Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowle Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Miejskie komunikacje szynowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Miejskie komunikacje szynowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 1,40,44zaliczenie
wykładyW3 9 0,60,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budownictwo komunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie się z problematyką transportu zbiorowego na terenie miast
C-2Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji miejskiej
C-3Umiejętność sporządzenia projektu linii tramwajowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt odcinka linii tramwajowej wraz z rozjazdami.18
18
wykłady
T-W-1Transport na terenie zurbanizowanym – podstawowe pojęcia.Transport indywidualny na terenie miast1
T-W-2Układy przestrzenne miast - wpływ na komunikacje1
T-W-3Środki komunikacji miejskiej2
T-W-4Prędkości komunikacyjne i zdolności przewozowe różnych środków transportu komunikacji miejskiej.1
T-W-5Zasady projektowania i kształtowania systemów komunikacji miejskiej. Komunikacja tramwajowa w miastach. Tramwaj konwencjonalny, tramwaj pospieszny, premetro2
T-W-6Szybka komunikacja szynowa – koleje miejskie, kolej podziemna (metro). Podział i zasady kształtowania w planie i profilu. Metody drążenia tuneli. Kształty typowych tuneli metra.1
T-W-7Priorytety dla komunikacji zbiorowej (autobusy i tramwaje) w sterowaniu ruchem1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja projektu22
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu2
42
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studia literaturowe z zakresu przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z13_W01
Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych.
B_2A_W06, B_2A_W10T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1S-1
B_2A_z13_W02
Znajomość zasad projektowania linii tramwajowych
B_2A_W10, B_2A_W11, B_2A_W12T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08C-3, C-2T-P-1, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z13_U01
Umie sporządzić dokumentacje techniczną linii tramwajowej.
B_2A_U08, B_2A_U18, B_2A_U21T2A_U07, T2A_U18C-3T-P-1, T-W-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z13_K01
Rozumie potrzebę zminejszania udziału transportu indywidualnego na terenie miast.
B_2A_K01, B_2A_K03T2A_K02, T2A_K04C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z13_W01
Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych.
2,0Student nie ma wiedzy z zakesu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych
3,5Student ma wiedzę opanowaną w stopniu większym niż minimalny z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizwanych i aglomeracyjnych
4,0Student ma wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
B_2A_z13_W02
Znajomość zasad projektowania linii tramwajowych
2,0Student nie zna zasad projektowania linii tramwajowych
3,0Student ma minialną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowych
3,5Student ma opanowaną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowym w stopniu większym niż minimalny, orientuje się w stopniu podstawowym w nowych technologiach konstrukcji nawierzchni tramwajowych
4,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
4,5Student ma dobrą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z13_U01
Umie sporządzić dokumentacje techniczną linii tramwajowej.
2,0Student nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej projektu linii tramwjowej
3,0Student ma duże problemy przy sporządzaniu dokumentacji technicznej projektu linii tramwajowej
3,5Student bez wiekszych problemów umie sporządzic projekt linii tramwajowej
4,0Student umie bezproblemowo sporządzić dokumntacje projektu linii tramwajowej, bez większych problemów sporządza siatkę i specyfikacje rozjazdów
4,5Student umie dobrze sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej
5,0Student bardzo dobrze umie sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z13_K01
Rozumie potrzebę zminejszania udziału transportu indywidualnego na terenie miast.
2,0Student nie rozumie negatywnego oddziaływania ruchu indywidualnego (samochodowego) na terenie miast, nie widzi potrzeby zmnniejszenia udziału tego rodzaju transportu
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie porzebę zmniejszenia roli transportu indywidualnego przy wykorzystaniu samochodów na terenie miast
3,5Student rozumie potrzebę minimalizacji transportu indywidualnego, rozumie związne z tym zagrożenia
4,0Student rozumie problemy związne transportem indywidualnym na terenie miast, rozumie potrzebę mninimalizacji tego rodzaju transportu
4,5Student dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę mninimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast
5,0Student bardzo dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę mninimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast

Literatura podstawowa

  1. Wyszomirski O., Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej, Wydawnictwo Uniwesytetu Gdańskiego, Gdański, 1998, 1
  2. Sambor A., Priorytety w ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa, 1999, 1
  3. Ostaszewicz J., Rataj M., Szybka komunikacja miejska, WKŁ, Warszawa, 1979, 1
  4. -, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie., Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 2011, Dz.U.2011 nr 144 poz 859, dostepny na stronie dziennikustaw.gov.pl

