Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowle Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Drogi wodne i porty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Drogi wodne i porty
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mroziński <Zbigniew.Mrozinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 18 1,50,44zaliczenie
wykładyW1 9 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy hydrologi i hydrauliki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o projektowaniu dróg wodnych i portów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)18
18
wykłady
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja1
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek1
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu1
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.1
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym1
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania1
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży1
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego.27
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Analiza literatury w zakresie przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Udział w konsultacjach6
A-W-5Udział w egzaminie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (Metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oddanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z16_W01
Ma wiedzę dotyczącą projektowania dróg wodnych i portów.
B_2A_W06, B_2A_W10T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08C-1T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-P-1, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z16_U01
Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
B_2A_U20, B_2A_U21T2A_U18, T2A_U19C-1T-W-7, T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z16_K01
Przedmiot kształtuje świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym.
B_2A_K01, B_2A_K04T2A_K02, T2A_K04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-P-1, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z16_W01
Ma wiedzę dotyczącą projektowania dróg wodnych i portów.
2,0Nie ma wiedzy dotyczącej projektowania dróg wodnych i portów.
3,0Ma wiedzę dotyczącą projektowania dróg wodnych i portów w dostatecznym stopniu. Rozwiązuje test w granicach 50%. Projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z16_U01
Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
2,0Nie potrafi opracować projektu wstępnego śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych).
3,0Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych) w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z16_K01
Przedmiot kształtuje świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym.
2,0Student nie ma ukształtowanej świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym.
3,0Student ma ukształtowaną świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hueckel S., Budowle morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1972
  2. Praca zbiorowa, Technologia i organizacja robót w budownictwie wodnym, Arkady, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Boretti Z., Bogucki Wł., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997
  2. Kobiak J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe, Arkady, Warszawa, 1984
  3. Czetwertyński E., Hydrologia i hydraulika, Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa Zawodowego, Warszawa, 1971
  4. Praca zbiorowa, Tablice inżynierskie Tom V Budownictwo wodne, PWN, Poznań, 1958
  5. Jarocki W., Śródlądowe drogi wodne, Wydawnictwo Komunikacyjne, Warszawa, 1954
  6. Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002
  7. Moliński S. i inni, Ochrona przed korozją. Poradnik, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1986
  8. Rossiński B., Fundamentowanie, Arkady, Warszawa, 1978
  9. Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
  10. Obowiązujące normy, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja1
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek1
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu1
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.1
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym1
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania1
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży1
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego.27
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Analiza literatury w zakresie przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Udział w konsultacjach6
A-W-5Udział w egzaminie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z16_W01Ma wiedzę dotyczącą projektowania dróg wodnych i portów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o projektowaniu dróg wodnych i portów.
Treści programoweT-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (Metoda projektów)
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oddanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy dotyczącej projektowania dróg wodnych i portów.
3,0Ma wiedzę dotyczącą projektowania dróg wodnych i portów w dostatecznym stopniu. Rozwiązuje test w granicach 50%. Projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z16_U01Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o projektowaniu dróg wodnych i portów.
Treści programoweT-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (Metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oddanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opracować projektu wstępnego śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych).
3,0Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych) w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z16_K01Przedmiot kształtuje świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o projektowaniu dróg wodnych i portów.
Treści programoweT-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (Metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oddanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma ukształtowanej świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym.
3,0Student ma ukształtowaną świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0