Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów, fundamentowanie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.10
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.5
15
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.7
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.8
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.3
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.3
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.4
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.2
T-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnicwo w zajeciach15
A-L-2samodzielna praca związana z przygotowaniem do zajęć8
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
31
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie cwiczenia projektowego15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca w czytelni15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
C-1, C-2M-1S-1
B_2A_??_W02
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wzmacniania podłoża grutowego.
C-2, C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Ptrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
C-1, C-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
C-2, C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
2,0
3,0potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_W02
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wzmacniania podłoża grutowego.
2,0
3,0Zna przynajmniej 5 sposobów wzmacniania podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Ptrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
2,0
3,0Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbigniew Sikora, Sondowanie statyczne Metody i zastosowanie w geoinżynierii, WNT, 2006, 1, Książka jest poświęcona problematyce opisu i identyfikacji charakterystyk materiałowych gruntu
  2. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego., WPW, Warszawa, 2004
  3. Pisarczyk S., Grunty nasypowe; właściwości geotechniczne i metody ich badania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  4. Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Instytut Badawczy Dróg i Mostów., Warszawa, 2002
  2. Nita Piotr, Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.10
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.5
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.7
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.3
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.3
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.4
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.2
T-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnicwo w zajeciach15
A-L-2samodzielna praca związana z przygotowaniem do zajęć8
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie cwiczenia projektowego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca w czytelni15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wzmacniania podłoża grutowego.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
C-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna przynajmniej 5 sposobów wzmacniania podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Ptrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
C-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0