Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna i rysunek techniczny-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geometria wykreślna i rysunek techniczny-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Hajdamowicz <rhajdamowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiusz Subocz <Sergiusz.Subocz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ma wiedzę z wybranych działów matematyki
W-2Zna podstawy rysunku technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
C-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11 Rzuty Mongea. Rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.1
T-A-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.1
T-A-3Równoległość prostych i płaszczyzn.1
T-A-4Prostopadłość prostej i płaszczyzny, prostopadłość prostych.1
T-A-5Zadania złożone.1
T-A-6Kłady.1
T-A-7Wielkości kątów.1
T-A-8Transformacje.1
T-A-9Punkty przebicja wielościanu prostą , Przekroje wielościanów.1
9
wykłady
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.1
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.1
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicja płaszczyzny prostą.1
T-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.1
T-W-5Zadania złożone.1
T-W-6Kłady.1
T-W-7Wielkości kątów.1
T-W-8Transformacje.1
T-W-9Punkty przebicja wielościanu prostą, Przekroje wielościanów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Udział w konsultacjach9
A-A-3Graficzne rozwiązywanie problemów24
A-A-4Studia literaturowe18
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach9
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Studia literaturowe14
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjnyprzedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane ztematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematrki wykładów. Studęci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studętów, udziela porad in dywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studęci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest pozjom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowirdzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Poziom przyswajania materiałujest kontrolowany dwukrotnie w połowie i pod koniec semestru, w formie pisemnych kolokwiów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/14A_W01
Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa.
B_1A_W01T1A_W01C-2, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-1
B_1A_C/14A_W02
Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych.
B_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-A-9, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-A-8, T-A-3, T-A-7, T-A-6, T-W-2, T-A-5, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-A-4, T-W-3M-1, M-2S-1
B_1A_C/14A_W07
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących.
B_1A_W07T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-A-7, T-W-3, T-W-8, T-A-6, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-2, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/14A_U07
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących.
B_1A_U07T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-1
B_1A_C/14A_U11
Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane.
B_1A_U11T1A_U02, T1A_U07, T1A_U15InzA_U07C-1, C-2T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/14A_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
B_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/14A_W01
Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa.
2,0Nie potrafi rozwiązać zadania.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.
B_1A_C/14A_W02
Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych.
2,0Nie potrafi rozwiązać zadania.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.
B_1A_C/14A_W07
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących.
2,0Nie potrafi rozwiązać zadania.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/14A_U07
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących.
2,0Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania.Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.
5,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.Umie zweryfikować swoje błędy.
B_1A_C/14A_U11
Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane.
2,0Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny
4,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.
5,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. Umie zweryfikować swoje błędy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/14A_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
2,0Student bierny. Pozbawiony energii. Nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę. Oczekuje gotowych i sprawdzonych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, ale jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie, wypełnia przydzielony zakres obowiązków, nie wykazuje całkowitej inicjatywy.
4,5Student posiada zdolności przywódcze, poszukuje rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.

Literatura podstawowa

  1. Wiktor, Janowski, PWN, Warszawa, 1975, 843/74-F-4/254
  2. Zbigniew, Lewandowski, PWN, Warszawa, 1969, 448.B-8
  3. Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik Geometrii Wykreślnej, PWN, Warszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. Mieczysław Majewski, Przykłady Rozwiązywania Zadań z Geometrii Wykreślnej Tom i, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1984
  2. Mieczysław Majewski, Geometria Wykreślna Tom i, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11 Rzuty Mongea. Rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.1
T-A-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.1
T-A-3Równoległość prostych i płaszczyzn.1
T-A-4Prostopadłość prostej i płaszczyzny, prostopadłość prostych.1
T-A-5Zadania złożone.1
T-A-6Kłady.1
T-A-7Wielkości kątów.1
T-A-8Transformacje.1
T-A-9Punkty przebicja wielościanu prostą , Przekroje wielościanów.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.1
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.1
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicja płaszczyzny prostą.1
T-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.1
T-W-5Zadania złożone.1
T-W-6Kłady.1
T-W-7Wielkości kątów.1
T-W-8Transformacje.1
T-W-9Punkty przebicja wielościanu prostą, Przekroje wielościanów.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Udział w konsultacjach9
A-A-3Graficzne rozwiązywanie problemów24
A-A-4Studia literaturowe18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach9
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Studia literaturowe14
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/14A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.
