Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Hydraulika II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika II
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA7 18 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL7 18 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukonczony kurs Matematyki
W-2Ukonczony kurs Fizyki
W-3Zaliczony przedmiot Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie umiejetnosci analizy i obliczen w zakresie przepływów cieczy przez otwory, jazy, mosty i inne obiekty hydrauliczne.
C-2Poznanie procesów przepływu wody w korytach otwartych i sposobów ich analizy i obliczania
C-3Orientacja w zagadnieniach ruchu rumowiska w ciekach naturalnych i w metodach jego opisu
C-4Poznanie procesów filtracyjnych i ich wpływu wody na budowle hydrotrchniczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wypływ cieczy przez otwory (otwór duzy niezatopiony, mały otwór i otwór duzy zatopiony) Wypływ ustalony przez przystawki, kawitacja – jej rola i metody jej symulacji. Wypływ quasi-ustalony przez mały otwór – czas oprózniania zbiornika. Wypływ ustalony i quasi-ustalony pzez duzy (wzory na wydatki i czas oprózniania zbiornika).4
T-A-2Przelewy (znajomosc wzorów i zadania obliczeniowe na wydatki przelewów i na współczynniki wydatków dla poszczególnych kategorii przelewów2
T-A-3Wykorzystanie równania Chezy i wzorów na współczynniki C dla tego równania - zadania obliczeniowe dla ruchu jednostajnego w kanałach otwartych2
T-A-4Równanie Bernoulliego dla koryt otwartych - zastosowanie w zadanich. Energia strumienia , równanie energii, ruch nadkrytyczny. krytyczny i podkrytyczny. Odskok hydrauliczny (głebokosci sprzezone, straty energii). Metody wyznaczania krzywa depresji i spietrzenie (KSD). Obliczanie swiatła mostów i spietrzenia przed mostem. Profile predkosci i modele tachoid w przekrojach poprzecznych. Metody wyznaczania sredniej predkosci i wydtku przepływu z profili predkosci.4
T-A-5Uderzenie hydrauliczne - równania i parametry i zadania obliczeniowe. Układ sztolnia - komora wyrównawcza - działanie, opis matematyczny i metody rozwiazania procesu ruchu nieustalonego2
T-A-6Ruch rumowiska - opis własciwosci fizycznych, parametrów uziarnienia, procesów, własciwosci hydraulicznych. Naprezenie krytyczne i predkosc dynamiczna w ruchu rumowiska, korzystanie z i wykresu Shieldsa.2
T-A-7Strefy filtracji, parametry filtracji, typy filtracji. Współczynnik filtracji k, prawo Darcy. Hydrauliczne metody obliczen filtracji2
18
laboratoria
T-L-1Cwiczenie nr 1: Wyznaczanie współczynnika wydatku otworów z przystawkami oraz otworów zatopionych4
T-L-2Cwiczenie nr 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokosci zwierciadła wody w komorze wyrównawczej4
T-L-3Cwiczenie nr 3: Badanie parametrów odskoku hydraulicznego4
T-L-4Cwiczenie nr 4: Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawedzi 3 Obciazenie praca4
T-L-5Zaliczanie (obrona) sprawozdań z ćwiczeń2
18
wykłady
T-W-1Wypływ ustalony i nieustalony przez małe otwory. Wypływ przez duże otwory. Przelewy.3
T-W-2Rodzaje ruchu w korytach otwartych. Koryta wielodzielne. Ruch krytyczny, podkrytyczny i nadkrytyczny. Odskok hydrauliczny4
T-W-3Ruch ustalony zmienny. Obliczanie krzywych spiętrzenia i depresji. Przepływ pod mostami4
T-W-4Ruch nieustalony, fale szybkozmienne (praca śluz, awaria tam), fale eolnozmienne (powodziowe)3
T-W-5Ruch rumowiska, procesy zmiany dna i procesy koryto-twórcze2
T-W-6Filtracja. Przepływ przez budowle ziemne i pod budowlami hydrotechmicznymi. Modelowanie w hydraulice2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Samodzielna realizacja zadan przesłanych przez Internet28
A-A-4Przygotowanie do kolokwium10
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Udział w konsultacjach4
A-L-3Opracowanie sprawozdan34
A-L-4Obrona sprawozdań4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielna praca w oparciu o podaną literaturę26
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia audytoryjne: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-4Cwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z tresciami rozwiazanych zadan oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
M-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych cwiczen przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdan oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjetego" sprawozdania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na cwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie opracowan cwiczen na Laboratorium Wodnym dla kazdego zespołu z decyzja "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjetego opracowania
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium Wodne : Indywidualna obrona każdego sprawozdania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BW/36_W01
Zna i rozumie zagadnienia wypływów/przepływów przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne
B_1A_W05T1A_W02, T1A_W03
B_1A_BW/36_W02
Zna podstawowe rodzje ruchów cieczy w przewodach i korytach otwartych i kojarzy z nimi odpowiednie opisy matematyczne
B_1A_W05T1A_W02, T1A_W03
B_1A_BW/36_W03
zna podstawowe pojecia i procesy ruchu rumowiska w ciekach naturalnych
B_1A_W05T1A_W02, T1A_W03
B_1A_BW/36_W04
rozumie zjawisko filtracji, zna podstawowe prawa i równanie je opisujace i uswiadanmia sobie znaczenie znajomosci filtracji dla realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych
B_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BW/36_U01
Oblicza wypływy/przepływy przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne
B_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1M-2, M-3, M-5, M-1, M-4S-2, S-4, S-1
B_1A_BW/36_U02
Potrafi okreslic rodzj ruchu cieczy w przewodach i korytach otwartych i zaproponowac odpowiednie metody ich rozwiazania
B_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2M-1, M-3, M-5, M-2, M-4S-3, S-2, S-1, S-4
B_1A_BW/36_U03
Potrafi rozwiazac proste zagadnienia filtracyjne (1W) i rozumie znaczenie poprawnego uwzglednienia procesów filtracyjnych w kontekscie realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych
B_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-4M-5, M-3, M-2, M-1, M-4S-4, S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BW/36_K01
Jest kompetentny w okreslaniu i rozwiazywaniu prostych problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych
B_1A_K02T1A_K02InzA_K01

Literatura podstawowa

  1. 1. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  2. Mitosek M., Mechanika płynów w inzynierii i ochronie srodowiska, PWN, Warszawa, 2001
  3. Czetwertynski E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1976
  2. Szymkiewicz R., Modelowanie matematyczne przepływów w rzekach i kanałach, PWN, Warszawa, 2000
  3. Byczkowski A., Hydrologia. T. 1 i 2, SGGW, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wypływ cieczy przez otwory (otwór duzy niezatopiony, mały otwór i otwór duzy zatopiony) Wypływ ustalony przez przystawki, kawitacja – jej rola i metody jej symulacji. Wypływ quasi-ustalony przez mały otwór – czas oprózniania zbiornika. Wypływ ustalony i quasi-ustalony pzez duzy (wzory na wydatki i czas oprózniania zbiornika).4
T-A-2Przelewy (znajomosc wzorów i zadania obliczeniowe na wydatki przelewów i na współczynniki wydatków dla poszczególnych kategorii przelewów2
T-A-3Wykorzystanie równania Chezy i wzorów na współczynniki C dla tego równania - zadania obliczeniowe dla ruchu jednostajnego w kanałach otwartych2
T-A-4Równanie Bernoulliego dla koryt otwartych - zastosowanie w zadanich. Energia strumienia , równanie energii, ruch nadkrytyczny. krytyczny i podkrytyczny. Odskok hydrauliczny (głebokosci sprzezone, straty energii). Metody wyznaczania krzywa depresji i spietrzenie (KSD). Obliczanie swiatła mostów i spietrzenia przed mostem. Profile predkosci i modele tachoid w przekrojach poprzecznych. Metody wyznaczania sredniej predkosci i wydtku przepływu z profili predkosci.4
T-A-5Uderzenie hydrauliczne - równania i parametry i zadania obliczeniowe. Układ sztolnia - komora wyrównawcza - działanie, opis matematyczny i metody rozwiazania procesu ruchu nieustalonego2
T-A-6Ruch rumowiska - opis własciwosci fizycznych, parametrów uziarnienia, procesów, własciwosci hydraulicznych. Naprezenie krytyczne i predkosc dynamiczna w ruchu rumowiska, korzystanie z i wykresu Shieldsa.2
T-A-7Strefy filtracji, parametry filtracji, typy filtracji. Współczynnik filtracji k, prawo Darcy. Hydrauliczne metody obliczen filtracji2
18

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cwiczenie nr 1: Wyznaczanie współczynnika wydatku otworów z przystawkami oraz otworów zatopionych4
T-L-2Cwiczenie nr 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokosci zwierciadła wody w komorze wyrównawczej4
T-L-3Cwiczenie nr 3: Badanie parametrów odskoku hydraulicznego4
T-L-4Cwiczenie nr 4: Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawedzi 3 Obciazenie praca4
T-L-5Zaliczanie (obrona) sprawozdań z ćwiczeń2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wypływ ustalony i nieustalony przez małe otwory. Wypływ przez duże otwory. Przelewy.3
T-W-2Rodzaje ruchu w korytach otwartych. Koryta wielodzielne. Ruch krytyczny, podkrytyczny i nadkrytyczny. Odskok hydrauliczny4
