Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Geotechnika
Sylabus przedmiotu Procesy geodynamiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy geodynamiczne | ||
Specjalność | Geotechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs geologii inżynierskiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych procesów geodynamicznych, które występują na powierzchni Ziemi i które wpływają na określone warunki geologiczno-inżynierskie podłoża gruntowego. |
C-2 | Poznanie metod przeciwdziałania negatywnym skutkom oddziaływania określonych procesów geodynamicznych na podłoże gruntowe. |
C-3 | Zapoznanie się z podstawowymi metodami obliczeń stateczności skarp i zboczy oraz obliczeń osiadania w wyniku odwodnienia podłoża. |
C-4 | Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich z rozpoznaniem procesów geodynamicznych analizowanego podłoża gruntowego na podstawie przeglądowych map geologicznych i map hydrogeologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Podstawowe metody obliczeń stateczności skarp i zboczy. | 2 |
T-P-2 | Obliczenia osiadania w wyniku odwodnienia podłoża. | 2 |
T-P-3 | Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów nizinnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych. | 4 |
T-P-4 | Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów wyżynnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych. | 4 |
T-P-5 | Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów podgórskich i górskich na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych. | 2 |
T-P-6 | Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powierzchniowe ruchy masowe I. | 2 |
T-W-2 | Powierzchniowe ruchy masowe II. | 2 |
T-W-3 | Regiony osuwiskowe i klasyfikacja osuwisk. | 2 |
T-W-4 | Problemy stateczności gruntów na skarpach i w wykopach oraz przeciwdziałania tym zaburzeniom. | 2 |
T-W-5 | Procesy sufozji i upłynnienia gruntów. | 2 |
T-W-6 | Wysadzinowość, ściśliwość gruntów i pęcznienie. | 2 |
T-W-7 | Procesy osiadania zapadowego i metody przeciwdziałania negatywnym skutkom. | 2 |
T-W-8 | Procesy i zjawiska krasowe. | 2 |
T-W-9 | Przeciwdziałania negatywnym procesom i zjawiskom krasowym. | 2 |
T-W-10 | Oddziaływanie mrozu na podłoże gruntowe. | 2 |
T-W-11 | Geodynamiczna działalność wód powierzchniowych i wód podziemnych. | 2 |
T-W-12 | Procesy geodynamiczne w strefie brzegowej mórz i oceanów - wybrzeża wysokie. | 2 |
T-W-13 | Procesy geodynamiczne w strefie brzegowej mórz i oceanów - wybrzeża niskie. | 2 |
T-W-14 | Metody ochrony brzegu morskiego. | 2 |
T-W-15 | Kolokwium zaliczeniowe z wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych. | 15 |
A-P-2 | Konsultacje | 3 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń projektowych. | 5 |
23 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_m4_W06 Zna podstawowe procesy geodynamiczne, które występują na powierzchni Ziemi i mają wpływ na określone warunki geologiczno-inżynierskie podłoża gruntowego. | B_2A_W06, B_2A_W13 | T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_m4_W14 Zna metody przeciwdziałania negatywnym skutkom oddziaływania określonych procesów geodynamicznych na podłoże gruntowe. | B_2A_W09, B_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W07 | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-14, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_m4_U06 Korzysta z podstawowych metod obliczeń stateczności skarp i zboczy oraz obliczeń osiadania w wyniku odwodnienia podłoża. | B_2A_U10, B_2A_U18 | T2A_U09, T2A_U18 | — | — | — | — | — |
B_2A_m4_U10 Umie sporządzić analizy warunków geologiczno-inżynierskich z rozpoznaniem procesów geodynamicznych podłoża gruntowego na podstawie przeglądowych map geologicznych i map hydrogeologicznych. | B_2A_U11, B_2A_U19 | T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-4 | T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_m4_U18 Potrafi formułować wnioski związane z występowaniem procesów geodynamicznych analizowanego podłoża gruntowego. | B_2A_U12, B_2A_U11 | T2A_U10, T2A_U11 | — | C-4 | T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_m4_K03 Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowych metod obliczania stateczności skarp i zboczy. | B_2A_K05, B_2A_K07 | T2A_K05, T2A_K06 | — | C-3 | T-W-4, T-P-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_2A_m4_K07 Potrafi formułować i prezentować opinie na temat rozpoznanych procesów geodynamicznych. | B_2A_K08, B_2A_K01 | T2A_K04, T2A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_m4_W06 Zna podstawowe procesy geodynamiczne, które występują na powierzchni Ziemi i mają wpływ na określone warunki geologiczno-inżynierskie podłoża gruntowego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_m4_W14 Zna metody przeciwdziałania negatywnym skutkom oddziaływania określonych procesów geodynamicznych na podłoże gruntowe. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_m4_U10 Umie sporządzić analizy warunków geologiczno-inżynierskich z rozpoznaniem procesów geodynamicznych podłoża gruntowego na podstawie przeglądowych map geologicznych i map hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_m4_U18 Potrafi formułować wnioski związane z występowaniem procesów geodynamicznych analizowanego podłoża gruntowego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_m4_K03 Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowych metod obliczania stateczności skarp i zboczy. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_m4_K07 Potrafi formułować i prezentować opinie na temat rozpoznanych procesów geodynamicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jaroszewski W., Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1986
- Kowalski W.C., Geologia inżynierska, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988
- Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1979
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Racinowski R., Geologia inżynierska z elementami petrografii i hydrogeologii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
Literatura dodatkowa
- Kowalski J., Hydrogeologia z podstawami geologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1987