Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Miejskie komunikacje szynowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Miejskie komunikacje szynowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budownictwo komunikacyjne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie się z problematyką transportu zbiorowego na terenie miast |
C-2 | Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji miejskiej |
C-3 | Umiejętność sporządzenia projektu linii tramwajowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt odcinka linii tramwajowej wraz z rozjazdami. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Transport na terenie zurbanizowanym – podstawowe pojęcia | 1 |
T-W-2 | Transport indywidualny na terenie miast | 1 |
T-W-3 | Układy przestrzenne miast - wpływ na komunikacje | 1 |
T-W-4 | Środki komunikacji miejskiej | 2 |
T-W-5 | Prędkości komunikacyjne i zdolności przewozowe różnych środków transportu komunikacji miejskiej. | 1 |
T-W-6 | Nowe linie tramwajowe w Szczecinie i innych miastach w Polsce | 1 |
T-W-7 | Szczeciński szybki tramwaj jako przykład nowoczesnej komunikacji tramwajowej | 1 |
T-W-8 | Zasady projektowania i kształtowania systemów komunikacji miejskiej. Komunikacja tramwajowa w miastach. Tramwaj konwencjonalny, tramwaj pospieszny, premetro | 2 |
T-W-9 | Zasady kształtowania planu i profilu linii tramwajowych. Konstrukcje torowisk wydzielonych i wspólnych z konstrukcją nawierzchni ulicznych | 2 |
T-W-10 | Szybka komunikacja szynowa – koleje miejskie, kolej podziemna (metro). Podział i zasady kształtowania w planie i profilu. Metody drążenia tuneli. Kształty typowych tuneli metra. | 2 |
T-W-11 | Priorytety dla komunikacji zbiorowej (autobusy i tramwaje) w sterowaniu ruchem | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna praca studenta nad projektem poza zajęciami | 25 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 2 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_W01 Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych. | B_2A_W06, B_2A_W10 | T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-10 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_W02 Znajomość zasad projektowania linii tramwajowych | B_2A_W11, B_2A_W10, B_2A_W12 | T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08 | — | C-3, C-2 | T-P-1, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_U01 Umie sporządzić dokumentacje techniczną linii tramwajowej. | B_2A_U08, B_2A_U18, B_2A_U21 | T2A_U07, T2A_U18 | — | C-3 | T-W-9, T-P-1, T-W-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_K01 Rozumie potrzebę zminejszania udziału transportu indywidualnego na terenie miast. | B_2A_K01, B_2A_K03 | T2A_K02, T2A_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_W01 Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakesu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych | |
3,5 | Student ma wiedzę opanowaną w stopniu większym niż minimalny z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizwanych i aglomeracyjnych | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych | |
5,0 | Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych | |
B_2A_??_W02 Znajomość zasad projektowania linii tramwajowych | 2,0 | Student nie zna zasad projektowania linii tramwajowych |
3,0 | Student ma minialną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowych | |
3,5 | Student ma opanowaną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowym w stopniu większym niż minimalny, orientuje się w stopniu podstawowym w nowych technologiach konstrukcji nawierzchni tramwajowych | |
4,0 | Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych | |
5,0 | Student ma bardzo szeroką wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_U01 Umie sporządzić dokumentacje techniczną linii tramwajowej. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej projektu linii tramwjowej |
3,0 | Student ma duże problemy przy sporządzaniu dokumentacji technicznej projektu linii tramwajowej | |
3,5 | Student bez wiekszych problemów umie sporządzic projekt linii tramwajowej | |
4,0 | Student umie bezproblemowo sporządzić dokumntacje projektu linii tramwajowej, bez większych problemów sporządza siatkę i specyfikacje rozjazdów | |
4,5 | Student umie dobrze sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej | |
5,0 | Student bardzo dobrze umie sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_K01 Rozumie potrzebę zminejszania udziału transportu indywidualnego na terenie miast. | 2,0 | Student nie rozumie negatywnego oddziaływania ruchu indywidualnego (samochodowego) na terenie miast, nie widzi potrzeby zmnniejszenia udziału tego rodzaju transportu |
3,0 | Student w stopniu minimalnym rozumie porzebę zmniejszenia roli transportu indywidualnego przy wykorzystaniu samochodów na terenie miast | |
3,5 | Student rozumie potrzebę minimalizacji transportu indywidualnego, rozumie związne z tym zagrożenia | |
4,0 | Student rozumie problemy związne transportem indywidualnym na terenie miast, rozumie potrzebę mninimalizacji tego rodzaju transportu | |
4,5 | Student dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę mninimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę mninimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast |
Literatura podstawowa
- Wyszomirski O., Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej, Wydawnictwo Uniwesytetu Gdańskiego, Gdańsk, 1998, 1
- Sambor A., Priorytety w ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa, 1999, 1
- Ostaszewicz J., Rataj M., Szybka komunikacja miejska, WKŁ, Warszawa, 1979, 1
- Starowicz W., Jakość przewozów w miejskim transporcie zbiorowym, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2007, 1
- -, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie., Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 2011, Dz.U.2011 nr 144 poz 859, dostepny na stronie dziennikustaw.gov.pl
Literatura dodatkowa
- Kubalski J., Tory tramwajowe, WKŁ, Warszawa, 1978, 1
- -, Wytyczne techniczne projektowania budowy i utrzymania torów tramwajowych, MAGTiOŚ, Warszawa, 1983, -
- Podoski J., Transport w miastach, WKŁ, Warszawa, 1985, 1