Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Larysa Gawkowska <Larysa.Gawkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Larysa Gawkowska <Larysa.Gawkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | fizyka, matematyka, mechanika ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów |
C-2 | Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach i ramach |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych | 1 |
T-A-2 | Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera | 1 |
T-A-3 | Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych | 2 |
T-A-4 | Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych | 2 |
T-A-5 | Kolokwium 3x1 | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów | 1 |
T-W-2 | Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi | 1 |
T-W-3 | Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych | 2 |
T-W-4 | Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera | 4 |
T-W-5 | Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram | 4 |
T-W-6 | Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi | 6 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 9 |
A-A-2 | Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 19 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-A-5 | Przygotowanie do kolokwiów | 12 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Egzamin | 3 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/17A_W01 Zna definicje sił przekrojowych | B_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
B_1A_C/17A_W03 Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych | B_1A_W04, B_1A_W06 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-4, T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_C/17A_W04 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich | B_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-A-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/17A_U01 Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych | B_1A_U04 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-2 | T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_1A_C/17A_U02 Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi | B_1A_U04 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-3 | T-A-4, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/17A_W01 Zna definicje sił przekrojowych | 2,0 | nie zna definicji sił przekrojowych |
3,0 | zna definicje sił przekrojowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17A_W03 Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych | 2,0 | nie zna zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych |
3,0 | zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych, zna zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17A_W04 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich | 2,0 | nie zna zasad wyznaczania położenia osi głównych centralnych |
3,0 | zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/17A_U01 Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych | 2,0 | nie umie wyznaczać sił przekrojowych w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych |
3,0 | umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17A_U02 Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi | 2,0 | nie umie wyznaczać położenia osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych |
3,0 | umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cywiński Z., Mechanika budwli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
- Dyląg z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałośc materiałów, WNT, Warszawa, 2003
- Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
- Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VI
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałośc materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
- Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materialów, WNT, Warszawa, 2009
- Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałośc materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
- Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976