Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Obiekty inżynierii komunalnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obiekty inżynierii komunalnej | ||
Specjalność | Technologia i Organizacja Budownictwa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Matematyki |
W-2 | Ukończony kurs Fizyki |
W-3 | Unończony kurs Wytrzymałości materiałów |
W-4 | Ukończony kurs Mechaniki budowli |
W-5 | Ukończony kurs Konstrukcje betonowe |
W-6 | Ukończony kurs Materiały budowlane |
W-7 | Ukończony kurs Mechanika gruntów |
W-8 | Ukończony kurs Fundamentowanie I |
W-9 | Ukończony kurs Konstrukcje metalowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji budowli w środowisku miejskim |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i projektowania posadowienia w bezpośrednim sasiedztwie istniejących budynków. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności projektowania budowli i obiektów charakterystycznych dla aglomeracji miejskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim. | 5 |
T-W-2 | Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów. | 4 |
T-W-3 | Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych. | 4 |
T-W-4 | Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia. | 3 |
T-W-5 | Ocena wplywu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie. | 2 |
T-W-6 | Posadowienie w sąsiedztwie istniejącej zabudowy: rozwiązania konstrukcyjne fundamentów; stosowane konstrukcje obudowy wykopu. | 4 |
T-W-7 | Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne. | 3 |
T-W-8 | Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań. | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 18 |
A-P-2 | Samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego. | 35 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu. | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 27 |
A-W-2 | Samodzielne poszerzanie wiedzy - studia literaturowe. | 29 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 27 |
A-W-5 | Udział w egzaminie. | 3 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Realizacja indywidualnego zadania projektowego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_TOB/38_W01 Rozumie specyfikę projektowania obiektów budowlanych w środowisku miejskim. | B_1A_W07, B_1A_W10 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_1A_TOB/38_W02 Zna podstawowe rozwiązania konstrukcji posadowienia przy istniejących budynkach. | B_1A_W10 | T1A_W04, T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_1A_TOB/38_W03 Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów. | B_1A_W10, B_1A_W17 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_TOB/38_U01 Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące. | B_1A_U08 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
B_1A_TOB/38_U02 Umie zaprojektować podstawowe obiekty stosowane w budownictwie komunalnym. | B_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_TOB/38_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_TOB/38_W01 Rozumie specyfikę projektowania obiektów budowlanych w środowisku miejskim. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_TOB/38_W02 Zna podstawowe rozwiązania konstrukcji posadowienia przy istniejących budynkach. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_TOB/38_W03 Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_TOB/38_U01 Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_TOB/38_U02 Umie zaprojektować podstawowe obiekty stosowane w budownictwie komunalnym. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_TOB/38_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kijowski P., Kopia B., Pichór W., Beton w budowie oczyszczalni ścieków., Polski Cement, Kraków, 1998
- Kuczyński J. Madryas C., Miejskie budowle podziemne., Wyd. Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 1990
- Kral L., Elementy budownictwa przemysłowego., PWN, Warszawa, 1984
- Świst E., Hydrotechniczne i komunikacyjne budowle podziemne, STO, Bielsko-Biała, 2006
Literatura dodatkowa
- Kobiek J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe t. 2-4., Arkady, Warszawa, 1991
- Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków., PWN, Warszawa, 2009