Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Reologia gruntów w drogownictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Reologia gruntów w drogownictwie | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z Teorii Konstrukcji |
W-2 | Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej |
W-3 | Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I |
W-4 | Ukończony kurs z Fundamentowania I |
W-5 | Ukończony kurs z Hydrogeologii Inżynierskiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenie stanów granicznych gruntów | 15 |
T-P-2 | Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt) | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele reologiczne gruntu | 3 |
T-W-2 | Pełzanie i relaksacja | 6 |
T-W-3 | Podłoże sprężyste | 5 |
T-W-4 | Historia obciążenia-odciążenia gruntu | 6 |
T-W-5 | Metody obliczeniowe pełzania gruntów | 5 |
T-W-6 | Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń | 30 |
A-P-3 | Studiowanie literatury | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 6 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 3 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykladzie | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa.Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. | B_2A_W01, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W13 | T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_U01 Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych.Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych. | B_2A_U16, B_2A_U15, B_2A_U19, B_2A_U25, B_2A_U03 | T2A_U03, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_K03 Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. | B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K07, B_2A_K08 | T2A_K02, T2A_K05, T2A_K07 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa.Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_U01 Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych.Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązań proste problemy związane z diagnostyką obiektów budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_K03 Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. | 2,0 | |
3,0 | Posiada znajomość podstawowych modeli reologicznych gruntu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- I. Kisiel, Zarys reologii gruntów, Arkady, Warszawa, 1969
- Z. Dmitruk, Zarys reologii gruntów, PWN, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Blake L.S. (Ed.), Civil Engneer`s Reference Book, 4 th Edition, rozdz. 10 Elsevier, 1989