Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Geologia inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Tarnawski <Marek.Tarnawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych. |
C-2 | Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych |
C-3 | Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna. | 2 |
T-W-2 | Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku. | 2 |
T-W-3 | Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa. | 2 |
T-W-4 | Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych. | 2 |
T-W-5 | Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm. | 2 |
T-W-6 | Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen. | 2 |
T-W-7 | Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne. | 2 |
T-W-8 | Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody. | 2 |
T-W-9 | Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm. | 2 |
T-W-10 | Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań. | 2 |
T-W-11 | Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr. | 2 |
T-W-12 | Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne - program "Presjometr 2.0". Projektowanie na podstawie wyników badań presjometrycznych. | 2 |
T-W-13 | Badania laboratoryjne | 2 |
T-W-14 | Programowanie badań. | 2 |
T-W-15 | Zasady dokumentowania wyników badań. | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 28 |
A-W-3 | udział w egzaminie | 2 |
60 | ||
laboratoria | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_B/15_W01 Student ma potrafić wskazać metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża (wykłady 10 - 13). | B_1A_W01 | T1A_W01 | — | — | — | — | — |
B_1A_B/15_W02 Student powinien rozumieć zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych (wykłady 7, 8 i 15) | B_1A_W02, B_1A_W03 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | — | — | — | — |
B_1A_B/15_W03 Student powinien umieć scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy (wykłady 10 - 13). | B_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | — | — | — | — |
B_1A_B/15_W04 Stodent powinien potrafić wymienić i scharakteryzować podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych (wykłady 7 - 13). | B_1A_W07, B_1A_W09, B_1A_W17, B_1A_W18 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | — | — | — | — |
B_1A_B/15_W05 Student powinien rozumieć zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych (wykłady 9 i 10). | B_1A_W05, B_1A_W20 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03 | — | — | — | — |
B_1A_B/15_W06 Student powionien znać i opisać najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice (wykłady 8 - 13). | B_1A_W23 | T1A_W05 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_B/15_U01 Student powinien potrafić dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty (wykłady 10 - 13). | B_1A_U08, B_1A_U09 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | — | — |
B_1A_B/15_U02 Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi (wszystkie wykłady). | B_1A_U11, B_1A_U14, B_1A_U13, B_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15 | InzA_U03, InzA_U07 | — | — | — | — |
B_1A_B/15_U03 Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki (wykład 7). | B_1A_U16 | T1A_U10, T1A_U11 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_B/15_K01 Student ma świadomość, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji. | B_1A_K01, B_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | — | — | — | — |
B_1A_B/15_K02 Wykłady, w których omawiano sposób prowadzenia badań polowych oraz robót ziemnych zawierały aspekt bezpieczeństwa pracy. | B_1A_K03 | T1A_K03 | — | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- W. Mizerski, Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2006
- M. Klimaszewski, Geomorfologia, PWN, Warszawa, 1978
- M. Książkiewicz, Geologia dynamiczna, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1968
- Z. Glazer, W. Malinowski, Geologia inżynierska i geotechnika dla inżynierów budownictwa, PWN, Warszawa, 1991
- W.C. Kowalski, Geologia inżynierska, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1988
Literatura dodatkowa
- R. Coufal, R. Racinowski, Zarys hydrogeologii dla studentów kierunków budownictwo wodne i inżynieria środowiska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- R. Racinowski, R. Coufal, Geologia inżynierska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 1999
- M. Tarnawski, Geotechniczne przyczyny awarii budowlanych, Zapol, Szczecin, 2011