Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Nawierzchnie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nawierzchnie | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu "Materiałów drogowych" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość rodzajów mieszanek mineralno-asfaltowych, wykorzystywanych przy budowie dróg oraz technologii ich wytwarzania i wbudowywania. |
C-2 | Umiejętność projektowania składu mieszanek mineralno-asfaltowych typu beton asfaltowy. |
C-3 | Umiejętność wykonania badań oraz oceny na ich podstawie właściwości funkcjonalnych mieszanek mineralno-asfaltowych. |
C-4 | Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe z zakresu BHP i obsługi urządzeń laboratoryjnych. Omówienie możliwych niebezpieczeństw związanych z badaniami laboratoryjnymi. | 1 |
T-L-2 | Przygotowanie materiałów (asfalt, kruszywo, wypełniacz, dodatki) i sprawdzenie ich podstawowych właściwości. Wykonanie próbek MMA typu beton asfaltowy AC w oparciu o przygotowaną recepturę. Określenie ich podstawowych cech fizycznych (gęstość, gęstość objętościowa, wolna przestrzeń). | 6 |
T-L-3 | Optymalizacja składu MMA, badania cech wytrzymałościowych (odporność na deformacje trwałe, odporność na działanie wody). | 6 |
T-L-4 | Sporządzenie sprawozdania z badań łącznie z deklaracją zgodności dla zaprojektowanej MMA w oparciu o normę PN-EN 13108 i WT-2. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nawierzchnie asfaltowe. Nawierzchnie betonowe. Zasady pracy warstw nawierzchni podatnych i sztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych. | 2 |
T-W-2 | Mieszanki mineralno-asfaltowe o strukturze kontaktowej, porfirowej i pośredniej. Zasady projektowania składu MMA. Optymalizacja uziarnienia mieszanek mineralnych w oparciu o krzywe graniczne. | 4 |
T-W-3 | Wyznaczanie teoretycznej ilości lepiszcza na podstawie wzorów teoretycznych. Optymalizacja ilości lepiszcza w oparciu o cechy fizyczno-wytrzymałościowe. | 4 |
T-W-4 | Dodatki, modyfikatory do mieszanek mineralno-asfaltowych. Możliwości zastosowania destruktu. | 2 |
T-W-5 | Badania cech fizyczno-wytrzymałościowych mieszanek mineralno-asfaltowych z uwzględnieniem zjawisk reologii w oparciu o wymagania norm serii PN-EN. | 6 |
T-W-6 | Rodzaje mieszanek mineralno-asfaltowych. Ogólne założenia norm serii PN-EN 13108-x. Deklaracja zgodności i znakowanie CE. | 2 |
T-W-7 | Beton asfaltowy AC – wymagania normy PN-EN 13108-1 i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 3 |
T-W-8 | Mieszanki BBTM– wymagania normy PN-EN 13108-2 i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 2 |
T-W-9 | Bardzo miękki beton asfaltowy SA – wymagania normy PN-EN 13108-3. | 1 |
T-W-10 | Mieszanki typu Hot Rolled Asphalt (HRA) – wymagania normy PN-EN 13108-4. | 1 |
T-W-11 | Mastyksy wysokogrysowe SMA– wymagania normy PN-EN 13108-5 i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 2 |
T-W-12 | Asfalty lane MA– wymagania normy PN-EN 13108-6 i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 2 |
T-W-13 | Betony porowate PA– wymagania normy PN-EN 13108-7 i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 2 |
T-W-14 | Produkcja mieszanek mineralno-asfaltowych w urządzeniach do produkcji ciągłej i cyklicznej. | 2 |
T-W-15 | Mieszanki mineralno-asfaltowe w technologii na ciepło i zimno. | 2 |
T-W-16 | Wbudowywanie mieszanek mineralno-asfaltowych z uwzględnieniem procesów cieplnych. Kształtowanie struktury mieszanek i jej wpływ na cechy fizyczno-wytrzymałościowe. | 2 |
T-W-17 | Wpływ struktury reologicznej asfaltu na cechy mechaniczne MMA w różnych temperaturach. Lepko-sprężyste i sprężysto-kruche właściwości MMA w zależności od temperatury i sposobu oddziaływania siły. Zjawiska mechaniczno-energetyczne w asfaltowych mieszankach drogowych w trakcie ich eksploatacji. | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | Grupowe opracowanie sprawozdań z badań i przygotowanie deklaracji zgodności CE. | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie laboratorium | 1 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy) z zakresu nawierzchni drogowych | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 2 |
58 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Badania laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z badań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_W01 Zna podstawowe rodzaje mieszanek mineralno-asfaltowych. | B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W13 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | — | C-1 | T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-13, T-W-9, T-W-11, T-W-8 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_W02 Ma wiedzę na temat badań i możliwości oceny zachowania się MMA w konstrukcji nawierzchni. | B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W10 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | — | C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-16, T-W-1, T-W-17 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_W03 Zna technologie produkcji i wbudowywania MMA z uwzględnieniem aspektu środowiskowego. | B_2A_W02, B_2A_W05, B_2A_W11, B_2A_W13 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | — | C-1 | T-W-17, T-W-4, T-W-14, T-W-16, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi zaprojektować mieszankę typu beton asfaltowy na poszczególne warstwy konstrukcyjne. | B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U22 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-2 | T-L-4, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-17, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
