Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika i hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Roszak <Anna.Roszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,60,44zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,20,30zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,20,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z matematyki
W-2Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne1
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie1
T-A-4Parcie cieczy na powierzchnie dowolne1
T-A-5Wypór. Zasada pływania ciał1
T-A-6Kolokwium1
T-A-7Przepływ pod ciśnieniem1
T-A-8Ruch cieczy w korytach otwartych1
T-A-9Ruch wód gruntowych1
T-A-10Kolokwium z hydrauliki1
T-A-11Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego1
T-A-12Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów1
T-A-13Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne1
T-A-14Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza1
T-A-15Zaliczenie operatu hydrologicznego1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa2
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-5Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych2
T-L-6Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych5
15
wykłady
T-W-1Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne2
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie2
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne2
T-W-4Wypór i zasada pływania ciał1
T-W-5Ogólne pojecia w hydrodynamice. Rodzaje ruchów, prawo ciągłości1
T-W-6Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny1
T-W-7Równanie Bernoulli2
T-W-8Straty lokalne i na długości2
T-W-9Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-10Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-11Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-12Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-13Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-14Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce1
T-W-15Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski1
T-W-16Opady - pomiary, metody izohiet i Thiessena, zależności pomiędzy natężeniem opadu a czasem trwania2
T-W-17Pojęcia odpływu i splywu. Współczynnik odpływu - czynniki determinujące, podstawowe metody określania2
T-W-18Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ2
T-W-19Znaczenie rachunku prawdopodobieństwa w hydrologii, zastosowanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów i stanów1
T-W-20Test sprawdzający wiedzę z hydrologii1
T-W-21Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrauliki1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki10
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń z hydrauliki8
A-A-4Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki4
A-A-5Opracowanie operatu hydrologicznego3
A-A-6Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
35
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach informacyjnych2
A-L-2Wykonanie ćwiczeń w Laboratorum Wodnym8
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń8
A-L-4Udział w konsultacjach2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-L-6Zaliczanie ćwiczeń5
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do testów z hydrauliki10
A-W-3Przygotowanie do testu z hydrologii7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
M-4Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/21_W01
Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii
B_1A_W05T1A_W02, T1A_W03C-3, C-2, C-4, C-1T-A-14, T-W-3, T-W-6, T-A-13, T-W-11, T-L-5, T-W-9, T-L-2, T-W-20, T-A-4, T-A-11, T-W-13, T-A-7, T-W-4, T-W-8, T-W-19, T-A-3, T-A-12, T-A-2, T-A-5, T-W-10, T-A-10, T-A-9, T-W-14, T-W-5, T-A-1, T-W-7, T-W-16, T-W-2, T-A-6, T-W-17, T-L-1, T-W-1, T-L-6, T-A-15, T-A-8, T-W-15, T-L-3, T-W-12, T-W-18, T-L-4M-2, M-3, M-1, M-4S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/21_U01
Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
B_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-4, C-1, C-2, C-3T-A-7, T-A-9, T-A-6, T-A-10, T-L-4, T-A-4, T-A-8, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-5, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/21_K02
Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1, C-2T-W-21, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/21_W01
Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/21_U01
Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/21_K02
Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  2. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  3. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  4. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne1
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie1
T-A-4Parcie cieczy na powierzchnie dowolne1
T-A-5Wypór. Zasada pływania ciał1
T-A-6Kolokwium1
T-A-7Przepływ pod ciśnieniem1
T-A-8Ruch cieczy w korytach otwartych1
T-A-9Ruch wód gruntowych1
T-A-10Kolokwium z hydrauliki1
T-A-11Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego1
T-A-12Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów1
T-A-13Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne1
T-A-14Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza1
T-A-15Zaliczenie operatu hydrologicznego1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa2
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-5Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych2
T-L-6Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne2
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie2
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne2
T-W-4Wypór i zasada pływania ciał1
T-W-5Ogólne pojecia w hydrodynamice. Rodzaje ruchów, prawo ciągłości1
T-W-6Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny1
T-W-7Równanie Bernoulli2
T-W-8Straty lokalne i na długości2
T-W-9Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-10Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-11Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-12Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-13Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-14Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce1
T-W-15Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski1
T-W-16Opady - pomiary, metody izohiet i Thiessena, zależności pomiędzy natężeniem opadu a czasem trwania2
T-W-17Pojęcia odpływu i splywu. Współczynnik odpływu - czynniki determinujące, podstawowe metody określania2
T-W-18Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ2
T-W-19Znaczenie rachunku prawdopodobieństwa w hydrologii, zastosowanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów i stanów1
T-W-20Test sprawdzający wiedzę z hydrologii1
T-W-21Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrauliki1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki10
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń z hydrauliki8
A-A-4Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki4
A-A-5Opracowanie operatu hydrologicznego3
A-A-6Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach informacyjnych2
A-L-2Wykonanie ćwiczeń w Laboratorum Wodnym8
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń8
A-L-4Udział w konsultacjach2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-L-6Zaliczanie ćwiczeń5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do testów z hydrauliki10
A-W-3Przygotowanie do testu z hydrologii7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/21_W01Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
Treści programoweT-A-14Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
T-W-6Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny
T-A-13Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne
T-W-11Ruch wód gruntowych, filtracja
T-L-5Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
T-W-9Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa
T-W-20Test sprawdzający wiedzę z hydrologii
T-A-4Parcie cieczy na powierzchnie dowolne
T-A-11Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego
T-W-13Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
T-A-7Przepływ pod ciśnieniem
T-W-4Wypór i zasada pływania ciał
T-W-8Straty lokalne i na długości
T-W-19Znaczenie rachunku prawdopodobieństwa w hydrologii, zastosowanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów i stanów
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie
T-A-12Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-5Wypór. Zasada pływania ciał
T-W-10Wzór Chezy, zastosowanie
T-A-10Kolokwium z hydrauliki
T-A-9Ruch wód gruntowych
T-W-14Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce
T-W-5Ogólne pojecia w hydrodynamice. Rodzaje ruchów, prawo ciągłości
T-A-1Własności fizyczne cieczy
T-W-7Równanie Bernoulli
T-W-16Opady - pomiary, metody izohiet i Thiessena, zależności pomiędzy natężeniem opadu a czasem trwania
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie
T-A-6Kolokwium
T-W-17Pojęcia odpływu i splywu. Współczynnik odpływu - czynniki determinujące, podstawowe metody określania
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-W-1Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne
T-L-6Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-A-15Zaliczenie operatu hydrologicznego
T-A-8Ruch cieczy w korytach otwartych
T-W-15Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-W-12Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi
T-W-18Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji
Metody nauczaniaM-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
M-1Wykład informacyjny
M-4Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego
S-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/21_U01Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
Treści programoweT-A-7Przepływ pod ciśnieniem
T-A-9Ruch wód gruntowych
T-A-6Kolokwium
T-A-10Kolokwium z hydrauliki
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji
T-A-4Parcie cieczy na powierzchnie dowolne
T-A-8Ruch cieczy w korytach otwartych
T-L-6Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-A-5Wypór. Zasada pływania ciał
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie
T-A-1Własności fizyczne cieczy
T-L-5Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/21_K02Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
Treści programoweT-W-21Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrauliki
T-W-13Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy