_W03, A_1A_W23T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XVIII/4_U01
opis
A_1A_U04, A_1A_U25T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-XVIII4_K01
Student posiada zdolność stosowania wiedzy i rozumie, że należy ją nieustannie pogłębiać przede wszystkim na pokrewnych polach nauki i techniki.
A_1A_K01T1A_K01C-1T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XVIII/4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student pozna większość nowoczesnych materiałów, technik budowlanych i technologii. Będzie wiedział jak przeprowadzić ich różnorodną klasyfikację oraz zastosować.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić rodzaje występujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. W szczególności pownien być w stanie określić ich trwałość i użyteczność. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie notatnika formatu A4 z rozwiązaniami rysunkowymi i opisem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XVIII/4_U01
opis
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść zdolność praktycznego zastosowania wystepujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. Ponadto powinien umieć opracować rozwiązania szczegółowe w budynku lub budowli (tak zwany detal architektoniczny) poczynając od posadowienia (fundamentu) aż po zadaszenie (dach spadowy, stropodach) optymalizując je pod względem technologii, trwałości i estetyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-XVIII4_K01
Student posiada zdolność stosowania wiedzy i rozumie, że należy ją nieustannie pogłębiać przede wszystkim na pokrewnych polach nauki i techniki.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić rodzaje występujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. W szczególności pownien być w stanie określić ich trwałość i użyteczność. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie notatnika formatu A4 z rozwiązaniami rysunkowymi i opisem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 1
  2. Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 2
  3. Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
  4. Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, ARCHI plus Markiewicz, Kraków, 2011
  5. Martinek W., Budownictwo ogóne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 1
  6. Martinek W., Budownictwo ogólne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 2
  7. Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 1
  8. Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 2

Literatura dodatkowa

  1. Podwysocka Z., Szczelny komin z klinkieru, Murator, Warszawa, 2012, 8/340, s. 94-98
  2. Kazimierowicz A., Trusewicz E., Ściany działowe, Murator, Warszawa, 2012, 11/343, s. 107-121
  3. Podwysocka Z., Tu wyżej, tam niżej. Budowa sufitu podwieszanego, Murator, Warszawa, 2012, 12/344, s. 122-126

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studenci w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych opracowują rysunki techniczne szczegółów architektonicznych i budowlanych, zgodnie ze wskazaniami wykładowcy. Wykładowca przedstawia w trakcie trwania zajęć problemy związane z zastosowaniem materiałów budowlanych, technik i technologii oraz sposoby ich rozwiązania. Podawane są również alternatywne rozwiązania problemu budowlanego ze wskazaniem apektu trwałości przegród budowlanych i materiałów oraz w odniesienu do zagadnień cieplnych i wilgotnościowych. Aktywne uczestnictwo w zajęciach plegające na podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu.15
A-L-2Samodzielna praca w domu polegająca na opracowaniu rysunkowym zagadnienia będącego przedmiotem dyskusji na ćwiczeniach laboratoryjnych i jego prezentacja w trakcie następnych zajęć.45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XVIII/4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student pozna większość nowoczesnych materiałów, technik budowlanych i technologii. Będzie wiedział jak przeprowadzić ich różnorodną klasyfikację oraz zastosować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W03zna materiały budowlane (asortyment, charakterystyka, zastosowanie…) i właściwości wykonanych z nich przegród oraz innych ustrojów
A_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.
Treści programoweT-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych, których zakres opracowania i ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić rodzaje występujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. W szczególności pownien być w stanie określić ich trwałość i użyteczność. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie notatnika formatu A4 z rozwiązaniami rysunkowymi i opisem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XVIII/4_U01opis
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U04potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne, zwłaszcza połączenia części budynku wykonanych w różnych technologiach
A_1A_U25ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.
Treści programoweT-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych, których zakres opracowania i ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść zdolność praktycznego zastosowania wystepujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. Ponadto powinien umieć opracować rozwiązania szczegółowe w budynku lub budowli (tak zwany detal architektoniczny) poczynając od posadowienia (fundamentu) aż po zadaszenie (dach spadowy, stropodach) optymalizując je pod względem technologii, trwałości i estetyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-XVIII4_K01Student posiada zdolność stosowania wiedzy i rozumie, że należy ją nieustannie pogłębiać przede wszystkim na pokrewnych polach nauki i techniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.
Treści programoweT-L-1Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych, których zakres opracowania i ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić rodzaje występujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. W szczególności pownien być w stanie określić ich trwałość i użyteczność. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie notatnika formatu A4 z rozwiązaniami rysunkowymi i opisem.
3,5
4,0
4,5
5,0