Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Autostrady i węzły drogowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Autostrady i węzły drogowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne" |
W-2 | Zaliczony kurs "Skrzyżowania drogowe" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych. |
C-2 | Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD. |
C-3 | Poznanie zasad projektowania urządzeń oświetleniowych, technicznych i infrastruktury uzbrojenia technicznego dróg i ulic. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Kształtowanie łącznic bezpośrednich. | 2 |
T-L-2 | Kształtowanie łącznic pośrednich. | 2 |
T-L-3 | Kształtowanie łącznic półbezpośrednich. | 2 |
T-L-4 | Pasy włączania. | 2 |
T-L-5 | Pasy wyłączania. | 2 |
T-L-6 | Krzywe przejściowe na łącznicach | 2 |
T-L-7 | Poszerzenia na łukach. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów i podkładów mapowych do projektu węzła drogowego. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. | 2 |
T-P-2 | Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD. | 4 |
T-P-3 | Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne. | 8 |
T-P-4 | Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice. | 6 |
T-P-5 | Przejezdność na elementach węzła. | 2 |
T-P-6 | Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne. | 4 |
T-P-7 | Organizacja ruchu na węźle. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu. | 3 |
T-W-2 | Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym. | 3 |
T-W-3 | Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym. | 3 |
T-W-4 | Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. | 3 |
T-W-5 | Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania. | 3 |
T-W-6 | Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające. | 6 |
T-W-7 | Miejsca obsługi podróżnych. | 3 |
T-W-8 | Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych. | 3 |
T-W-9 | Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg. | 3 |
T-W-10 | Odwodnienie dróg szybkiego ruchu i węzłów. | 3 |
T-W-11 | Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów. | 3 |
T-W-12 | Projektowanie autostrad płatnych. | 3 |
T-W-13 | Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym. | 3 |
T-W-14 | Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Samodzielna praca studenta - ugruntowanie wiedzy i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
37 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 30 |
A-P-2 | Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym. | 6 |
A-P-3 | Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym. | 18 |
54 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych. | 45 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studia literaturowe i ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów. | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu. | 3 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem programu CAD. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_W01 Ma wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | B_2A_W06, B_2A_W13 | T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-14, T-P-6, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-P-2, T-P-4, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-8, T-P-7, T-W-12, T-W-6, T-W-2, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_??_W02 Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | B_2A_W09 | T2A_W07 | — | C-2 | T-L-3, T-L-6, T-P-5, T-P-2, T-L-2, T-P-4, T-L-7, T-P-7, T-L-4, T-P-6, T-P-3, T-L-5 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
B_2A_??_W03 Ma wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów | B_2A_W10 | T2A_W08 | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-L-7, T-L-3, T-W-11, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-L-5, T-L-4, T-W-10, T-W-14, T-W-7, T-W-5, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje | B_2A_U07, B_2A_U08, B_2A_U18, B_2A_U21, B_2A_U22 | T2A_U07, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-2 | T-P-4, T-L-7, T-L-6, T-P-7, T-P-5, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-P-6, T-L-4, T-P-2, T-P-3 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
B_2A_??_U02 Umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych | B_2A_U14 | T2A_U10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_K01 Jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego | B_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-2 | T-P-2, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_W01 Ma wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | 2,0 | Student nie ma wiedzy o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
B_2A_??_W02 Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | 2,0 | Student nie zna zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów |
3,0 | Student w minimalnym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
B_2A_??_W03 Ma wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów | 2,0 | Student nie ma wiedzy dotyczącej wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatności narzędzi, które to oprogramowanie oferuje |
3,0 | Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje | |
3,5 | Student bez większych trudności potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje | |
4,0 | Student potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje | |
4,5 | Student w sposób dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje | |
5,0 | Student w sposób bardzo dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje | |
B_2A_??_U02 Umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych | 2,0 | Student nie umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych |
3,0 | Student z trudnością umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych | |
3,5 | Student bez większych trudności umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych | |
4,0 | Student umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych | |
4,5 | Student w sposób dobry umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych | |
5,0 | Student w sposób bardzo dobry umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_K01 Jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego | 2,0 | Student nie jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego |
3,0 | Student w minimalnym stopniu jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego i może wymagać nadzoru | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego | |
4,0 | Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego | |
4,5 | Student jest bardzo odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego | |
5,0 | Student jest bardzo odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego, nadzoruje i koordynuje pracę innych członków zespołu |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych, Warszawa, 2007, Dz. U. Nr 19 z 2007 r. poz. 115
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Warszawa, 2003, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Warszawa, 2002, Dz. U. Nr 12 z 2002 r., poz. 116 z późn. zm.
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, 2004, Dz.U. nr 256 z 2004 r., poz. 2571
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie., 2000, Dz. U. Nr 63 z 2000 r., poz. 735 z późn. zm.
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
- Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1999
- Tracz M., Allsop R. E., Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, WKŁ, Warszawa, 1990
- Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa, 2008
- Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
- Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
- Stypułkowski B., Drogi kołowe i węzły drogowe, PWN, Warszawa, 1984
- Datka S., Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986