Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,40zaliczenie
projektyP1 9 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów, fundamentowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Moduł odkształceń3
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego2
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja4
9
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie5
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego4
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe2
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego2
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną3
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Udział w konsultacjach4
A-L-3Samodzielna realizacja zadanego zadania10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zadania laboratoryjnego5
A-L-5Zaliczenie laboratorium2
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Udział w konsultacjach4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego12
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-5Zaliczenie projektu2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z8_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne
B_2A_W10, B_2A_W13T2A_W05, T2A_W08C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z8_U01
Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych oraz zwymiarować podłoże
B_2A_U13, B_2A_U20T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z8_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny
B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z8_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z8_U01
Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych oraz zwymiarować podłoże
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z8_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sikora Zbigniew, Sondowanie statyczne-metody i zastosowanie w geoinżynierii, WNT, Gdańsk, 2006, 1
  2. Pisarczyk G., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, WpW, Warszawa, 2004
  3. Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Katowice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nita Piotr, Budowa i utrzymanie podłoża gruntowego w budownictwie drogowym, Generalna Dyrekcja Dróg Puiblicznych- Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2009
  2. Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym., Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Moduł odkształceń3
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego2
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja4
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie5
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe2
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego2
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną3
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Udział w konsultacjach4
A-L-3Samodzielna realizacja zadanego zadania10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zadania laboratoryjnego5
A-L-5Zaliczenie laboratorium2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Udział w konsultacjach4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego12
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-5Zaliczenie projektu2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z8_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
C-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z8_U01Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych oraz zwymiarować podłoże
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
C-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z8_K01Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0