Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Chemia budowlana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia budowlana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy chemii ogólnej w zakresie szkoły średniej /liceum ogólnokształcącego lub technikum/

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1nazwewnictwo kwasów, zasad i soli2
T-A-2stężenia procentowe i molowe2
T-A-3hydratacja i hydroliza2
T-A-4rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności1
T-A-5materiały wiążące2
9
wykłady
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne. Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.2
T-W-3Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.2
T-W-4Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Podział i zastosowanie emulsji.2
T-W-5Fizykochemia wody. Hydratacja i hydroliza.2
T-W-6Chemia metali - procesy korozji. Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu.2
T-W-7Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych. Materiały wiążące.2
T-W-8Tworzywa sztuczne w budownictwie.2
T-W-9Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach8
A-A-3przygotowanie się do dwóch wejściówek i jednego kolokwium końcowego13
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach8
A-W-3Przygotowanie się do dyskusji na wykładach34
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: na zaliczeniu dwóch wejściówek i kolokwium końcowego z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu końcowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napsiać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych.
B_1A_W01T1A_W01C-1T-A-2, T-A-1M-1S-2
B_1A_B/9_W15
Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania
B_1A_W15T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-W-1, T-W-7, T-A-5, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-A-4, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/9_U10
Student potrafi: - obliczać zadania związane z chemią budowlaną
B_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-1T-A-2, T-A-1M-2S-1
B_1A_B/9_U17
Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne
B_1A_U17T1A_U14, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-1T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-A-3, T-W-3, T-W-7, T-A-5, T-A-4, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/9_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się.
B_1A_K01T1A_K01C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-1M-1S-2
B_1A_B/9_K03
Student wie że w przypadku pracy z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi musi odpowiadać za bezpieczeństwo własne i zespolu
B_1A_K03T1A_K03C-1T-W-9M-1S-2
B_1A_B/9_K04
Student ma świadomość że w przypadku pracy w zespole musi być odpowiedzialny za pracę własną
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-W-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napsiać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych.
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/9_W15
Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/9_U10
Student potrafi: - obliczać zadania związane z chemią budowlaną
2,0
3,0Uzyskanie 50% punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/9_U17
Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne
2,0
3,0Uzyskanie 50% punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/9_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się.
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/9_K03
Student wie że w przypadku pracy z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi musi odpowiadać za bezpieczeństwo własne i zespolu
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/9_K04
Student ma świadomość że w przypadku pracy w zespole musi być odpowiedzialny za pracę własną
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z dwóch wejściówek i kolokwium końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
  2. L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996
  3. G. Rosiek, D. Wala, B. Werner, Ćwiczenia z chemii dla studentów Wydziału Budowictwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003

Literatura dodatkowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej cz1 i 2, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1nazwewnictwo kwasów, zasad i soli2
T-A-2stężenia procentowe i molowe2
T-A-3hydratacja i hydroliza2
T-A-4rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności1
T-A-5materiały wiążące2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne. Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.2
T-W-3Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.2
T-W-4Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Podział i zastosowanie emulsji.2
T-W-5Fizykochemia wody. Hydratacja i hydroliza.2
T-W-6Chemia metali - procesy korozji. Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu.2
T-W-7Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych. Materiały wiążące.2
T-W-8Tworzywa sztuczne w budownictwie.2
T-W-9Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach8
A-A-3przygotowanie się do dwóch wejściówek i jednego kolokwium końcowego13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach8
A-W-3Przygotowanie się do dyskusji na wykładach34
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napsiać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
Treści programoweT-A-2stężenia procentowe i molowe
T-A-1nazwewnictwo kwasów, zasad i soli
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/9_W15Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
Treści programoweT-W-4Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Podział i zastosowanie emulsji.
T-W-2Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne. Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.
T-A-3hydratacja i hydroliza
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-W-7Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych. Materiały wiążące.
T-A-5materiały wiążące
T-W-5Fizykochemia wody. Hydratacja i hydroliza.
T-W-3Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.
T-W-6Chemia metali - procesy korozji. Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu.
T-W-9Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
T-A-4rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności
T-W-8Tworzywa sztuczne w budownictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/9_U10Student potrafi: - obliczać zadania związane z chemią budowlaną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
Treści programoweT-A-2stężenia procentowe i molowe
T-A-1nazwewnictwo kwasów, zasad i soli
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: na zaliczeniu dwóch wejściówek i kolokwium końcowego z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 50% punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/9_U17Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
Treści programoweT-W-9Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
T-W-4Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Podział i zastosowanie emulsji.
T-W-2Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne. Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.
T-W-8Tworzywa sztuczne w budownictwie.
T-W-5Fizykochemia wody. Hydratacja i hydroliza.
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-A-3hydratacja i hydroliza
T-W-3Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.
T-W-7Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych. Materiały wiążące.
T-A-5materiały wiążące
T-A-4rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności
T-W-6Chemia metali - procesy korozji. Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 50% punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/9_K01Student rozumie potrzebę uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
Treści programoweT-W-5Fizykochemia wody. Hydratacja i hydroliza.
T-W-7Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych. Materiały wiążące.
T-W-8Tworzywa sztuczne w budownictwie.
T-W-2Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne. Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.
T-W-6Chemia metali - procesy korozji. Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu.
T-W-3Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.
T-W-9Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
T-W-4Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Podział i zastosowanie emulsji.
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/9_K03Student wie że w przypadku pracy z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi musi odpowiadać za bezpieczeństwo własne i zespolu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
Treści programoweT-W-9Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/9_K04Student ma świadomość że w przypadku pracy w zespole musi być odpowiedzialny za pracę własną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
Treści programoweT-W-9Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: na zaliczeniu dwóch wejściówek i kolokwium końcowego z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 50 % punktów z dwóch wejściówek i kolokwium końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0