C-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
Treści programoweT-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicja płaszczyzny prostą.
T-W-6Kłady.
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-W-7Wielkości kątów.
T-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-9Punkty przebicja wielościanu prostą, Przekroje wielościanów.
T-W-8Transformacje.
T-W-5Zadania złożone.
Metody nauczaniaM-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjnyprzedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane ztematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematrki wykładów. Studęci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studętów, udziela porad in dywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studęci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest pozjom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowirdzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązać zadania.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/14A_W02Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
C-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.
Treści programoweT-A-9Punkty przebicja wielościanu prostą , Przekroje wielościanów.
T-W-9Punkty przebicja wielościanu prostą, Przekroje wielościanów.
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-6Kłady.
T-A-8Transformacje.
T-A-3Równoległość prostych i płaszczyzn.
T-A-7Wielkości kątów.
T-A-6Kłady.
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-A-5Zadania złożone.
T-W-8Transformacje.
T-W-5Zadania złożone.
T-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.
T-A-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-A-11 Rzuty Mongea. Rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-7Wielkości kątów.
T-A-4Prostopadłość prostej i płaszczyzny, prostopadłość prostych.
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicja płaszczyzny prostą.
Metody nauczaniaM-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjnyprzedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane ztematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematrki wykładów. Studęci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studętów, udziela porad in dywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studęci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest pozjom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowirdzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązać zadania.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/14A_W07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
C-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.
Treści programoweT-W-6Kłady.
T-A-11 Rzuty Mongea. Rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-A-7Wielkości kątów.
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicja płaszczyzny prostą.
T-W-8Transformacje.
T-A-6Kłady.
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.
T-W-9Punkty przebicja wielościanu prostą, Przekroje wielościanów.
T-W-7Wielkości kątów.
T-W-5Zadania złożone.
T-A-8Transformacje.
T-A-3Równoległość prostych i płaszczyzn.
T-A-4Prostopadłość prostej i płaszczyzny, prostopadłość prostych.
T-A-9Punkty przebicja wielościanu prostą , Przekroje wielościanów.
T-A-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-A-5Zadania złożone.
Metody nauczaniaM-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjnyprzedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane ztematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematrki wykładów. Studęci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studętów, udziela porad in dywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studęci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest pozjom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowirdzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązać zadania.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/14A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
C-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.
Treści programoweT-W-7Wielkości kątów.
T-W-9Punkty przebicja wielościanu prostą, Przekroje wielościanów.
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.
T-W-5Zadania złożone.
T-W-8Transformacje.
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicja płaszczyzny prostą.
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-6Kłady.
Metody nauczaniaM-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjnyprzedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane ztematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematrki wykładów. Studęci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studętów, udziela porad in dywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studęci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest pozjom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowirdzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania.Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.
5,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.Umie zweryfikować swoje błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/14A_U11Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
C-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.
Treści programoweT-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicja płaszczyzny prostą.
T-W-7Wielkości kątów.
T-W-5Zadania złożone.
T-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-8Transformacje.
T-W-6Kłady.
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
Metody nauczaniaM-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjnyprzedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane ztematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematrki wykładów. Studęci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studętów, udziela porad in dywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studęci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest pozjom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowirdzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny
4,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.
5,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. Umie zweryfikować swoje błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/14A_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
C-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.
Treści programoweT-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-8Transformacje.
T-W-5Zadania złożone.
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicja płaszczyzny prostą.
T-W-7Wielkości kątów.
T-W-6Kłady.
Metody nauczaniaM-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjnyprzedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane ztematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematrki wykładów. Studęci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studętów, udziela porad in dywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studęci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest pozjom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowirdzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student bierny. Pozbawiony energii. Nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę. Oczekuje gotowych i sprawdzonych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, ale jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie, wypełnia przydzielony zakres obowiązków, nie wykazuje całkowitej inicjatywy.
4,5Student posiada zdolności przywódcze, poszukuje rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.