Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Zagadnienia współczesnej fizyki budowli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia współczesnej fizyki budowli | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Wygocka-Domagałło <Agata.Wygocka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Materiały budowlane |
W-2 | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane |
W-3 | Fizyka budowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny wyników badań oraz ukształtowanie umiejętności określenia zakresu wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki. |
C-3 | Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura). Badania podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego. | 4 |
T-L-2 | Określanie parametrów mikroklimatu pomieszczeń. | 6 |
T-L-3 | Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów. Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową. | 4 |
T-L-4 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy kształtujące zużycie energii w budynkach, składowe zużycia energii, potencjał energetyczny budynków | 4 |
T-W-2 | Budownictwo o zredukowanym zużyciu energii - charakterystyka i kierunki rozwoju wynikające ze zmian technologicznych oraz legislacyjnych | 2 |
T-W-3 | Przykłady rozwiązań i technologii ograniczających zużycie energii na cele ogrzewania i wentylacji | 4 |
T-W-4 | Nowoczesne techniki i rozwiązania termomodernizacji budynków istniejących | 4 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | Końcowe opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_D/3_W01 Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach. | B_2A_W05, B_2A_W10, B_2A_W13 | T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_D/3_U01 Umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywanie oceny i umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki. | B_2A_U07, B_2A_U08, B_2A_U12, B_2A_U25 | T2A_U07, T2A_U11, T2A_U16 | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_D/3_K01 Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki. | B_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-3 | T-W-2, T-L-1, T-W-4, T-L-3, T-W-3, T-L-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_D/3_W01 Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Nie zna rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach. |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna rozwiązania i techniki stosowane w współczesnym budownictwie kształtujące poprawne zjawiska fizykalne w obiektach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_D/3_U01 Umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywanie oceny i umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki. | 2,0 | Student nie ma umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i nie jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i nie ma umiejętności określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki. |
3,0 | Student ma umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i ma umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_D/3_K01 Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki. | 2,0 | Student nie posiada świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, na postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki. |
3,0 | Student posiada świadomość wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, na postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jaworski J., Termografia budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2000
- Królak E., Fizyka cieplna budowli. Ćwiczenia laboratoryjne. Pomoc dydaktyczna., Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
Literatura dodatkowa
- Everest F. A., Podręcznik akustyki, Sonia Draga, Katowice, 2004
- Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne w zakresie dziedziny Budownictwo