Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Larysa Gawkowska <Larysa.Gawkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Larysa Gawkowska <Larysa.Gawkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
W-3 | Ukończony kurs mechaniki ogólnej |
W-4 | Ukończony kurs wytrzymałości materiałów semestr II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych |
C-2 | Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności |
C-3 | Opanowanie umiejętności analizowania stateczności prętów prostych |
C-4 | Opanowanie umiejętności stosowania hipotez wytężenia w złożonych stanach naprężeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, zalecana literatura. Rozciąganie osiowe - statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne | 2 |
T-A-2 | Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem | 2 |
T-A-3 | Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach | 2 |
T-A-4 | Ściskanie mimośrodowe, rdzeń przekroju. | 1 |
T-A-5 | Wyznaczanie linii ugięcia belek - sposób Clebscha | 1 |
T-A-6 | Wyznaczanie linii ugięcia belek - metoda Mohra | 1 |
T-A-7 | Wyznaczanie siły krytycznej, projektowanie prętów ściskanych z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia | 1 |
T-A-8 | Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia | 2 |
T-A-9 | Wyznaczanie naprężeń zredukowanych | 2 |
T-A-10 | Kolokwium 2x2 | 4 |
18 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary twardości metali | 2 |
T-L-2 | Osiowe rozciąganie metali | 2 |
T-L-3 | Zginanie belek | 2 |
T-L-4 | Skręcanie prętów stalowych | 2 |
T-L-5 | Kolokwium zaliczające ćwiczenia | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a | 1 |
T-W-2 | Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego | 2 |
T-W-3 | Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem | 2 |
T-W-4 | Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach. | 2 |
T-W-5 | Ściskanie mimośrodowe. Rdzeń przekroju. | 2 |
T-W-6 | Skręcanie | 1 |
T-W-7 | Metody wyznaczania lini ugięcia belek prostych. Metoda Eulera, sposób Clebscha, metoda Mohra. | 2 |
T-W-8 | Stateczność prętów prostych | 2 |
T-W-9 | Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia | 2 |
T-W-10 | Hipotezy wytężenia | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 18 |
A-A-2 | Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń | 12 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 33 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 15 |
A-A-5 | Konsultacje | 3 |
81 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 9 |
A-L-2 | Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 4 |
A-L-4 | Samodzielne opracowywanie wyników | 5 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-4 | Egzamin | 3 |
A-W-5 | Konsultacje | 3 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w trakcie kolokwium zaliczeniowego na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/17B_W01 Rozumie zasady identyfikowania przypadków wytrzymałościowych | B_1A_W04, B_1A_W06 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-A-2, T-A-4, T-W-4, T-A-8, T-W-1, T-W-8, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
B_1A_C/17B_W02 Zna zasady wymiarowanie elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności i użytkowalności | B_1A_W04, B_1A_W06 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-2, T-A-8, T-W-2, T-W-6, T-A-4, T-W-5, T-A-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
B_1A_C/17B_W03 Zna zasady analizowania stateczności prętów prostych | B_1A_W04, B_1A_W06 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-W-8, T-A-7, T-W-9, T-A-8 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
B_1A_C/17B_W04 Zna hipotezy wytrzymałościowe i zasady ich stosowania | B_1A_W04, B_1A_W06 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-4 | T-A-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/17B_U01 Potrafi idenyfikować przypadki wytrzymałościowe | B_1A_U04 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-1 | T-W-6, T-W-8, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
B_1A_C/17B_U02 Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla róznych przypadków wytrzymałościowych | B_1A_U04 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-2 | T-W-9, T-A-3, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-A-1, T-W-8, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
B_1A_C/17B_U03 Potrafi wyznaczyć naprężenia w ściskanych elementach konstrukcji z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia | B_1A_U04 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-3 | T-W-9, T-W-8, T-A-8, T-A-7 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
B_1A_C/17B_U04 Umie wyznaczyć linię ugięcia belek statycznie wyznaczalnych | B_1A_U04 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-2 | T-A-6, T-W-7, T-A-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
B_1A_C/17B_U05 Umie stosować hipotezy wytężenia | B_1A_U04 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-4 | T-W-10, T-A-9 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
B_1A_C/17B_U06 Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciągac wnioski | B_1A_U04, B_1A_U10 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/17B_W01 Rozumie zasady identyfikowania przypadków wytrzymałościowych | 2,0 | nie rozumie zasad identyfikowania przypadków wytrzymałościowych |
3,0 | ma ogólną wiedzę dotyczącą zasad identyfikowania przypadków wytrzymałościowych, lecz nie w pełni uporządkowaną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17B_W02 Zna zasady wymiarowanie elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności i użytkowalności | 2,0 | nie zna zasad wymiarowania elementów konstrukcji |
3,0 | zna ogólne zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17B_W03 Zna zasady analizowania stateczności prętów prostych | 2,0 | nie zna zasad analizowania stateczności prętów prostych |
3,0 | ma ogólna wiedzę dotyczącą zasad analizowania stateczności prętów prostych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17B_W04 Zna hipotezy wytrzymałościowe i zasady ich stosowania | 2,0 | nie zna hipotez wytrzymałościowych |
3,0 | zna podstawowe hipotezy wytrzymałościowe i rozumie zasady ich stosowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/17B_U01 Potrafi idenyfikować przypadki wytrzymałościowe | 2,0 | nie potrafi identyfikować przypadków wytrzymałościowych |
3,0 | potrafi identyfikować przypadki wytrzymałościowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17B_U02 Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla róznych przypadków wytrzymałościowych | 2,0 | nie umie wstępnie zwymiarować elementów konstrukcji |
3,0 | potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17B_U03 Potrafi wyznaczyć naprężenia w ściskanych elementach konstrukcji z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia | 2,0 | nie potrafi wyznaczać naprężeń w elementach ściskanych |
3,0 | potrafi wyznaczać naprężeia w elementach ściskanych konstrukcji z uwzglednieniem niebezpieczeństwa wyboczenia, popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17B_U04 Umie wyznaczyć linię ugięcia belek statycznie wyznaczalnych | 2,0 | nie umie wyznaczać linii ugiecia belek |
3,0 | umie wybrać i zastosować właściwą metodę wyznaczania linii ugiecia belek prostych, popełnia drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17B_U05 Umie stosować hipotezy wytężenia | 2,0 | nie umie stosować hipotez wytrzymałościowych |
3,0 | umie wybrać i zastosować właściwą hipotezę wytrzymałościową do wyznaczania naprężeń zredukowanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/17B_U06 Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciągac wnioski | 2,0 | nie umie przeprowadzać eksperymentów wytrzymałościowych |
3,0 | zna metodykę oraz procedury badawcze przy próbach niszczacych i nieniszcących materiałów budowlanych, czynnie uczestniczy w wykonywanych badaniach, potrafi interpretować wyniki i wyciagać wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1998, III
- Bąk. R. Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
- Dyląg Z. Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2003
- Gawkowska L., Wytzrymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
- Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VI
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałośc materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
- Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, warszawa, 2009
- Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Brzozka Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1972
- Misiak J., Mechanika techniczna. tom I, Statyka i wytrzymałość, WNT, Warszawa, 1999
- Nowacki W., Mechanika budowli, PWN, Warszawa, 1976
- Przewłocki J., Górski J., Podstawy mechaniki budowli, Arkady, Warszawa, 2006
- Zielnica J., Wytrzymałośc materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002, II