Literatura dodatkowa

  1. -, Wytyczne techniczne projektowania budowy i utrzymania torów tramwajowych, MAGTiOŚ, Warszawa, 1983, -
  2. Podoski J., Transport w miastach, WKŁ, Warszawa, 1985, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt odcinka linii tramwajowej wraz z rozjazdami.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Transport na terenie zurbanizowanym – podstawowe pojęcia.Transport indywidualny na terenie miast1
T-W-2Układy przestrzenne miast - wpływ na komunikacje1
T-W-3Środki komunikacji miejskiej2
T-W-4Prędkości komunikacyjne i zdolności przewozowe różnych środków transportu komunikacji miejskiej.1
T-W-5Zasady projektowania i kształtowania systemów komunikacji miejskiej. Komunikacja tramwajowa w miastach. Tramwaj konwencjonalny, tramwaj pospieszny, premetro2
T-W-6Szybka komunikacja szynowa – koleje miejskie, kolej podziemna (metro). Podział i zasady kształtowania w planie i profilu. Metody drążenia tuneli. Kształty typowych tuneli metra.1
T-W-7Priorytety dla komunikacji zbiorowej (autobusy i tramwaje) w sterowaniu ruchem1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja projektu22
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studia literaturowe z zakresu przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z13_W01Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie się z problematyką transportu zbiorowego na terenie miast
C-2Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji miejskiej
Treści programoweT-W-3Środki komunikacji miejskiej
T-W-2Układy przestrzenne miast - wpływ na komunikacje
T-W-1Transport na terenie zurbanizowanym – podstawowe pojęcia.Transport indywidualny na terenie miast
T-W-4Prędkości komunikacyjne i zdolności przewozowe różnych środków transportu komunikacji miejskiej.
T-W-6Szybka komunikacja szynowa – koleje miejskie, kolej podziemna (metro). Podział i zasady kształtowania w planie i profilu. Metody drążenia tuneli. Kształty typowych tuneli metra.
T-W-7Priorytety dla komunikacji zbiorowej (autobusy i tramwaje) w sterowaniu ruchem
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakesu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych
3,5Student ma wiedzę opanowaną w stopniu większym niż minimalny z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizwanych i aglomeracyjnych
4,0Student ma wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z13_W02Znajomość zasad projektowania linii tramwajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W11Zna zasady produkcji przemysłowej materiałów i wyrobów oraz wykonawstwa elementów i obiektów budowlanych
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Umiejętność sporządzenia projektu linii tramwajowej
C-2Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji miejskiej
Treści programoweT-P-1Projekt odcinka linii tramwajowej wraz z rozjazdami.
T-W-5Zasady projektowania i kształtowania systemów komunikacji miejskiej. Komunikacja tramwajowa w miastach. Tramwaj konwencjonalny, tramwaj pospieszny, premetro
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad projektowania linii tramwajowych
3,0Student ma minialną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowych
3,5Student ma opanowaną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowym w stopniu większym niż minimalny, orientuje się w stopniu podstawowym w nowych technologiach konstrukcji nawierzchni tramwajowych
4,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
4,5Student ma dobrą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z13_U01Umie sporządzić dokumentacje techniczną linii tramwajowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność sporządzenia projektu linii tramwajowej
Treści programoweT-P-1Projekt odcinka linii tramwajowej wraz z rozjazdami.
T-W-5Zasady projektowania i kształtowania systemów komunikacji miejskiej. Komunikacja tramwajowa w miastach. Tramwaj konwencjonalny, tramwaj pospieszny, premetro
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej projektu linii tramwjowej
3,0Student ma duże problemy przy sporządzaniu dokumentacji technicznej projektu linii tramwajowej
3,5Student bez wiekszych problemów umie sporządzic projekt linii tramwajowej
4,0Student umie bezproblemowo sporządzić dokumntacje projektu linii tramwajowej, bez większych problemów sporządza siatkę i specyfikacje rozjazdów
4,5Student umie dobrze sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej
5,0Student bardzo dobrze umie sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z13_K01Rozumie potrzebę zminejszania udziału transportu indywidualnego na terenie miast.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji miejskiej
C-1Zaznajomienie się z problematyką transportu zbiorowego na terenie miast
Treści programoweT-W-1Transport na terenie zurbanizowanym – podstawowe pojęcia.Transport indywidualny na terenie miast
T-W-4Prędkości komunikacyjne i zdolności przewozowe różnych środków transportu komunikacji miejskiej.
T-W-3Środki komunikacji miejskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie negatywnego oddziaływania ruchu indywidualnego (samochodowego) na terenie miast, nie widzi potrzeby zmnniejszenia udziału tego rodzaju transportu
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie porzebę zmniejszenia roli transportu indywidualnego przy wykorzystaniu samochodów na terenie miast
3,5Student rozumie potrzebę minimalizacji transportu indywidualnego, rozumie związne z tym zagrożenia
4,0Student rozumie problemy związne transportem indywidualnym na terenie miast, rozumie potrzebę mninimalizacji tego rodzaju transportu
4,5Student dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę mninimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast
5,0Student bardzo dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę mninimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast