Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Reologia gruntów w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reologia gruntów w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 2,50,44zaliczenie
wykładyW3 18 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Teorii Konstrukcji
W-2Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej
W-3Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I
W-4Ukończony kurs z Fundamentowania I
W-5Ukończony kurs z Hydrogeologii Inżynierskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenie stanów granicznych gruntów8
T-P-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt)10
18
wykłady
T-W-1Modele reologiczne gruntu3
T-W-2Pełzanie i relaksacja3
T-W-3Historia obciążenia-odciążenia gruntu4
T-W-4Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne5
T-W-5Podłoże sprężyste3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Udział w konsultacjach6
A-P-3Studiowanie literatury10
A-P-4Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu13
A-P-6Zaliczenie projektu3
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studiowanie literatury9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Udział w konsultacjach4
A-W-5Egzamin z wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_d2_W01
B_2A_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa B_2A_W06 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności B_2A_W13 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W01, B_2A_W02, B_2A_W03, B_2A_W04T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_d2_U01
B_2A_U14 Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych B_2A_U15 Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane B_2A_U19 Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe B_2A_U25 Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U08, B_2A_U09, B_2A_U10T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_d2_K01
B_2A_??_K03 B_2A_K03 Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje B_2A_K04 Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie B_2A_K07 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki B_2A_K08 Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_d2_W01
B_2A_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa B_2A_W06 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności B_2A_W13 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
2,0
3,0Ma wiedzę przydatną do formułowania zadań z zakresu budownictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_d2_U01
B_2A_U14 Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych B_2A_U15 Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane B_2A_U19 Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe B_2A_U25 Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_d2_K01
B_2A_??_K03 B_2A_K03 Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje B_2A_K04 Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie B_2A_K07 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki B_2A_K08 Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
2,0
3,0Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. I. Kisiel, Zarys reologii gruntów, Arkady, Warszawa, 1969
  2. Z. Dmitruk, Zarys reologii gruntów, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Z. Wiłun, Zarys geotechniki, KiŁ Katowice, KAtowice, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenie stanów granicznych gruntów8
T-P-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt)10
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele reologiczne gruntu3
T-W-2Pełzanie i relaksacja3
T-W-3Historia obciążenia-odciążenia gruntu4
T-W-4Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne5
T-W-5Podłoże sprężyste3
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Udział w konsultacjach6
A-P-3Studiowanie literatury10
A-P-4Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu13
A-P-6Zaliczenie projektu3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studiowanie literatury9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Udział w konsultacjach4
A-W-5Egzamin z wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_d2_W01B_2A_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa B_2A_W06 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności B_2A_W13 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W03Zna podstawy mechaniki ośrodków ciągłych. Zna zasady analizy zagadnień statyki konstrukcji powierzchniowych oraz bryłowych
B_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania konstrukcji i podstaw teoretycznych Metody Elementów Skończonych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-4Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne
T-W-1Modele reologiczne gruntu
T-W-2Pełzanie i relaksacja
T-W-3Historia obciążenia-odciążenia gruntu
T-W-5Podłoże sprężyste
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę przydatną do formułowania zadań z zakresu budownictwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_d2_U01B_2A_U14 Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych B_2A_U15 Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane B_2A_U19 Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe B_2A_U25 Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_d2_K01B_2A_??_K03 B_2A_K03 Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje B_2A_K04 Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie B_2A_K07 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki B_2A_K08 Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0