Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 18 2,20,44zaliczenie
wykładyW2 9 1,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z przedmiotu "Nawierzchnie"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
C-2Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i sztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
C-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie programu zajęć, zakresu projektów oraz sposobu zaliczenia przedmiotu.1
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.1
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.6
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.2
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).3
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).4
T-P-7Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS.1
18
wykłady
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.1
T-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.1
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.2
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.1
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).1
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.1
T-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.1
T-W-8Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.18
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych.16
A-P-3Grupowe opracowanie sprawozdań z wymiarowania konstrukcji.15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.15
A-P-5Zaliczenie projektu.2
66
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Udział w konsultacjach.6
A-W-3Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy) z zakresu konstrukcji nawierzchni drogowych.17
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-5Udział w zaliczeniu.2
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdanie z projektów z wymiarowania konstrukcji.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń projektowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_a5_W01
Ma wiedzę na temat metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych.
B_2A_W02, B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W11, B_2A_W13T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-2, T-P-7M-1S-1
B_2A_a5_W02
Ma wiedzę na temat metod projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
B_2A_W02, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W11T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08C-1, C-2T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-P-2, T-P-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_a5_U01
Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji.
B_2A_U10, B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21T2A_U09, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-3, C-4T-W-1, T-P-2, T-P-4, T-W-4, T-P-5, T-W-8, T-P-6, T-W-7, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3
B_2A_a5_U02
Potrafi zwymiarować nową konstrukcję podatną i sztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni.
B_2A_U10, B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21T2A_U09, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-3, C-2, C-4T-P-3, T-P-6, T-W-4, T-P-7, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-P-5, T-P-2, T-W-3, T-P-4M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_a5_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
B_2A_K01, B_2A_K03T2A_K02, T2A_K04C-3, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6M-1S-1
B_2A_a5_K02
Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu.
B_2A_K02T2A_K03C-4T-P-7, T-P-6, T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_a5_W01
Ma wiedzę na temat metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych.
2,0Student nie zna podstawowych metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych.
3,0Student zna wyłącznie metodykę projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych w oparciu o katalogi.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_a5_W02
Ma wiedzę na temat metod projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
2,0Student nie zna podstawowych metod projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
3,0Student zna wyłącznie metodykę projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o katalog.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_a5_U01
Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji.
2,0Student nie potrafi dokonać zestawienia obciążeń oddziaływujących na nawierzchnię.
3,0Student w oparciu o katalogi potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnię, ma trudności w określeniu wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_a5_U02
Potrafi zwymiarować nową konstrukcję podatną i sztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni.
2,0Student nie potrafi zwymiarować nowej konstrukcji podatnej i sztywnej żadną z omówionych metod.
3,0Student potrafi zwymiarować konstrukcję podatną i sztywną wyłącznie w oparciu o katalogi, ma trudności w zaprojektowaniu wzmocnienia nawierzchni w oparciu o katalog.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_a5_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych.
3,0Student ma świadomość w zakresie podstawowym wpływu kilku wybranych rozwiązań konstrukcyjnych na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_a5_K02
Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole, brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu.
3,0Student rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, Warszawa, 2004
  2. Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski Cement, Kraków, 2004
  3. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2003, 6
  4. Sybilski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 1997
  5. Sybilski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001
  6. Sybilski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie programu zajęć, zakresu projektów oraz sposobu zaliczenia przedmiotu.1
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.1
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.6
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.2
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).3
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).4
T-P-7Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.1
T-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.1
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.2
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.1
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).1
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.1
T-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.1
T-W-8Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.18
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych.16
A-P-3Grupowe opracowanie sprawozdań z wymiarowania konstrukcji.15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.15
A-P-5Zaliczenie projektu.2
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Udział w konsultacjach.6
A-W-3Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy) z zakresu konstrukcji nawierzchni drogowych.17
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-5Udział w zaliczeniu.2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_a5_W01Ma wiedzę na temat metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W11Zna zasady produkcji przemysłowej materiałów i wyrobów oraz wykonawstwa elementów i obiektów budowlanych
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i sztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
C-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
Treści programoweT-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.
T-W-8Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji.
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.
T-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.
T-P-7Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych.
3,0Student zna wyłącznie metodykę projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych w oparciu o katalogi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_a5_W02Ma wiedzę na temat metod projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W11Zna zasady produkcji przemysłowej materiałów i wyrobów oraz wykonawstwa elementów i obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
C-2Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i sztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
Treści programoweT-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
3,0Student zna wyłącznie metodykę projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o katalog.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_a5_U01Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
C-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.
Treści programoweT-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).
T-W-8Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji.
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).
T-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).
T-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdanie z projektów z wymiarowania konstrukcji.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać zestawienia obciążeń oddziaływujących na nawierzchnię.
3,0Student w oparciu o katalogi potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnię, ma trudności w określeniu wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_a5_U02Potrafi zwymiarować nową konstrukcję podatną i sztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-2Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i sztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.
Treści programoweT-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.
T-P-7Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS.
T-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.
T-W-8Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji.
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń projektowych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdanie z projektów z wymiarowania konstrukcji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zwymiarować nowej konstrukcji podatnej i sztywnej żadną z omówionych metod.
3,0Student potrafi zwymiarować konstrukcję podatną i sztywną wyłącznie w oparciu o katalogi, ma trudności w zaprojektowaniu wzmocnienia nawierzchni w oparciu o katalog.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_a5_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
Treści programoweT-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.
T-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych.
3,0Student ma świadomość w zakresie podstawowym wpływu kilku wybranych rozwiązań konstrukcyjnych na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_a5_K02Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.
Treści programoweT-P-7Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS.
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.
T-P-1Omówienie programu zajęć, zakresu projektów oraz sposobu zaliczenia przedmiotu.
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdanie z projektów z wymiarowania konstrukcji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole, brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu.
3,0Student rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0