T-W-3Ruch ustalony zmienny. Obliczanie krzywych spiętrzenia i depresji. Przepływ pod mostami4
T-W-4Ruch nieustalony, fale szybkozmienne (praca śluz, awaria tam), fale eolnozmienne (powodziowe)3
T-W-5Ruch rumowiska, procesy zmiany dna i procesy koryto-twórcze2
T-W-6Filtracja. Przepływ przez budowle ziemne i pod budowlami hydrotechmicznymi. Modelowanie w hydraulice2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Samodzielna realizacja zadan przesłanych przez Internet28
A-A-4Przygotowanie do kolokwium10
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Udział w konsultacjach4
A-L-3Opracowanie sprawozdan34
A-L-4Obrona sprawozdań4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielna praca w oparciu o podaną literaturę26
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/36_W01Zna i rozumie zagadnienia wypływów/przepływów przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/36_W02Zna podstawowe rodzje ruchów cieczy w przewodach i korytach otwartych i kojarzy z nimi odpowiednie opisy matematyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/36_W03zna podstawowe pojecia i procesy ruchu rumowiska w ciekach naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/36_W04rozumie zjawisko filtracji, zna podstawowe prawa i równanie je opisujace i uswiadanmia sobie znaczenie znajomosci filtracji dla realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/36_U01Oblicza wypływy/przepływy przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie umiejetnosci analizy i obliczen w zakresie przepływów cieczy przez otwory, jazy, mosty i inne obiekty hydrauliczne.
Metody nauczaniaM-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia audytoryjne: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych cwiczen przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdan oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjetego" sprawozdania
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-4Cwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z tresciami rozwiazanych zadan oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na cwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium Wodne : Indywidualna obrona każdego sprawozdania
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/36_U02Potrafi okreslic rodzj ruchu cieczy w przewodach i korytach otwartych i zaproponowac odpowiednie metody ich rozwiazania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Orientacja w zagadnieniach ruchu rumowiska w ciekach naturalnych i w metodach jego opisu
C-2Poznanie procesów przepływu wody w korytach otwartych i sposobów ich analizy i obliczania
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-3Cwiczenia audytoryjne: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych cwiczen przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdan oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjetego" sprawozdania
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-4Cwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z tresciami rozwiazanych zadan oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie opracowan cwiczen na Laboratorium Wodnym dla kazdego zespołu z decyzja "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjetego opracowania
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na cwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium Wodne : Indywidualna obrona każdego sprawozdania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/36_U03Potrafi rozwiazac proste zagadnienia filtracyjne (1W) i rozumie znaczenie poprawnego uwzglednienia procesów filtracyjnych w kontekscie realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Poznanie procesów filtracyjnych i ich wpływu wody na budowle hydrotrchniczne
Metody nauczaniaM-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych cwiczen przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdan oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjetego" sprawozdania
M-3Cwiczenia audytoryjne: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-4Cwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z tresciami rozwiazanych zadan oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Laboratorium Wodne : Indywidualna obrona każdego sprawozdania
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na cwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie opracowan cwiczen na Laboratorium Wodnym dla kazdego zespołu z decyzja "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjetego opracowania
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/36_K01Jest kompetentny w okreslaniu i rozwiazywaniu prostych problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje