Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje betonowe I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje betonowe I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Matematyki |
W-2 | Ukończony kurs Fizyki |
W-3 | Unończony kurs Wytrzymałości materiałów |
W-4 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie istoty konstrukcji żelbetowych i ich nieliniowej charakterystyki |
C-2 | Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji żelbetowych z udziałem momentu zginającego i siły podłużnej oraz projektowania na ścinanie. |
C-3 | Umiejętność oceny podstawowych parametrów stanu technicznego istniejących konstrukcji żelbetowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania betonu w konstrukcji. | 4 |
T-L-2 | Demonstracja sprzętu do sprężania. | 2 |
T-L-3 | Badanie zbrojenia w istniejącym elemencie. | 2 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt stropu płytowo-żebrowego. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów stropu: płyty wieloprzęsłowej jednokierunkowo pracującej, oraz wieloprzęsłowego żebra stropowego. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia elementów stropu. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów stropu | 27 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem | 2 |
T-W-2 | Fazy wytężenia przekroju żelbetowego i metody wymiarowania konstrukcji | 1 |
T-W-3 | Zginanie: ogólne równania równowagi sił w stanie granicznym nośności | 2 |
T-W-4 | Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych | 3 |
T-W-5 | Przypadki symetrycznego i minimalnego zbrojenia, nośność graniczna i wymiarowanie przekrojów teowych | 2 |
T-W-6 | Stan graniczny ugięcia, rysoodporność i stan graniczny szerokości rozwarcia rys | 3 |
T-W-7 | Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie | 2 |
T-W-8 | Ścinanie: teoria ścinania w belkach żelbetowych, strefy ścinania i stany graniczne nośności, wymiarowanie | 2 |
T-W-9 | Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania | 1 |
T-W-10 | Elementy ściskane - sposoby uwzględniania wpływu inperfekcji geometrycznych i efektów II rzędu. | 2 |
T-W-11 | Nośność graniczna słupów betonowych; słupy żelbetowe - stan graniczny nośności, kryterium dużego i małego mimośrodu, wymiarowanie zbrojenia w przekroju ściskanym mimośrodowo, | 3 |
T-W-12 | Zasady zbrojenia słupów zwykłych | 1 |
T-W-13 | Słupy uzwojone - nośność graniczna i konstrukcja zbrojenia. | 1 |
T-W-14 | Elementy rozciągane - przykłady żelbetowych elementów rozciąganych, kryterium dużego i małego mimośrodu, stany graniczne nośności i wymiarowanie, konstruowanie zbrojenia elementów prętowych. | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 12 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z zajęć. | 18 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 2 |
41 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-P-2 | Opracowanie indywidualnego tematu projektowego. | 45 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach. | 8 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-P-5 | Udział w zaliczeniu. | 1 |
91 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-2 | Samodzielne poszerzanie wiedzy - studia literaturowe. | 42 |
A-W-3 | Udział w egzaminie. | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu. | 27 |
109 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Realizacja indywidualnego zadania projektowego. |
M-3 | Realizacja i interpretacja badań laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/32_W01 Zna i rozumie założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych | B_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
B_1A_C/32_W02 Zna założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności | B_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
B_1A_C/32_W03 Zna zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych | B_1A_W07, B_1A_W08, B_1A_W15 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-P-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1, S-2 |
B_1A_C/32_W04 Rozumie istotę konstrukcji żelbetowych i ich nieliniową charakterystykę. | B_1A_W07, B_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-2 | S-1, S-2 |
B_1A_C/32_W05 Rozumie wpływ efektów II rzędu na pracę elementów ściskanych i konieczność analizy przestrzennej sztywności budynków. | B_1A_W07, B_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/32_U01 Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych | B_1A_U02, B_1A_U07, B_1A_U17 | T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-P-1, T-W-4, T-W-7, T-W-9 | — | S-2 |
B_1A_C/32_U02 Wykonuje rysunki konstrukcyjne prostych elementów konstrukcji | B_1A_U11 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U15 | InzA_U07 | C-2 | T-W-7 | — | S-2 |
B_1A_C/32_U03 Potrafi projektować typowe konstrukcje betonowe z udziałem siły podłużnej. | B_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_C/32_U06 Potrafi dokonać oceny podstawowych parametrow technicznych istniejącej konstrukcji. | B_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/32_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-3, T-L-2, T-W-13, T-L-1, T-L-4, T-W-14, T-W-11, T-W-10, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/32_W01 Zna i rozumie założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/32_W02 Zna założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/32_W03 Zna zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/32_W04 Rozumie istotę konstrukcji żelbetowych i ich nieliniową charakterystykę. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/32_W05 Rozumie wpływ efektów II rzędu na pracę elementów ściskanych i konieczność analizy przestrzennej sztywności budynków. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/32_U01 Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/32_U02 Wykonuje rysunki konstrukcyjne prostych elementów konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/32_U03 Potrafi projektować typowe konstrukcje betonowe z udziałem siły podłużnej. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/32_U06 Potrafi dokonać oceny podstawowych parametrow technicznych istniejącej konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/32_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kanuff M., Obliczanie konstrukcji żelbetowych według EC2, PWN, Warszawa, 2012, 1
- Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
- Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, PWN, Warszawa, 2012
- Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, PWN, Warszawa, 2011
- Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2004
- Knauf M., Obliczenie konstrukcji żelbetowych według Eurokodu 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
- Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
- Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
- Pędziwiatr J., Wstęp do projrktowania Kkonstrukcji żelbetowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2010
- Praca zbiorowa, Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006