Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowle Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Inżynieria ruchu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria ruchu | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu "Podstawy inżynierii ruchu" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z zasadami zarządzania ruchem i polityką transportową |
C-2 | Zapoznanie się z zasadami organizacji i funkcjonowania skrzyżowań z sygnalizacją świetlną |
C-3 | Umiejętność obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i oceny warunków ruchu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Charakterystyka wybranych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną | 6 |
T-P-2 | Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu | 12 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie ruchem. Polityka transportowa. | 5 |
T-W-2 | Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną | 4 |
T-W-3 | Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów | 3 |
T-W-4 | Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną | 2 |
T-W-5 | Środki transportu zbiorowego i jego uprzywilejowanie | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 18 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych | 25 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 4 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
54 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 1 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_c22_W01 Zna i rozumie metody zarządzania ruchem oraz politykę transportową | B_2A_W10 | T2A_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-2, S-1 |
B_2A_c22_W02 Zna i rozumie podstawowe metody obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną | B_2A_W06, B_2A_W10 | T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08 | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_c22_U01 Wybiera metody obliczania przepustowości w zależności od rodzaju skrzyżowania i organizacji ruchu | B_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_c22_U02 Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją ruchu | B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U23 | T2A_U09, T2A_U14, T2A_U18 | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_c22_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac projektowych | B_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-3 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
B_2A_c22_K02 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | B_2A_K03 | T2A_K02 | — | C-3 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_c22_W01 Zna i rozumie metody zarządzania ruchem oraz politykę transportową | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metod zarządzania ruchem oraz politykę transportową |
3,0 | Student pobieżnie zna metody zarządzania ruchem oraz politykę transportową, ale już tylko niektóre z nich rozumie | |
3,5 | Student zna metody zarządzania ruchem oraz politykę transportową, ale dalej wszystkich nie rozumie | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie metody zarządzania ruchem oraz politykę transportową | |
4,5 | Student więcej niż dobrze zna i rozumie metody zarządzania ruchem oraz politykę transportową | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie metody zarządzania ruchem oraz politykę transportową | |
B_2A_c22_W02 Zna i rozumie podstawowe metody obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych metod obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną |
3,0 | Student pobieżnie zna podstawowe metody obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, ale już tylko niektóre z nich rozumie | |
3,5 | Student zna podstawowe metody obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, ale dalej wszystkich nie rozumie | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie podstawowe metody obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną | |
4,5 | Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe metody obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe metody obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_c22_U01 Wybiera metody obliczania przepustowości w zależności od rodzaju skrzyżowania i organizacji ruchu | 2,0 | Student nie potrafi wybrać właściwych metod obliczania przepustowości w zależności od rodzaju skrzyżowania i organizacji ruchu |
3,0 | Student potrafi wybrać metody obliczania przepustowości w zależności od rodzaju skrzyżowania i organizacji ruchu, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi uzasadnić swojego wyboru. | |
3,5 | Student potrafi wybrać właściwe metody obliczania przepustowości w zależności od rodzaju skrzyżowania i organizacji ruchu, ale wymaga podpowiedzi. Potrafi czasami swój wybór uzasadnić | |
4,0 | Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości w zależności od rodzaju skrzyżowania i organizacji ruchu i potrafi czasami swój wybór uzasadnić | |
4,5 | Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości w zależności od rodzaju skrzyżowania i organizacji ruchu i potrafi swój wybór uzasadnić | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości w zależności od rodzaju skrzyżowania i organizacji ruchu i potrafi swój wybór uzasadnić | |
B_2A_c22_U02 Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją ruchu | 2,0 | Student nie umie obliczać przepustowości i nie potrafi ocenić warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz nie rozumie takiej potrzeby |
3,0 | Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, ale nie potrafi ich zinterpretować | |
3,5 | Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi poprawanie ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz czasami je zinterpretować | |
4,0 | Student umie obliczać przepustowość. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz je zinterpretować | |
4,5 | Student umie obliczać przepustowość i potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz je zinterpretować | |
5,0 | Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz je zinterpretować |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_c22_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac projektowych | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych |
3,0 | Student ma minimalną świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
B_2A_c22_K02 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu |
3,0 | Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu |
Literatura podstawowa
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
- Praca zbiorowa. Chodur J., Tracz M. i inni, Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
- Tracz M., Chodur J., Metoda obliczania przepustowości rond. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
- Tracz M., Chodur J., Gaca S., Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych część I: Skrzyżowania zwykłe i skanalizowane, część II: Ronda, GDDP, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Tracz M. i inni, Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2011, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)