B_2A_??_U02 Potrafi wykonać badania laboratoryjne MMA i na ich podstawie ocenić zgodność mieszanki z obowiązującymi normami i wytycznymi technicznymi. | B_2A_U05, B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U13, B_2A_U18 | T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18 | — | C-3 | T-L-3, T-L-2, T-W-16, T-W-6, T-W-17, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
B_2A_??_U03 Potrafi dobrać rodzaj MMA do poszczególnych warstw konstrukcji w oparciu o jej właściwości i przewidywane oddziaływania zewnętrzne. | B_2A_U05, B_2A_U13 | T2A_U05, T2A_U12 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-17, T-W-5, T-W-16 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | B_2A_K01, B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04 | — | C-3, C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-15, T-W-1, T-W-4, T-W-17, T-W-5, T-W-14 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_K02 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i zachowania warunków bezpieczeństwa własnego i zespołu. | B_2A_K02, B_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K03 | — | C-4 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_W01 Zna podstawowe rodzaje mieszanek mineralno-asfaltowych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych rodzajów mieszanek mineralno-asfaltowych wykorzystywanych przy budowie dróg. |
3,0 | Student zna kilka wybranych mieszanek mineralno-asfaltowych, nie posiada natomiast dokładnej wiedzy nad możliwościami ich wykorzystania w konstrukcji nawierzchni. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_W02 Ma wiedzę na temat badań i możliwości oceny zachowania się MMA w konstrukcji nawierzchni. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i zdefiniować badań mieszanek mineralno-asfaltowych oraz ich przydatności do oceny pracy konstrukcji. |
3,0 | Student zna badania mieszanek mineralno-asfaltowych, ale nie potrafi ocenić na ich podstawie przydatności mieszanek do pracy w konstrukcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_W03 Zna technologie produkcji i wbudowywania MMA z uwzględnieniem aspektu środowiskowego. | 2,0 | Student nie zna technologii wytwarzania MMA oraz podstawowych zasad przy ich wbudowywaniu w nawierzchnię. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym procesy technologiczne wytwarzania MMA oraz ogólne zasady ich rozkładania i zagęszczania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi zaprojektować mieszankę typu beton asfaltowy na poszczególne warstwy konstrukcyjne. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować MMA typu beton asfaltowy. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować teoretyczną ilość lepiszcza asfaltowego, ma problemy z określeniem składu mieszanki mineralnej oraz optymalizacją ilości lepiszcza. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_U02 Potrafi wykonać badania laboratoryjne MMA i na ich podstawie ocenić zgodność mieszanki z obowiązującymi normami i wytycznymi technicznymi. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać badań laboratoryjnych mieszanek mineralno-asfaltowych. |
3,0 | Student potrafi wykonać badania laboratoryjne mieszanek mineralno-asfaltowych, ale ma trudności w weryfikacji wyników w oparciu o obowiązujące normy i wytyczne techniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_U03 Potrafi dobrać rodzaj MMA do poszczególnych warstw konstrukcji w oparciu o jej właściwości i przewidywane oddziaływania zewnętrzne. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odpowiedniego rodzaju mieszanki mineralno-asfaltowej do poszczególnych warstw konstrukcji drogowej. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność doboru odpowiedniego rodzaju mieszanki mineralno-asfaltowej, ale nie ma problemy z identyfikacją wpływu składników na jej zachowanie się w zależności od warunków pracy w konstrukcji drogowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu na środowisko zastosowanych technologii opartych na mieszankach mineralno-asfaltowych. |
3,0 | Student ma świadomość wpływu kilku wybranych technologii opartych na MMA na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_K02 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i zachowania warunków bezpieczeństwa własnego i zespołu. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. |
3,0 | Student rozumie potrzebę pracy w zespole, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, jednak wymaga częstego nadzoru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe., WKiŁ, Warszawa, 2004
- Stefańczyk B., Mieczkowski P., Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania., WKiŁ, Warszawa, 2008
- Stefańczyk B. Mieczkowski P., Dodatki, katalizatory i emulgatory w mieszankach mineralno-asfaltowych., WKiŁ, Warszawa, 2010
- Read J., Whiteoak D., The Shell Bitumen Handbook., Shell UK Oil Products Limited, London, 2003, Fifth Edition
- Stefańczyk B., Beton asfaltowy., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
Literatura dodatkowa
- Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski Cement, Kraków, 2004
- Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P., Technologia materiałów i nawierzchni drogowych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Błażejowski K., Styk S., Technologia warstw asfaltowych., WKiŁ, Warszawa, 2004