Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium dyplomowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczone wszystkie przedmioty z zakresu studiowanej specjalności |
W-2 | zaliczone szkolenie z podstaw informacji naukowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad pisania prac dyplomowych |
C-2 | Wyrobienie umiejętności korzystania z technik informacyjnych, zachowania praw autorskich i etyki zawodowej |
C-3 | Wyrobienie umiejętności przygotowania prezentacji z zakresu tematyki pracy dyplomowej i tematyki dowolnej z zakresu drogownictwa |
C-4 | Wyrobienie umiejętności przygotowania i zreferowania wyników prowadzonych badań lub przygotowania prezentacji opracowanych koncepcji projektowych |
C-5 | Nabycie umiejętności formułowania zbiorczej analizy z przygotowanej pracy dyplomowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | 1. Podstawowe wiadomości o samej pracy dyplomowej i o jej obronie. Charakterystyka zakresu prac dyplomowych dotyczących projektowania, technologii i eksploatacji dróg. Ogólne zasady tworzenia planu pracy dyplomowej. Prace przygotowawcze: plan i szkic wstępny układu treści pracy dyplomowej. Podstawowe różnice w planie pracy dyplomowej dotyczącej projektowania, oceny stanu dróg, oceny oddziaływania dróg i pracy typu badawczego, opierającej się w głównej mierze na wykonywanych pomiarach. Podział pracy dyplomowej na poszczególne części. Układ pracy i rozdziału. Metoda lub metody wykonywania badań. Opis i przykładowe wnioski z badań. Podstawowe treści, które powinny się znaleźć we wprowadzeniu. Przygotowanie przez każdego studenta wstępnego planu pracy dyplomowej. Wybranie metod laboratoryjnych, badawczych itd. związanych z rozwiązaniem problemu poruszanego w pracy dyplomowej. Określenie wstępnie planowanych koncepcji w przypadku prac projektowych. Podjęcie decyzji, jakie oprogramowanie będzie wykorzystane w trakcie pisania pracy dyplomowej. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Sposoby katalogowego porządkowania zebranego i przeanalizowanego materiału źródłowego. Przykłady różnych źródeł literaturowych, przykłady korzystania z zasobów Internetu. Wstępne opisanie przykładowych pięciu różnych pozycji literatury (książki 1 autora, książki 4 autorów, książki pod redakcją kogoś, artykułu, referatu, normy, specyfikacji, strony internetowej itd.). | 3 |
T-S-2 | 2. Podstawowe zasady pisania pracy (pierwsza strona rozdziału, układ marginesów, numeracja stron, opis i numeracja rysunków oraz tablic w tekście pracy dyplomowej , spis i opis załączników, sposoby układu załączników drukowanych i dołączanych tylko na CD, wyjaśnienie sposobu używania edytora równań i numeracja wzorów, grafika rysunkowa). Metody opracowania tekstu: mozaikowa, „ab ovo” i „krok po kroku”. Trzy fazy pisania rozdziału: faza 1 – „o czym?”, faza 2 – „co o tym?” i faza 3 – „jak?”. Przykłady wniosków końcowych lub podsumowania pracy dyplomowej. Opis możliwości praktycznego zastosowania rezultatów uzyskanych z badań dyplomowych. Spis: treści, załączników, rysunków i zastosowanych oznaczeń. Ogólna charakterystyka metod statystycznych wykorzystywanych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Ogólna charakterystyka metod statystycznych wykorzystywanych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Forma zdania załączników do pracy dyplomowej. Forma zdania rysunków do projektowej pracy dyplomowej. Tworzenie prezentacji dyplomowych w programie PowerPoint. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaniem referatu na dowolny temat drogowy przez każdego studenta. | 3 |
T-S-3 | 3. Prezentacje referatów na dowolny temat. Inspirowanie dyskusji i rozwijane tematyki poruszonej w referatach. | 3 |
T-S-4 | 4. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaną pracą dyplomową, wygłoszenie referatu z tematyki realizowanej pracy dyplomowej przez każdego studenta. W przypadku prac projektowych prezentacja przygotowanych koncepcji projektowych. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych. | 6 |
T-S-5 | 5. Przykłady wniosków końcowych, zakończenia lub podsumowania pracy dyplomowej. Opis możliwości praktycznego zastosowania rezultatów uzyskanych z badań dyplomowych. | 3 |
T-S-6 | 6. Prezentacja przygotowanej pracy dyplomowej. Przedstawienie wniosków, podsumowania pracy. Sformułowanie praktycznych możliwości wykorzystania, opracowanych zagadnień. Próbne obrony. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych. | 9 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-S-2 | przygotowanie planu pracy dyplomowej | 5 |
A-S-3 | przygotowanie propozycji spisu literatury | 2 |
A-S-4 | opanowanie opisu wzorów z edytora równań, opisu tabel, rysunków | 4 |
A-S-5 | przygotowanie i przedstawienie referatu na temat dowolny | 12 |
A-S-6 | przygotowanie materiału do pierwszego referatu z zakresu tematyki przygotowanej pracy dyplomowej | 32 |
A-S-7 | przygotowanie końcowego spisu literatury | 2 |
A-S-8 | przygotowanie spisu treści, spisu załączników, spisu rysunków | 4 |
A-S-9 | przygotowanie materiału do końcowej obrony pracy dyplomowej | 32 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. wykład informacyjny |
M-2 | 2. wykład problemowy |
M-3 | 3. metody projektów |
M-4 | 4. metoda przypadków |
M-5 | 5. metody praktyczne (prezentacja) |
M-6 | 6. metody praktyczne (seminarium) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prezentacja referatu, przygotowanie sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_A/6-2_W01 1. Posiada wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności i potrafi myśleć perspektywicznie o układach komunikacyjnych, obiektach, konstrukcjach nawierzchni lub stosowanej technologii | B_1A_W13, B_1A_W17, B_1A_W23 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-5, C-1, C-4 | T-S-2, T-S-4, T-S-3, T-S-1, T-S-6 | M-6, M-5, M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
B_1A_A/6-2_W02 2. Posiada wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawienia źródeł informacji i opisywania materiałów źródłowych | B_1A_W21 | T1A_W10 | — | C-2 | T-S-1 | M-5, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_A/6-2_U01 1. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej, wykorzystując dostępne technologie informacyjne | B_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07 | — | C-2, C-3, C-4 | T-S-6, T-S-2, T-S-4, T-S-3 | M-5, M-1 | S-2, S-1 |
B_1A_A/6-2_U02 2. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania i referowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej | B_1A_U21, B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05 | — | C-5, C-2, C-4, C-3 | T-S-3, T-S-6 | M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_A/6-2_K01 1. Student, uwzględniając działalność inżynierską w szerokim zakresie wraz ze zrozumieniem oddziaływania na środowisko, potrafi przygotować plan i rozwiązanie zawartego w pracy dyplomowej zagadnienia, umie zorganizować proces organizacji i realizacji pracy dyplomowej, a także potrafi formułować wnioski i opisywać wyniki prac, również potrafi przygotować prezentację i zreferować wybrane zagadnienie z zakresu swojej specjalności, na podstawie zebranego samodzielnie materiału i rozumie ponoszenie odpowiedzialności za przygotowane wyniki swojej lub wspólnej pracy zespołu | B_1A_K02, B_1A_K04, B_1A_K03, B_1A_K07, B_1A_K05, B_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-3, C-4, C-2, C-5 | T-S-4, T-S-3, T-S-6 | M-3, M-4, M-2, M-5, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_A/6-2_W01 1. Posiada wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności i potrafi myśleć perspektywicznie o układach komunikacyjnych, obiektach, konstrukcjach nawierzchni lub stosowanej technologii | 2,0 | Student nie posiada wiedzy związanej z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności nawet w stopniu minimalnym |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności | |
3,5 | Student posiada więcej niż minimalną wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności i wie co to jest perspektywa rozwojowa | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności i wie co to jest perspektywa rozwojowa | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności i zna trendy rozwojowe w swojej specjalności | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności i zna trendy rozwojowe w swojej specjalności | |
B_1A_A/6-2_W02 2. Posiada wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawienia źródeł informacji i opisywania materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy związanej z zestawieniem źródeł informacji i materiałów źródłowych nawet w stopniu minimalnym |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę związaną z zestawieniem źródeł informacji i materiałów źródłowych | |
3,5 | Student posiada więcej niż minimalną wiedzę związaną z zestawieniem źródeł informacji i materiałów źródłowych | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę związaną z zestawieniem źródeł informacji i materiałów źródłowych | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę związaną z zestawieniem źródeł informacji i materiałów źródłowych | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę związaną z zestawieniem źródeł informacji i materiałów źródłowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_A/6-2_U01 1. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej, wykorzystując dostępne technologie informacyjne | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wybrać narzędzi do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej i nie potrafi skorzystać z dostępnych technologii informacyjnych |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie wybrać narzędzi do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej, ale potrafi skorzystać ze wskazanych dostępnych technologii informacyjnych | |
