Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna i rysunek techniczny-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geometria wykreślna i rysunek techniczny-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Hajdamowicz <rhajdamowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sergiusz Subocz <Sergiusz.Subocz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ma wiedzę z wybranych działów matematyki |
W-2 | Zna podstawy rysunku technicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji. |
C-2 | Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1 Rzuty Mongea. Rzuty punktu, rzuty i ślady prostej. | 1 |
T-A-2 | Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny. | 1 |
T-A-3 | Równoległość prostych i płaszczyzn. | 1 |
T-A-4 | Prostopadłość prostej i płaszczyzny, prostopadłość prostych. | 1 |
T-A-5 | Zadania złożone. | 1 |
T-A-6 | Kłady. | 1 |
T-A-7 | Wielkości kątów. | 1 |
T-A-8 | Transformacje. | 1 |
T-A-9 | Punkty przebicja wielościanu prostą , Przekroje wielościanów. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej. | 1 |
T-W-2 | Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny. | 1 |
T-W-3 | Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicja płaszczyzny prostą. | 1 |
T-W-4 | Prostopadłość prostej do płaszczyzny. | 1 |
T-W-5 | Zadania złożone. | 1 |
T-W-6 | Kłady. | 1 |
T-W-7 | Wielkości kątów. | 1 |
T-W-8 | Transformacje. | 1 |
T-W-9 | Punkty przebicja wielościanu prostą, Przekroje wielościanów. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 9 |
A-A-3 | Graficzne rozwiązywanie problemów | 24 |
A-A-4 | Studia literaturowe | 18 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 9 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 14 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjnyprzedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne |
M-2 | Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane ztematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematrki wykładów. Studęci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studętów, udziela porad in dywidualnie lub ogólnie dla całej grupy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studęci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest pozjom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowirdzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Poziom przyswajania materiałujest kontrolowany dwukrotnie w połowie i pod koniec semestru, w formie pisemnych kolokwiów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/14A_W01 Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. | B_1A_W01 | T1A_W01 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
B_1A_C/14A_W02 Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych. | B_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-A-9, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-A-8, T-A-3, T-A-7, T-A-6, T-W-2, T-A-5, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-A-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
B_1A_C/14A_W07 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. | B_1A_W07 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-A-7, T-W-3, T-W-8, T-A-6, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-2, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/14A_U07 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. | B_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
B_1A_C/14A_U11 Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane. | B_1A_U11 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U15 | InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/14A_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/14A_W01 Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. | 2,0 | Nie potrafi rozwiązać zadania. |
3,0 | Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem. | |
3,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
4,0 | Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne. | |
4,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
5,0 | Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne. | |
B_1A_C/14A_W02 Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych. | 2,0 | Nie potrafi rozwiązać zadania. |
3,0 | Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem. | |
3,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
4,0 | Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne. | |
4,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
5,0 | Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne. | |
B_1A_C/14A_W07 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. | 2,0 | Nie potrafi rozwiązać zadania. |
3,0 | Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem. | |
3,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
4,0 | Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne. | |
4,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
5,0 | Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/14A_U07 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. | 2,0 | Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy. |
3,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania.Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku. | |
3,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny. | |
4,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny. | |
4,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. | |
5,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.Umie zweryfikować swoje błędy. | |
B_1A_C/14A_U11 Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane. | 2,0 | Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy. |
3,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku. | |
3,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny | |
4,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny. | |
4,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. | |
5,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. Umie zweryfikować swoje błędy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/14A_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | 2,0 | Student bierny. Pozbawiony energii. Nie angażuje się, nie wykonuje poleceń. |
3,0 | Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę. Oczekuje gotowych i sprawdzonych rozwiązań. | |
3,5 | Student odnajduje swe miejsce w grupie, ale jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków. | |
4,0 | Student odnajduje swe miejsce w grupie, wypełnia przydzielony zakres obowiązków, nie wykazuje całkowitej inicjatywy. | |
4,5 | Student posiada zdolności przywódcze, poszukuje rozwiązań problemów. | |
5,0 | Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym. |
Literatura podstawowa
- Wiktor, Janowski, PWN, Warszawa, 1975, 843/74-F-4/254
- Zbigniew, Lewandowski, PWN, Warszawa, 1969, 448.B-8
- Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik Geometrii Wykreślnej, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Mieczysław Majewski, Przykłady Rozwiązywania Zadań z Geometrii Wykreślnej Tom i, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1984
- Mieczysław Majewski, Geometria Wykreślna Tom i, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1994