Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna i rysunek techniczny-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geometria wykreślna i rysunek techniczny-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Hajdamowicz <rhajdamowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sergiusz Subocz <Sergiusz.Subocz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie podstawowej wiedzy z matematyk, geometri euklidesowej, planimetrii, stereometrii. |
W-2 | Posiadanie podstawowej wiedzy z rysunku technicznego. |
W-3 | Umiejętność posługiwania sie przyboromi geometrycznymi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometrii wykreślnej |
C-2 | Posiadanie umiejętności wykonywania rysunku technicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | T-C-1Transformacje układu odniesienia. | 1 |
T-A-2 | Transformacje (c.d.). Konstrukcje wielościanów. | 1 |
T-A-3 | Transformacje. Przekroje wielościanów. | 1 |
T-A-4 | Transformacje. Punkty przebicja wielościanów prostą. | 1 |
T-A-5 | Rzuty cechowane. Konstrukcje podstawowe. | 1 |
T-A-6 | Rzuty cechowane. Krawędzie płaszczyzn. | 1 |
T-A-7 | Rzuty cechowane. Kłady płaszczyzn. | 1 |
T-A-8 | Rzuty cechowane. Rzuty wielościanów. | 1 |
T-A-9 | Podsumowanie materiału. | 1 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty, podziałki, linie rysunkowe | 1 |
T-L-2 | Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie, liczby wymiarowe. Wykonanie zadania- rzuty detalu. | 1 |
T-L-3 | Rzutowanie elementów. Tabele na rysunkach technicznych. Wykonanie zadania - rzuty detalu ( c.d.). | 1 |
T-L-4 | Rysunki inwentaryzacyjne. Zasady wykonania. Wykonanie zadania - rysunek inwentaryzacyjny mieszkaniówki. | 1 |
T-L-5 | Wymiarowanie elementów na rysunkach architektoniczno -budowlanych. Wymiarowanie otworów okiennych i drzwiowych. Wykonanie zadania - rzut pionowy mieszkania. | 1 |
T-L-6 | T-L-6 Wymiarowanie klatki schodowej i biegów schodów. Wykonanie zadania - rzut i przekrój klatki schodowej. | 1 |
T-L-7 | Rysunek konstrukcji drewnianych. Rysunki zestawieniowe i montażowe. Wykonanie zadania - rysunek roboczy fragmentu więżby dachowej. | 1 |
T-L-8 | Rysunek konstrukcji metalowych. Rysunki schematyczne, zestawienia montażowe,rysunki montażowe, rysunki robocze. | 1 |
T-L-9 | Zaliczenie zadań i przedmiotu. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Transformacje układu odniesienia | 1 |
T-W-2 | Transformacje (c.d.), konstrukcje wielościanów. | 1 |
T-W-3 | Przekroje wielościanów. | 1 |
T-W-4 | Punkty przebicja wielościanów prostą. | 1 |
T-W-5 | Rzuty cechowane. Konstrukcje podstawowe. | 1 |
T-W-6 | Rzuty cechowane. Krawędzie płaszczyzn. Odległości punktów. | 1 |
T-W-7 | Rzuty cechowane.Kłady płaszczyzn. | 1 |
T-W-8 | Rzuty cechowane. Rzuty wielościanów. | 1 |
T-W-9 | Podsumowanie materiału. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 9 |
A-A-3 | Studia literaturowe | 25 |
A-A-4 | A-c-Przygotowanie do sprawdzianu | 16 |
59 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratorium | 9 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 18 |
A-L-3 | Opracowanie materiału - studia literatuirawe | 32 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 9 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiajćy pojęcja reguły i metodyteoretyczne, a następnie - podający przykłady omawianych metodw zastosowanju do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych.Środkami są rysunki przedstawiające wabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań , którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne |
M-2 | Geometria Wykreślna. Ćwiczenia są ściśle powiązane z tematyką wykładów . do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas cwi czń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzacy w miarę potrzeb wspiera studentów. |
M-3 | Rysunek techniczny. Szeroko rozumiana dydaktyka rysunku technicznego, prowadzona na laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Geometria wykreślna. Studenci sa oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom pzysfajania biezącego materiału., trafność doboru metod rozwiązania problemu. poprawność wypowiedzi werbalnej, starannośćw wykonaniu rysunków. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Geometria wykreślna. Poziom przysfajania materiału jest kontrolowany dwukrotnie, w połowie i pod koniec semestru, w formie pisemnych kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Rysunek techniczny. Średnia ocen wszystkich pras wykonanych wczsie opanowywania materiału z rysunku technicznego na laboratorium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/14B_W01 Ma Wiedzę zwybranych działów matematyki i innych obszarów właściwych dla kierunków budownictwo, niezbędnychdo formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. | B_1A_W01 | T1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-L-5, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-L-6, T-L-1, T-L-8, T-A-1, T-L-2, T-A-7, T-A-8, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-3 |
B_1A_C/14B_W02 Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych,budowlanych. | B_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-8 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
B_1A_C/14B_W03 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. | B_1A_W07 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-A-6, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-9, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/14B_U01 Potrafi narysowac konstrukcje inżynierskie,dokonać oceny rozwiązań istniejących. | B_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
B_1A_C/14B_U2 Potrafi analizować rysunki architektoniczne, budowlane, a także je wykonywać. | B_1A_U11 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U15 | InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/14B_K01 Ciągle rozwija sie naukowo. | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/14B_W01 Ma Wiedzę zwybranych działów matematyki i innych obszarów właściwych dla kierunków budownictwo, niezbędnychdo formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. | 2,0 | Nie wie jak rozwiązać zadanie. |
3,0 | Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem. | |
3,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
4,0 | Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne. | |
4,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
5,0 | Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne. | |
B_1A_C/14B_W02 Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych,budowlanych. | 2,0 | Nie wie jak rozwiązać zadanie. |
3,0 | Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem. | |
3,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
4,0 | Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne nie mające wpływu na rozwiązanie końcowe.Opis niejednoznaczny. | |
4,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
5,0 | Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów. Opisy czytelne. | |
B_1A_C/14B_W03 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. | 2,0 | Nie wie jak rozwiązać zadanie.Wyjazuje duże braki w wiedzy. |
3,0 | Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem. | |
3,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
4,0 | Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne nie mające wpływu na rozwiązanie końcowe.Opis niejednoznaczny. | |
4,5 | Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań. | |
5,0 | Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów. Opisy czytelne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/14B_U01 Potrafi narysowac konstrukcje inżynierskie,dokonać oceny rozwiązań istniejących. | 2,0 | Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy. |
3,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku. | |
3,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny. | |
4,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny. | |
4,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. | |
5,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. Umie zweryfikować swoje błędy. | |
B_1A_C/14B_U2 Potrafi analizować rysunki architektoniczne, budowlane, a także je wykonywać. | 2,0 | Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy. |
3,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku. | |
3,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych.Zrobił błędy graficzne. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny. | |
4,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny. | |
4,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. | |
5,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. Umie zweryfikować swoje błędy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/14B_K01 Ciągle rozwija sie naukowo. | 2,0 | Student bierny. Pozbawiony energii. Nie angażuje się, nie wykonuje poleceń. |
3,0 | Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę. Oczekuje gotowych i sprawdzonych rozwiązań. | |
3,5 | Student odnajduje swe miejsce w grupie, ale jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków. | |
4,0 | Student odnajduje swe miejsce w grupie, wypełnia przydzielony zakres obowiązków, nie wykazuje całkowitej inicjatywy. | |
4,5 | Student posiada zdolności przywódcze, poszukuje rozwiązań problemów. | |
5,0 | Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym. |
Literatura podstawowa
- Wiktor Janowski, Geometria Wykreślna, PWN, Warszawa, 1975, 843/74
- Zbigniew Lewandowski, Geometria Wykreślna, PWN, Warszawa, 1969, 448.B-8
- Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik Geometrii Wykreślnej, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Mieczysław Majewski, Przykłady Rozwiązywania Zadań z Geometrii Wykreślnej Tom ii, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1984