Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Nowoczesne technologie w budownictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne technologie w budownictwie | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Fandrejewska <Elzbieta.Fandrejewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych |
W-2 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych |
W-3 | Ukończony kurs Technologii robót budowlanych |
W-4 | Ukończony kurs Fizyki budowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność wyboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych spośród nowoczesnych technologii dla określonych obiektów budowlanych |
C-2 | Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania zrównoważonego, które będą sprzyjać wyborowi energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań projektowych w budownictwie |
C-3 | Poszerzenie zakresu wiedzy w dziedzinie inżynierii materiałów budowlanych i możliwości zastosowania nowoczesnych zaawansowanych technologii w budownictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza i projekt szczegółowych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych w oparciu o nowoczesne rozwiązania technologiczne dla określonych obiektów budowlanych. Opracowanie i przedstawienie wyników realizacji zadania inżynierskiego w formie prezentacji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój zrównoważony w budownictwie. Wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka. Kryteria oceny wyrobów i obiektów budowlanych pod kątem zgodności z wymaganiami zrównoważonego rozwoju. Wymagania dla budownictwa wynikające z wprowadzenia zasad zrównoważonego rozwoju. | 3 |
T-W-2 | Projektowanie zrównoważone. Budownictwo spełniające wymagania zrównoważonego rozwoju. Domy na miarę XXI wieku; technologie, projektowanie i realizacje. Zrównoważone, samowystarczalne budynki i miasta przyszłości. | 4 |
T-W-3 | Budownictwo ekologiczne i jego uwarunkowania. Eko-architektura. Ekologiczne materiały i budynki. Budownictwo energooszczędne. Budynki energooszczędne i pasywne. Zasady projektowania, rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne. Europejskie standardy budynku pasywnego. Wykorzystanie energii słonecznej w budynkach. Domy niezależnie energetycznie. Budownictwo autonomiczne. Przykłady realizacji. | 8 |
T-W-4 | Termomodernizacja. Wymagania stawiane projektowi budowlanemu w zakresie ocieplenia budynku. Materiały temoizolacyjne, właściwości, warunki doboru i stosowania w przegrodach budowlanych. Docieplanie wielkiej płyty. Technologie wykonywania ociepleń przegród budowlanych. Systemy ociepleń. Izolacje transparentne. Nowoczesne, innowacyjne rozwiązania. | 5 |
T-W-5 | Nowoczesne zaawansowane technologie w budownictwie XXI w. Budynek inteligentny. Usługi systemów inteligentnych budynków. Systemy instalacji inteligentnej. Inteligentne technologie. Materiały zmiennofazowe (PCM); sposoby ich wkomponowania w budynek. Materiały kompozytowe w budownictwie. Nanotechnlogie. Nanomateriały w budownictwie. | 4 |
T-W-6 | Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe w kształtowaniu przegród budowlanych i charakterystycznych styków technologicznych. Wybrane zagadnienia technologiczne. Konstruowanie wybranych elementów budynków – przyziemie, tarasy, balkony, ogrody zimowe, dachy użytkowe i zielone. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja projektu | 28 |
A-P-3 | Konsultacje | 1 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Opracowywanie materiału - studia literaturowe | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności analizowania, opracowania i prezentacji zagadnienia inżynierskiego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_KBI/49_W01 Zna typowe i nowoczesne technologie stosowane w budownictwie, trendy rozwojowe oraz ma przygotowanie w zakresie prawidłowego ich doboru i stosowania w obiektach budowlanych | B_1A_W13, B_1A_W17, B_1A_W23 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-P-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_1A_KBI/49_W02 Ma wiedzę związaną z rozwojem zrównoważonym w budownictwie | B_1A_W20, B_1A_W22 | T1A_W06, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_KBI/49_U01 Umie zastosować nowoczesne rozwiązania technologiczne w projektowaniu obiektów budowlanych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju | B_1A_U08, B_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
B_1A_KBI/49_U02 Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego | B_1A_U21 | T1A_U04 | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
B_1A_KBI/49_U03 Ma umiejętność samokształcenia się przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacyjnych | B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-P-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_KBI/49_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się przez całe życie i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_KBI/49_K02 Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju | B_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_KBI/49_W01 Zna typowe i nowoczesne technologie stosowane w budownictwie, trendy rozwojowe oraz ma przygotowanie w zakresie prawidłowego ich doboru i stosowania w obiektach budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Zna w dostatecznym stopniu typowe i nowoczesne technologie stosowane w budownictwie, trendy rozwojowe oraz ma przygotowanie w zakresie prawidłowego ich doboru i stosowania w obiektach budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_KBI/49_W02 Ma wiedzę związaną z rozwojem zrównoważonym w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę związaną z rozwojem zrównoważonym w budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_KBI/49_U01 Umie zastosować nowoczesne rozwiązania technologiczne w projektowaniu obiektów budowlanych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Nie zawsze umie zastosować nowoczesne rozwiązania technologiczne w projektowaniu obiektów budowlanych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_KBI/49_U02 Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego. Zarówno opracowanie zadania inżynierskiego, jak i jego prezentacja są w dostatecznym stopniu poprawne pod względem merytorycznym i formalnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_KBI/49_U03 Ma umiejętność samokształcenia się przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętności samokształcenia się, ale nie potrafi wykorzystać wszystkich dostępnych źródeł informacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_KBI/49_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się przez całe życie i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności | 2,0 | |
3,0 | Rozumie jedynie w dostatecznym stopniu potrzebę samodzielnego uczenia się przez całe życie i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_KBI/49_K02 Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Feist W., Munzenberg U., Thumulla J., Darup B. S., Podstawy budownictwa pasywnego, Polski Instytut Budownictwa Pasywnego, Gdańsk, 2006
- Markiewicz P., Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Archi-Plus, Kraków, 2002
- Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
- Piotrowski R., Domy pasywne. Najlepsze obiekty oraz technologie niskoenergetyczne i pasywne w Polsce, Przewodnik Budowlany, Warszawa, 2009
- Rokiel M., Hydroizolacje w budownictwie. Wybrane zagadnienia w praktyce, Medium, Warszawa, 2009
- Ślusarek J., Rozwiązania strukturalno-materiałowe balkonów, tarasów i dachów zielonych, PŚL, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Serwis internetowy ITB, Zrównoważone budownictwo, www.zb.itb.pl, 2012
- Katalogi, broszury i materiały techniczne firm, strony internetowe, 2012
- Czasopisma branżowe, materiały konferencyjne, 2012