Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Budynki energooszczędne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budynki energooszczędne | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Wygocka-Domagałło <Agata.Wygocka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Materiały budowlane |
W-2 | Fizyka budowli |
W-3 | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, definicji, stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, ukształtowanie umiejętności praktycznego ich zastosowania |
C-3 | Zrozumienie wpływu cieplno-wilgotnościowej jakości materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura) – aparat IZOMET 2104 | 2 |
T-L-2 | Badanie podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego | 2 |
T-L-3 | Określanie termicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń (temperatura powietrza, wilgotność względna powietrza, temperatura radiacyjna przegród, prędkość ruchu powietrza) | 2 |
T-L-4 | Określanie parametrów komfortu cieplnego. Szacowanie współczynnika przenikania ciepła przegrody o nieznanym układzie warstw materiałowych. | 2 |
T-L-5 | Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów. | 2 |
T-L-6 | Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową. | 2 |
T-L-7 | Oświetlenie. Badania natężenia i równomierności oświetlenia w polu zadania wzrokowego i bezpośrednim otoczeniu. Określanie współczynników odbicia powierzchni przegród. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura zużycia energii w cyklu życia budynku. Elementy kształtujące zużycie energii w budynku | 2 |
T-W-2 | Zasada zrównoważonego rozwoju - geneza powstania i ukierunkowanie w dziedzinie budownictwa. Oszczędność energii pierwotnej a kryzysy paliwowe. Idea budynku pasywnego | 2 |
T-W-3 | Budynek pasywny w Darmstadt - cechy i charakterystyka zużycia energii. Definicja budynku pasywnego, mieszkalnego. Wybrane przykłady realizacji budynków mieszklanych w standardzie pasywnym. | 4 |
T-W-4 | Budownictwo niskoenergetyczne w UE - klasyfikacja standardu zużycia energii, kierunki rozwoju wymagań w zakresie oszczędności energii. Dyrektywa EPBD (2002) oraz recast dyrektywy EPBD (2010) | 2 |
T-W-5 | Specyfika zużycia energii w budynkach niemieszkalnych. Wybrane przykłady realizacji budynków niemieszkalnych w standardzie pasywnym. Definicja budynku pasywnego niemieszklanego. | 2 |
T-W-6 | Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ mostków termicznych i sposoby jego reducji w budynkach nowych i istniejących, wyroby i rozwiązania | 4 |
T-W-7 | Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - masa termiczna budynku a funkcja i czas użytkowania, sposoby zwiększania masy termicznej | 2 |
T-W-8 | Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - oszklenie w zagadnieniach zużycia energii. Pasywne zyski słoneczne zimą i ochrona przed przegrzewaniem sie pomieszczeń latem. Osłony przeciwsłoneczne. Aktywne systemy słoneczne i ich wykorzystanie w budownictwie | 4 |
T-W-9 | Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - przestrzenie buforowe, wpływ podwójnej fasady na redukcję potrzeb cieplnych w sezonie grzewczym i chłodnicznym oraz poprawę działania wentylacji grawitacyjnej latem | 2 |
T-W-10 | Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ infiltracji opowietrza na bilans energetyczny budynku. Wykorzystanie chłodzenia nocnego latem | 2 |
T-W-11 | Dachy o odwróconym układzie warstw w zagadnieniach redukcji zuzycia energii i realizacji celów zrównoważonego rozwoju w budownictwie. | 2 |
T-W-12 | Uwarunkowania i ograniczenia realizacji rozwiązań niskoeneregtycznych we współczesnym budownictwie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Końcowe opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 25 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie przykładów realizacji budynków niskoeneregtycznych w regionie | 3 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-6 | Udział w egzaminie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/44_W07 Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, definicji, stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym | B_1A_W07, B_1A_W13, B_1A_W20 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-12 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/44_U01 Student zna podstawowe techniki diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, posiada umiejętność praktycznego ich zastosowania | B_1A_U08, B_1A_U10, B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-8 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/44_K02 Student ma świadomość wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko | B_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-3 | T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/44_W07 Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, definicji, stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, nie zna definicji, nie zna stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym w budownictwie niskoenergetycznym |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, zna definicje i stosowane rozwiązania w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym w budownictwie niskoenergetycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/44_U01 Student zna podstawowe techniki diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, posiada umiejętność praktycznego ich zastosowania | 2,0 | Student nie zna podstawowych technik diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, nie potrafi praktycznie ich zastosować |
3,0 | Student zna podstawowe techniki diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, potrafi praktycznie je zastosować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/44_K02 Student ma świadomość wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko |
3,0 | Student ma świadomość wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jaworski J., Termografia budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
- Królak E., Fizyka cieplna budowli. Ćwiczenia laboratoryjne., Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
Literatura dodatkowa
- Oleskowicz-Popiel Cz., Wojtkowiak J., Eksperymenty w wymianie ciepła, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007