Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geometria wykreślna-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czyńska <elzbieta.czynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sergiusz Subocz <Sergiusz.Subocz@zut.edu.pl>, Lucyna Sypka <Lucyna.Sypka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Konstrukcje podstawowe z Geometrii Wykreślnej z I semestru |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność rozwiązania i sporządzenia rysunków rzutowych i aksonometrycznych z uwzględnieniem widoczności poszczególnych fragmentów obiektu. Umijętność rozwiązania geometrii przekryć obiektów, dachy, przekrycia powierzchniowe. Umiejętność wykonania przekroju obiektu, potrafi ustalic zależniści pomiędzy różnymi elementami w przestrzeni (przenikanie). Umiejętność wyznaczenia prawdziwych wiekości elementów obiektu ( rozwinięcia). Umiejetność odczytania informacji zawartych na rysunkach rzutowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie rzutów wielościanów. | 2 |
T-A-2 | Aksonometria | 1 |
T-A-3 | Sprawdzian z iwelościanów i aksonometrii. | 1 |
T-A-4 | Przekroje wielościanów. | 2 |
T-A-5 | Sprawdzian z przekrojów. | 1 |
T-A-6 | Rozwiązywanie rzutów dachów budynków wolnostojących. | 1 |
T-A-7 | Rozwiązywanie rzutów dachów budynków częściowo przylegających do innych obiektów. | 1 |
T-A-8 | Sprawdzian z dachów. | 1 |
T-A-9 | Rzuty powierzchni prostokreślnych. | 1 |
T-A-10 | Rozwinięcia wielościanów | 1 |
T-A-11 | Test sprawdzający z powierzchni prostokreślnych i rozwinięcia wielościanow. | 1 |
T-A-12 | Wyznaczanie linii przenikani awielościanów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aksonometria prostokątna i ukośnokątna. | 1 |
T-W-2 | Wyznaczanie przekrojów wielościanów metodą bezpośrednią. | 1 |
T-W-3 | Wyznaczanie przekrojów wielościanów metodą transformacji układu odniesienia. | 1 |
T-W-4 | Rozwiązania dachów budynków wolnostojących. | 1 |
T-W-5 | Rozwiązania dachów budynków przylegających do innych obiektów. | 1 |
T-W-6 | Linie krzywe. Konstrukcje wynikające z definicji i metody siatkowe rysowania krzywych. | 1 |
T-W-7 | Rzuty okręgu. | 1 |
T-W-8 | Powierzchnie. Rzuty powierzchni obrotowych, krzywokreślnych. Rzuty punktów leżących na powierzchni. | 1 |
T-W-9 | Rzuty powierzchni obrotowych prostokreślnych - rzuty stożka i walca. Rzuty punktów leżących na powierzchni. | 1 |
T-W-10 | Powierzchnie prostokreślne nieobrotowe. | 1 |
T-W-11 | Rozwinięcia wielościanów. Wyznaczanie punktów przebioca wielościanu prostą. | 1 |
T-W-12 | Przenikanie wielościanów. | 2 |
T-W-13 | Przekroje powierzchni. | 1 |
T-W-14 | Wyznaczanie punktów przebicia powierzchni prostą. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ćwiczenia polegają na wspólnym omówieniu kolejności działań w rozwiązaniu problemu, postawionego w zadaniu. Zadanie rozwiązywane jest na tablicy i indywidualnie przez każdego w zeszycie. | 15 |
A-A-2 | Do każdego ćwiczenia przygotowane są zadania do wykonania w domu. | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie się do 4 sprawdzianów, następujących po zakończeniu tematu. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach obowiązkowa | 15 |
A-W-2 | Zrozumienie i przyswojenie sobie wiedzy podanej na wykładach. | 15 |
A-W-3 | Prowadzenie notatek w trakcie wykładu i uzupełnianie ich przy pomocy przykładów ze stony internetowej. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady audiowizualne, materiały prezentowane na stronie internetowej Zespołu Geometrii |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne w czasie których, studenci prowadzą dyskusje nad sposobem rozwiązania zadania. Zadania rozwiązywane są przez syudentów na tablicy i w zeszytach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia adytoryjne zaliczane są na czterech pisemnych sprawdzianach po zakończeniu tematu. W niektórych wypadkach dodatkowe ustne zaliczenie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/19B_W01 Wie jakie są rodzaje rzutów i zna zasady rzutowania. Rzuty prostokątne Monge'a, rzuty aksonometryczne. | B_1A_W02, B_1A_W03, B_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-W-14, T-W-10, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
B_1A_C/19B_W02 Wie jaki stosować konstrukcje geometryczne do zapisu rysunku technicznego w rzutacch prostokątnych i w aksonometrii. | B_1A_W02, B_1A_W01, B_1A_W03 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-11, T-W-14, T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-13, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
B_1A_C/19B_W03 Wie jak wykonać rzuty obiektów, w rzutach prostokątnych Monge'a, oraz aksonometrii. Wie jak rozwiązać ich geometrię przekryć, wie jak wykonać przekroje i rozwinięcia. | B_1A_W01, B_1A_W03, B_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-1, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/19B_U01 Umie odczytać rysunki architektoniczno - budowlane a z nich wyznaczać rzeczywiste wielkości np. odległosci między elementami w przestrzeni , prawdziwe wielkości kątów, prawdziwe wielkości przekrojów jak również prawdziwe wielkości elementów pokazanych w rzutach. | B_1A_U11, B_1A_U07 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-9, T-A-6, T-A-1, T-A-10, T-A-12, T-A-2, T-A-7, T-A-4 | M-1 | S-1 |
B_1A_C/19B_U02 Potrafi wykonać rzuty obiektów, w rzutach prostokątnych Monge'a, oraz aksonometrii. Wie jak rozwiązać geometrię przekryć, wie jak wykonać przekroje i rozwinięcia obiektów. Potrafi znaleźć związki zależności pomiędy obiektami geometrycznymi wyznaczyć ich orzenikanie. | B_1A_U11, B_1A_U07 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-12, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/19B_K01 Doskonale zna zasady rzutowania, potrafi sie nimi posługiwać, potrafi pracować w zespole, umiejętnie podejmuje decyzje. | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1 | T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-6, T-W-11, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/19B_W01 Wie jakie są rodzaje rzutów i zna zasady rzutowania. Rzuty prostokątne Monge'a, rzuty aksonometryczne. | 2,0 | Nie potrafi rozwiązać tematu. |
3,0 | Wie jak rozwiązać zadanie egzaminacyjne, zna jedną metodę, potrafi wykonać rysunek rzutowy, nie mieści się limicie czasu, brak "wykończenia" . | |
3,5 | Zna tylko jedną metodę rozwiązania zadania. Nie ma błędów merytorycznych, rysunek czytelny, brak czytelnych opisów. | |
4,0 | Wie jak rozwiązać zadanie egzaminacyjne, znakilka metod. Potrafi wykonać rysunek rzutowy, drobne błędy graficzne które nie mają wpływu na rozwiązanie końcowe. Na cęści ustnej wyjaśnia błędy. | |
4,5 | Wie jak poprawnie rozwiązać zadanie. Wie jaką dobrać metodę rozwiązania. Opis czytelny. | |
5,0 | Wie jak prawidłowo wykonać zadanie , zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Wie jak wykonać czytelnie rysunek . | |
B_1A_C/19B_W02 Wie jaki stosować konstrukcje geometryczne do zapisu rysunku technicznego w rzutacch prostokątnych i w aksonometrii. | 2,0 | Nie potrafi rozwiązać zadania. |
3,0 | Wie jak rozwiązać zadanie egzaminacyjne, zna tylko jedną metodę, potrafi wykonać rysunek rzutowy, nie mieści się limicie czasu, brak "wykończenia" . | |
3,5 | Zna tylko jedną metodę rozwiązania zadania. Nie ma błędów merytorycznych, rysunek czytelny, brak czytelnych opisów. | |
4,0 | Wie jak rozwiązać zadanie egzaminacyjne, znakilka metod. Potrafi wykonać rysunek rzutowy, drobne błędy graficzne, które nie mają wpływu na rozwiązanie końcowe. Na cęści ustnej wyjaśnia błędy. | |
4,5 | Wie jak poprawnie rozwiązać zadanie. Wie jaką dobrać metodę rozwiązania. Opis czytelny. | |
5,0 | Wie jak prawidłowo wykonać zadanie , zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Wie jak wykonać czytelnie rysunek . | |
B_1A_C/19B_W03 Wie jak wykonać rzuty obiektów, w rzutach prostokątnych Monge'a, oraz aksonometrii. Wie jak rozwiązać ich geometrię przekryć, wie jak wykonać przekroje i rozwinięcia. | 2,0 | Nie potrafi rozwiązać zadania. |
3,0 | Wie jak rozwiązać zadanie egzaminacyjne, zna tyko jedną metodę, potrafi wykonać rysunek rzutowy, nie mieści się limicie czasu, brak "wykończenia" . Na części ustnej wyjaśnia błędy i kończy pracę. | |
3,5 | Zna tylko jedną metodę rozwiązania zadania. Nie ma błędów merytorycznych, rysunek czytelny, brak czytelnych opisów. | |
