Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Techniki badania geotechnicznych4:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki badania geotechnicznych4 | ||
Specjalność | Geotechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kurs mechaniki gruntów, geologii inżynierskiej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z technikami badań podłoża gruntowego, pobieranie próbek gruntu, parametryzowanie podłoża gruntowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych. | 10 |
T-L-2 | Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania. | 5 |
T-L-3 | Wykoanie sondowania CPTU w terenie, pobranie próbek gruntu, wykonanie badania w aparecie trójosiowego ściskania dla pobranych próbek. | 30 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie. | 3 |
T-W-2 | Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy. | 3 |
T-W-3 | Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych. | 3 |
T-W-4 | Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa. | 3 |
T-W-5 | Kierunki rozwoju badań podłoża gruntowego. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | wykonanie pracy zaliczeniowej | 30 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań z poszczególnych etapów prowadzonych badań | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | samodzielna praca w czytelni i bibliotece | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne. | — | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże. | — | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. | — | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne. | 2,0 | |
3,0 | potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań. | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, WKiŁ, 2010
- Pisarczyk S., Grunty nasypowe; właściwości geotechniczne i metody ich badania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Normy z zakresu badań podłoża gruntowego, 2011