Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Technologia betonu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia betonu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki
W-3Ukończony kurs Chemii budowlanej
W-4Ukończony kurs materiałów budowlanych I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm
C-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
C-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
C-5Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.2
T-L-22. Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu2
T-L-3Projektowanie mieszanki kruszywa.2
T-L-4Projektowanie betonu metodą: 3-ch równań2
T-L-5Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie2
T-L-6Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu)2
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.2
T-L-88. Kolokwium sprawdzające1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów.2
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.2
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.2
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.2
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.4
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.2
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda 3 równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.6
T-W-8Dodatki mineralne do betonów2
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości.2
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.4
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie wstępne do Cwiczeń5
A-L-3Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego2
A-L-5Udział w kolokwium zaliczającym2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne opracowywanie tresci wykładów, studia literatury15
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie sie do egzaminu10
A-W-5udział w egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład z prezentacją multimedialną
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawozadnia z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/24_W01
Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki ebtonowej i stwardniałego betonu
B_1A_W15T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-5, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-2M-2, M-4S-1, S-4
B_1A_C/24_W02
Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników
B_1A_W15T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-4, C-3T-W-5, T-W-7, T-L-3M-2, M-4, M-1S-2, S-4
B_1A_C/24_W03
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania dodatków mineralnych i domieszek chemicznych do betonów
B_1A_W15T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-8, T-W-11, T-W-9M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/24_U01
Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych
B_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-2T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-7, T-L-2M-4S-4, S-1
B_1A_C/24_U02
Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji
B_1A_U17T1A_U14, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-4T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-L-3M-4, M-1, M-2, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/24_K01
rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego
B_1A_K01T1A_K01C-4T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-W-6, T-W-10M-3, M-4S-4, S-3
B_1A_C/24_K02
Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-4T-L-4, T-W-10, T-L-7M-4, M-3S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/24_W01
Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki ebtonowej i stwardniałego betonu
2,0
3,0Zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/24_W02
Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników
2,0
3,0student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/24_W03
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania dodatków mineralnych i domieszek chemicznych do betonów
2,0
3,0Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/24_U01
Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych
2,0
3,0potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacją uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/24_U02
Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji
2,0
3,0potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/24_K01
rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego
2,0
3,0student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/24_K02
Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji
2,0
3,0student słabo rozumie ważność kolejności wykonywanych zadań i ich wpływu na efekt końcowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, Wydawnictwo PWN, 2000
  2. Śliwiński Jacek, Beton zwykły - projektowanie i podstawowe właściwości, Polski Cement, 1999
  3. Neville Adam, Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2000
  4. Mrowiec Teresa, Rawicki Zygmunt, Technologia betonu zwykłego /ćwiczenia laboratoryjne/, skrypt Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1., Polski Komitet Normalizacyjny i Polski Cement Sp. z o.o., Kraków, 2011
  2. Mizera Jan z zespołem, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów budowlanych i technologii betonu, skrypt nr 232 Politechniki Opolskiej, Opole, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.2
T-L-22. Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu2
T-L-3Projektowanie mieszanki kruszywa.2
T-L-4Projektowanie betonu metodą: 3-ch równań2
T-L-5Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie2
T-L-6Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu)2
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.2
T-L-88. Kolokwium sprawdzające1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów.2
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.2
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.2
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.2
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.4
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.2
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda 3 równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.6
T-W-8Dodatki mineralne do betonów2
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości.2
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.4
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie wstępne do Cwiczeń5
A-L-3Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego2
A-L-5Udział w kolokwium zaliczającym2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne opracowywanie tresci wykładów, studia literatury15
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie sie do egzaminu10
A-W-5udział w egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/24_W01Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki ebtonowej i stwardniałego betonu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
C-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
Treści programoweT-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.
T-L-5Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie
T-L-11. Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.
T-L-22. Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu
Metody nauczaniaM-2wykład z prezentacją multimedialną
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/24_W02Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
C-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
Treści programoweT-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda 3 równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.
T-L-3Projektowanie mieszanki kruszywa.
Metody nauczaniaM-2wykład z prezentacją multimedialną
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/24_W03Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania dodatków mineralnych i domieszek chemicznych do betonów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm
Treści programoweT-W-8Dodatki mineralne do betonów
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/24_U01Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
Treści programoweT-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.
T-L-11. Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.
T-L-22. Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacją uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/24_U02Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
Treści programoweT-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda 3 równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.
T-L-3Projektowanie mieszanki kruszywa.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład z prezentacją multimedialną
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/24_K01rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
Treści programoweT-L-4Projektowanie betonu metodą: 3-ch równań
T-L-3Projektowanie mieszanki kruszywa.
T-L-6Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu)
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: sprawozadnia z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/24_K02Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
Treści programoweT-L-4Projektowanie betonu metodą: 3-ch równań
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawozadnia z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student słabo rozumie ważność kolejności wykonywanych zadań i ich wpływu na efekt końcowy
3,5
4,0
4,5
5,0