Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Fundamenty specjalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundamenty specjalne | ||
Specjalność | Technologia i Organizacja Budownictwa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Julita Szutowicz <Julita.Szutowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I |
W-2 | Ukończoy kurs z Fundamentowania I |
W-3 | Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej |
W-4 | Ukończony kurs z Fundamentowania II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność projektowania budowli w złożonyvh warunkach gruntowo-wodnych |
C-2 | Zapoznanie się z metodami fundamentowania budowli w zmiennych warunkach obciążenia i złożonych warunkach geotechnicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt posadowienia segmentu budowli | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współpraca płyty z ustrojem palowym | 2 |
T-W-2 | Fundamenty skrzyniowe | 2 |
T-W-3 | Posadowienie obiektów wysokich w złożonych warunkach obciązeń i trudnych warunkach geotechnicznych w kategorii III (budynki wysokie, maszty, wieże elektrowni wiatrowych) | 3 |
T-W-4 | Projektowanie fundamentów pod maszyny | 2 |
T-W-5 | Posadowienie obiektów inżynierii komunikacyjnej (mosty, wiadukty, nasypy, głębokie wykopy, budowle podziemnie) | 3 |
T-W-6 | Fundamentowanie obiektów budownictwa hydrotechnicznego (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 5 |
A-P-3 | Studiowanie literatury | 4 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-P-5 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 2 |
A-P-6 | Zaliczenie projektu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanier do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_D/6/TOB_W01 Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych oraz o trendach rozwojowych w budownictwie | B_2A_W01, B_2A_W13 | T2A_W01, T2A_W05 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_D/6/TOB_U01 Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów budowlanych w trudnych warunkach geotechnicznych integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem | B_2A_U01, B_2A_U02, B_2A_U09, B_2A_U11, B_2A_U14 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U08, T2A_U10 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_D/6/TOB_U02 Potrafi zwymiarować szczegółowo fundamenty w różnych obiektach budowlanych oraz zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | B_2A_U21, B_2A_U25 | T2A_U16, T2A_U18 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-P-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_D/6/TOB_K01 Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego | B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K05 | T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_D/6/TOB_W01 Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych oraz o trendach rozwojowych w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_D/6/TOB_U01 Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów budowlanych w trudnych warunkach geotechnicznych integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązać problemy fundamentowania prostych obiektów budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_D/6/TOB_U02 Potrafi zwymiarować szczegółowo fundamenty w różnych obiektach budowlanych oraz zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zwymiarować fundamenty w różnych obiektach budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_D/6/TOB_K01 Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zastosować nabytą wiedzę w realizacji podjętego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
- Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
- Dembicki E., Tejchman A., Wybrane zagadnienia fundamentowania budowli hydrotechnicznych, PWN, Warszawa, 1981
- Gwizdała K., Kowalski J.R., Prefabrykowane pala wbijane. Monografia, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2005
- Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1993
- Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
- Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamnetowania, OWPW, Warszawa, 1998
- Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
- Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
- PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011
Literatura dodatkowa
- Hueckel S., Budowle morskie tom I, II, III, IV, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008