Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesem inwestycyjnym I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie procesem inwestycyjnym I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Jeleń <Beata.Jelen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budownictwo ogólne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wstęp do nauki o zarządzaniu , twórcy pojęcia podstawowe, definicje1
T-W-2Specyfika budownictwa i jej powiązania z zarządzaniem1
T-W-3Kierowanie - sposoby i metody kierowania - zasady postępowania na stanowiskach kierowniczych - predyspozycje i umiejętności do kierowania - elementy psychologii i socjologii w zarządzaniu1
T-W-4Proces inwestycyjny w budownictwie i jego uczestnicy1
T-W-5Etapy procesu inwestycyjnego - przedrealizacyjne i realizacyjne1
T-W-6Dokumnetacja technologiczno - organizacyjna inwestycji1
T-W-7Programowanie inwestycji budowlanych- uwarunkowania , znaczenie etapu przedinwestycyjnego1
T-W-8Kontrakty budowlane , specyfikacje w budownictwie, przetargi, negocjacje , umowy o dzieło1
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym ( CM, MC, DiM, PM)1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3studiowanie literatury11
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/34_W01
Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
B_1A_W18T1A_W08, T1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/34_U01
W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejetności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejętnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05C-1T-W-4, T-W-5, T-W-9M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/34_K01
Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje definiuje gotowość podporzadkowania sie wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników)
B_1A_K04, B_1A_K05T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-1T-W-2, T-W-3M-1S-1
B_1A_C/34_K02
Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji , dąży do ich profesjonalizmu , przestrzega zasad etyki zawodowej.
B_1A_K05, B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/34_W01
Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
2,0
3,0Znajomość kierowania procesem inwestycyjno - budowlanym oraz zarządzania podmiotem gospodarczym funkcjonującym na rynku budowlanym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/34_U01
W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejetności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejętnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
2,0
3,0Umiejętność oceny własnych atutów jako przyszłego kierującego w dziedzinie budownictwa, a także oceny braków wymagających samokształcenia w celu doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/34_K01
Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje definiuje gotowość podporzadkowania sie wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników)
2,0
3,0Kompetencje do podejmowania profesjonalnych decyzji w dziedzinie zarządzania ze świadomością ich wagi i własnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/34_K02
Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji , dąży do ich profesjonalizmu , przestrzega zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Świadomość odpowiedzialności za podwładnych i za konieczność przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz zasad pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski K., Metodologia projektowania realizacji budowy, WN PWN S.A., Warszawa, 1999
  2. Werner W., Proces inwestycyjny dla architektów, OW Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999
  3. Biliński T.,Czachowski J., Organizacja procesów inwestycyjno-budowlanych, WiPB, Warszawa, 2001
  4. Praca zbiorowa, Zarządzanie-teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1999
  5. Mirski J.Z., Organizacja budowy, WSiP S.A., Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Babiel F., Powodzenie na budowie, E.BECK, Warszawa, 2001
  2. Ćwik S., Ustawodawstwo budowlane w praktycznym podejściu do procesu inwestycyjnego, Popularno-Naukowe, Szczecin, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do nauki o zarządzaniu , twórcy pojęcia podstawowe, definicje1
T-W-2Specyfika budownictwa i jej powiązania z zarządzaniem1
T-W-3Kierowanie - sposoby i metody kierowania - zasady postępowania na stanowiskach kierowniczych - predyspozycje i umiejętności do kierowania - elementy psychologii i socjologii w zarządzaniu1
T-W-4Proces inwestycyjny w budownictwie i jego uczestnicy1
T-W-5Etapy procesu inwestycyjnego - przedrealizacyjne i realizacyjne1
T-W-6Dokumnetacja technologiczno - organizacyjna inwestycji1
T-W-7Programowanie inwestycji budowlanych- uwarunkowania , znaczenie etapu przedinwestycyjnego1
T-W-8Kontrakty budowlane , specyfikacje w budownictwie, przetargi, negocjacje , umowy o dzieło1
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym ( CM, MC, DiM, PM)1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3studiowanie literatury11
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/34_W01Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W18Ma wiedzę na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-2Specyfika budownictwa i jej powiązania z zarządzaniem
T-W-3Kierowanie - sposoby i metody kierowania - zasady postępowania na stanowiskach kierowniczych - predyspozycje i umiejętności do kierowania - elementy psychologii i socjologii w zarządzaniu
T-W-5Etapy procesu inwestycyjnego - przedrealizacyjne i realizacyjne
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym ( CM, MC, DiM, PM)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość kierowania procesem inwestycyjno - budowlanym oraz zarządzania podmiotem gospodarczym funkcjonującym na rynku budowlanym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/34_U01W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejetności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejętnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-4Proces inwestycyjny w budownictwie i jego uczestnicy
T-W-5Etapy procesu inwestycyjnego - przedrealizacyjne i realizacyjne
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym ( CM, MC, DiM, PM)
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność oceny własnych atutów jako przyszłego kierującego w dziedzinie budownictwa, a także oceny braków wymagających samokształcenia w celu doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/34_K01Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje definiuje gotowość podporzadkowania sie wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-2Specyfika budownictwa i jej powiązania z zarządzaniem
T-W-3Kierowanie - sposoby i metody kierowania - zasady postępowania na stanowiskach kierowniczych - predyspozycje i umiejętności do kierowania - elementy psychologii i socjologii w zarządzaniu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje do podejmowania profesjonalnych decyzji w dziedzinie zarządzania ze świadomością ich wagi i własnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/34_K02Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji , dąży do ich profesjonalizmu , przestrzega zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-2Specyfika budownictwa i jej powiązania z zarządzaniem
T-W-3Kierowanie - sposoby i metody kierowania - zasady postępowania na stanowiskach kierowniczych - predyspozycje i umiejętności do kierowania - elementy psychologii i socjologii w zarządzaniu
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym ( CM, MC, DiM, PM)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość odpowiedzialności za podwładnych i za konieczność przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz zasad pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0