Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne
Sylabus przedmiotu Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Romuald Orłowicz <Romuald.Orlowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Fandrejewska <Elzbieta.Fandrejewska@zut.edu.pl>, Zofia Gil <Zofia.Gil@zut.edu.pl>, Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>, Piotr Tkacz <Piotr.Tkacz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych |
W-2 | Ukończony kurs Rysunku technicznego w ujęciu komputerowym |
W-3 | Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej |
C-2 | Umiejętność projektowania prostych obiektów budowlanych i sporządzania dokumentacji budowlanej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu konstrukcyjnego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w technologii tradycyjnej - część rysunkowa. Projekt obejmuje rzuty (fundamentów, poszczególnych kondygnacji, stropów, więźby dachowej, połaci dachowej) oraz przekroje pionowe. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Klasyfikacja obiektów budowlanych i metody wykonawcze. Budynek jego rola nośna i osłonowa. | 2 |
T-W-2 | Ustroje konstrukcyjne budnków i sztywność przestrzenna. Warunki i wymagania techniczne jakim powinny odpowiadać budynki na podstawie przepisów wykonawczych. | 2 |
T-W-3 | Obciążenia konstrukcji - klasyfikacja, zasady ustalania, kombinacje obciążeń. | 2 |
T-W-4 | Kryteria doboru i wymagania stawiane pionowym i poziomym przegrodom budowlanym. Odporność ogniowa. | 2 |
T-W-5 | Warunki posadowienia budowli. Dylatacje w budynkach. Tyczenie i utrwalanie położenia budynków. | 2 |
T-W-6 | Wykopy budowlane - zabezpieczanie i odwadnianie. | 2 |
T-W-7 | Fundamenty - klasyfikacja, charakterystyka. Ściany fundamentowe. | 2 |
T-W-8 | Izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne w budynkach. | 2 |
T-W-9 | Ściany budynków, ogólne wymagania techniczne i zasady konstruowania. Łączenie murów. | 3 |
T-W-10 | Nadproża. Zasady doboru i wykonania przewodów kominowych w budynkach. | 2 |
T-W-11 | Obliczanie i projektowanie konstrukcji murowych - zasady ogólne. Metoda uproszczona. | 3 |
T-W-12 | Stropy, przekrycia płaskie i sklepienia. | 4 |
T-W-13 | Zasady projektowania i obliczania stropów gęstożebrowych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 42 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Utrwalenie wiadomości z wykładów, studia literaturowe | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 3 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/27A_W01 Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków | B_1A_W13 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
B_1A_C/27A_W02 Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie | B_1A_W17 | T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-12, T-W-5, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_C/27A_W03 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane przy projektowaniu obiektów budowlanych | B_1A_W07 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-12, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-10 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
B_1A_C/27A_W04 Zna zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych | B_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-2 | T-W-11, T-W-3, T-W-13 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
B_1A_C/27A_W05 Zna najnowsze trendy rozwojowe w budownictwie | B_1A_W23 | T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-12, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/27A_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych przy projektowaniu obiektów budowlanych | B_1A_U01, B_1A_U08 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
B_1A_C/27A_U02 Potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu, potrafi wykonać rysunki konstrukcyjno-budowlane | B_1A_U11, B_1A_U19 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U15 | InzA_U07 | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
B_1A_C/27A_U03 Ma umiejetność samokształcenia przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacyjnych | B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-6, T-W-12, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-P-1, T-W-13, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/27A_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-2, T-W-10, T-W-6, T-W-11 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
B_1A_C/27A_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, potrafi współpracować w zespole | B_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-2 | T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/27A_W01 Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków | 2,0 | |
3,0 | w zakresie wiedzy i zrozumienia student opanował podstawowy matereiał programowy, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów w treści i języku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/27A_W02 Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | w zakresie wiedzy i zrozumienia student opanował materiał programowy w podstawowym stopniu, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/27A_W03 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane przy projektowaniu obiektów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | student w zakresie podstawowym zna normy i wytyczne techniczne stosowane przy projektowaniu obiektów budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/27A_W04 Zna zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych | 2,0 | |
3,0 | student w zakresie wiedzy i zrozumienia w dostatecznym stopniu opanował zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych, zadania projektowe pod względem merytorycznym i formalnym wykonuje poprawnie, ale z wyraźnymi błędami, które po wskazaniu bez problemu poprawia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/27A_W05 Zna najnowsze trendy rozwojowe w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | student ma minimalną wiedzę w przedmiotowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/27A_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych przy projektowaniu obiektów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje w stopniu podstawowym umiejętność doboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno- materiałowych przy projektowaniu obiektów budowlanych, popełnia błędy, które po wskazaniu jest w stanie bez problemu poprawić | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/27A_U02 Potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu, potrafi wykonać rysunki konstrukcyjno-budowlane | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać zdobytą wiedzę w celu wykonania zadania projektowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/27A_U03 Ma umiejetność samokształcenia przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacyjnych | 2,0 | |
3,0 | student jedynie w dostateczny sposób rozumie i widzi potrzebę dalszego dokształcania sie, potrafi czynnie korzystać z ograniczonych zasobów wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/27A_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności | 2,0 | |
3,0 | student jedynie w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji przez całe życie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/27A_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, potrafi współpracować w zespole | 2,0 | |
3,0 | student tylko w podstawowym zakresie potrafi współpracować w zespole, ma ograniczoną świadomość odpowiedzialności za pracę własną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lichołai L., Budownictwo ogólne T.3. Elementy budynków. Podstawy projektowania., Arkady, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Buczkowskiego W., Budownictwo ogólne T.4. Konstrukcje budynków., Arkady, Warszawa, 2009
- Korzeniewski W., Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowanie., Polcen, Warszawa, 2006
- Buczkowski W., Jak zbudować nowocześnie dom jednorodzinny, Państwowe wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2000
- Hoła J., Pietraszek P., Schabowicz K., Obliczanie konstrukcji budynków wznoszonych tradycyjnie, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Niedostatkiewicz M., Majewski T., Skuza M., Bobiński J, Budownictwo ogólne. Katalog rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2006
- Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Archi-Plus, Kraków, 2009
- Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Materiały do ćwiczeń projektowych z budownictwa ogólnego, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2011
- Żurański J.A., Gaczek M., Oddziaływania klimatyczne na konstrukcje budowlane wg Eurokodu 1. Komentarze z przykładami obliczeń., ITB, Warszawa, 2011