3,5 | Student potrafi z niewielką pomocą wybrać narzędzia do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej i potrafi skorzystać ze wskazanych dostępnych technologii informacyjnych | |
4,0 | Student potrafi z niewielką pomocą wybrać narzędzia do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej i potrafi skorzystać z dostępnych technologii informacyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać narzędzia do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej i potrafi skorzystać ze wskazanych dostępnych technologii informacyjnych | |
5,0 | Student potrafi wybrać narzędzia do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej i potrafi skorzystać z dostępnych technologii informacyjnych | |
B_1A_A/6-2_U02 2. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania i referowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować i zreferować problemu rozwiązywanego w pracy dyplomowej |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować, ale potrafi w minimalny sposób opowiedzieć o problemie rozwiązywanym w pracy dyplomowej | |
3,5 | Student potrafi w minimalny sposób samodzielnie przygotować i opowiedzieć o problemie rozwiązywanym w pracy dyplomowej | |
4,0 | Student potrafi w podstawowy sposób samodzielnie przygotować i opowiedzieć o problemie rozwiązywanym w pracy dyplomowej | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować i opowiedzieć zrozumiale o problemie rozwiązywanym w pracy dyplomowej | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować i zreferować problem rozwiązywany w pracy dyplomowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_A/6-2_K01 1. Student, uwzględniając działalność inżynierską w szerokim zakresie wraz ze zrozumieniem oddziaływania na środowisko, potrafi przygotować plan i rozwiązanie zawartego w pracy dyplomowej zagadnienia, umie zorganizować proces organizacji i realizacji pracy dyplomowej, a także potrafi formułować wnioski i opisywać wyniki prac, również potrafi przygotować prezentację i zreferować wybrane zagadnienie z zakresu swojej specjalności, na podstawie zebranego samodzielnie materiału i rozumie ponoszenie odpowiedzialności za przygotowane wyniki swojej lub wspólnej pracy zespołu | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować planu, wniosków itd., ani nie potrafi zorganizować procesu realizacyjnego dotyczącego problemu rozwiązywanego w pracy dyplomowej, nie czuje potrzeby posiadania wiedzy o wpływie działalności inżynierskiej na środowisko ani ponoszenia odpowiedzialności za przygotowane wyniki prowadzonych prac |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować planu, wniosków itd., ani nie potrafi zorganizować procesu realizacyjnego dotyczącego problemu rozwiązywanego w pracy dyplomowej, nie czuje potrzeby posiadania wiedzy o wpływie działalności inżynierskiej na środowisko, ale rozumie ponoszenie odpowiedzialności za przygotowane wyniki prowadzonych prac | |
3,5 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować planu, wniosków itd., ani nie potrafi zorganizować procesu realizacyjnego dotyczącego problemu rozwiązywanego w pracy dyplomowej, ale rozumie potrzebę posiadania wiedzy o wpływie działalności inżynierskiej na środowisko i ponoszeniu odpowiedzialności za przygotowane wyniki prowadzonych prac | |
4,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie przygotować plan, wnioski itd. oraz zorganizować proces realizacyjny dotyczący problemu rozwiązywanego w pracy dyplomowej, rozumie także potrzebę posiadania wiedzy o wpływie działalności inżynierskiej na środowisko i jest odpowiedzialny za przygotowane wyniki prowadzonych prac | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować plan, wnioski itd. oraz zorganizować proces realizacyjny dotyczący problemu rozwiązywanego w pracy dyplomowej, rozumie także potrzebę posiadania wiedzy o wpływie działalności inżynierskiej na środowisko i jest odpowiedzialny za przygotowane wyniki prowadzonych prac | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować plan, wnioski itd. oraz zorganizować proces realizacyjny dotyczący problemu rozwiązywanego w pracy dyplomowej, posiada wiedzę o wpływie działalności inżynierskiej na środowisko i jest odpowiedzialny za przygotowane wyniki prowadzonych prac |
Literatura podstawowa
- RUDMAŃSKI J., Uczelnia i ty – technika pracy umysłowej, WSziP, Warszawa, 1983
- PIASECKI J., Jak redagować prace dyplomowe i referaty techniczne, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1973
- ŚWIĘCICKI M:, Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską?, PWN, Warszawa, 1969
- PIOTEREK P., ZIELENIECKA B., Technika pisania prac dyplomowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 1997
- Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „dyplom”, 2011