4,0 | Wie jak rozwiązać zadanie egzaminacyjne, znakilka metod. Potrafi wykonać rysunek rzutowy, drobne błędy graficzne które nie mają wpływu na rozwiązanie końcowe. Na cęści ustnej wyjaśnia błędy. | |
4,5 | Wie jak poprawnie rozwiązać zadanie. Wie jaką dobrać metodę rozwiązania. Opis czytelny. | |
5,0 | Wie jak prawidłowo wykonać zadanie , zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Wie jak wykonać czytelnie rysunek . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/19B_U01 Umie odczytać rysunki architektoniczno - budowlane a z nich wyznaczać rzeczywiste wielkości np. odległosci między elementami w przestrzeni , prawdziwe wielkości kątów, prawdziwe wielkości przekrojów jak również prawdziwe wielkości elementów pokazanych w rzutach. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce, nie potrafi samodzielnie rozwiązać zadania. |
3,0 | Potrafi rozwiązać poprawnie zadanie, zna tylko jedna metodę jego rozwiązania. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak. | |
3,5 | Potrafi tylko jedną metodą rozwiązć zadanie. Nie ma błędów merytorycznych, rysunek czytelny, brak czytelnych opisów. | |
4,0 | Potrafi poprawnie rozwiązać zadanie, Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Potrafi wykonać rysunek rzutowy, zrobił drobne błędy , które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe.Opis czytelny. Na cęści ustnej wyjaśnia błędy. | |
4,5 | Potrfi poprawnie rozwiązać zadanie. Wie jaką dobrać metodę rozwiązania. Opis czytelny. | |
5,0 | Potrafi prawidłowo rozwiązać zadanie. zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Rysunek wykonany czytelnie, właściwie opisany charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania. | |
B_1A_C/19B_U02 Potrafi wykonać rzuty obiektów, w rzutach prostokątnych Monge'a, oraz aksonometrii. Wie jak rozwiązać geometrię przekryć, wie jak wykonać przekroje i rozwinięcia obiektów. Potrafi znaleźć związki zależności pomiędy obiektami geometrycznymi wyznaczyć ich orzenikanie. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce, nie potrafi samodzielnie rozwiązać zadania. |
3,0 | Potrafi rozwiązać poprawnie zadanie, zna tylko jedna metodę jego rozwiązania. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak. | |
3,5 | Potrafi tylko jedną metodą rozwiązć zadanie. Nie ma błędów merytorycznych, rysunek czytelny, brak czytelnych opisów. | |
4,0 | Potrafi poprawnie rozwiązać zadanie, Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Potrafi wykonać rysunek rzutowy, zrobił drobne błędy , które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe.Opis czytelny. Na cęści ustnej wyjaśnia błędy. | |
4,5 | Potrfi poprawnie rozwiązać zadanie. Wie jaką dobrać metodę rozwiązania. Opis czytelny. | |
5,0 | Potrafi prawidłowo rozwiązać zadanie. zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Rysunek wykonany czytelnie, właściwie opisany charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/19B_K01 Doskonale zna zasady rzutowania, potrafi sie nimi posługiwać, potrafi pracować w zespole, umiejętnie podejmuje decyzje. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. | |
3,5 | Studeny wkonuje współpracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student smodzielnie wykonuje pracę. Z chęcią przyłącza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Chętnie pomaga zrozumieć problem innym. | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole. Wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów, jest aktywny. Postępuje odpowiedzialnie. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania. Jest kreatzwny . Jego zachowanie jest zgodne z zasadami etyki. |
Literatura podstawowa
- Mieczysław Majewski, Geometria Wykreślna, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
- Tadeusz Rachwał i Stefania Dwuraźna, Geometria Wykreślna, PWN, PWN Lódź, 1964
- Zbigniew Lewandowski, Geometria Wykreślna, PWN, PWN Warszawa, 1975
- Stanisław Szerszeń, Nauka o rzutach, PWN, PWN Warszawa, 1963
Literatura dodatkowa
- Frańciszek i Edward Otto, Zbiór zadań z geometrii wykreślnej, PWN, PWN Warszawa, 1966