Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Złożone konstrukcje metalowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Złożone konstrukcje metalowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Czajkowski <Tomasz.Czajkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość głównych mechanicznych i technologicznych właściwości stali oraz stopów aluminium oraz podstawowego asortymentu wyrobów stalowych; umiejętność projektowania i konstruowania prostych elementów stalowych (belki, słupy, łożyska) oraz ich węzłów konstrukcyjno – montażowych; znajomość podstawowych zasad projektowa-nia budynków halowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z formami i istotą nieciągliwych form zniszczenia konstrukcji stalowych oraz metodami przeciwdziałania ww. zjawiskom (metody analityczne oraz zalecenia konstrukcyjno-materiałowe) |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami koncepcyjnego kształtowania oraz metodami obliczeń stalowych ustrojów powłokowych (konstrukcji z blach) |
C-3 | Zapoznanie studentów z zastosowaniem wybranych programów CAD do sporządzania dokumentacji rysunkowej stalowych konstrukcji powłokowych (z blach) |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi wpływu na środowisko projektowanej budowli stalowej typu komin, zbiornik, rurociąg |
C-5 | Zapoznanie studentów z aspektami etyki zawodowej |
C-6 | Wdrożenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z budownictwem stalowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt jednopowlokowego stalowego komina dymowego: obliczenia statyczno-wytrzykmałościowe trzonu oraz głównych węzłów konstrukcyjnych-montażowych | 10 |
T-P-2 | Rysunki: złożeniowy, warsztatowy segmentu ze stopą, wybranych szczegółów konstrukcyjno-montażowych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nieciągliwe formy zniszczenia konstrukcji stalowych | 4 |
T-W-2 | Stalowe konstrukcje powlokowe: kominy, zbiorniki, rurociagi - podstawowe zasady obliczania i konstruowania. Pozatechniczne aspekty działalności projektowej i wykonawczej (wplyw na środowisko, etyka zawodowa) | 11 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem | 51 |
A-P-3 | Zaliczenie projektu | 2 |
68 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu | 1 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Objaśnienie |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena formująca: Okresowe pisemne zaliczenie cząstkowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_C/4_W01 1) Student jest w stanie rozróżniać i zdefiniować formy zniszczenia elementów konstrukcji stalowych oraz zaproponować rozwiązania niedopuszczające do form zniszczenia nieciągliwego; 2) Student jest w stanie definiować rodzaje stalowych konstrukcji powłokowych (z blach) oraz proponować poprawne ich rozwiązania konstrukcyjne. | B_2A_W08 | T2A_W04, T2A_W07 | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-P-2 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
B_2A_C/4_W02 Student jest w stanie wskazać oraz dobrać właściwe standardy i normy techniczne dotyczące projektowania stalowych konstrukcji powłokowych (z blach) | B_2A_W10 | T2A_W08 | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-W-2 | M-3, M-4 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_C/4_U01 Student umie posłużyć się wybranymi programami CAD przy sporzadzaniu dokumentacji technicznej stalowych konstrukcji powłokowych (z blach) | B_2A_U08 | T2A_U07 | — | C-3 | T-P-1, T-P-2 | M-4, M-3 | S-3 |
B_2A_C/4_U02 Student umie dokonać klasyfikacji prostych i zlożonych stalowych obiektów budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem stalowych konstrukcji powlokowych | B_2A_U14 | T2A_U10 | — | C-2 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
B_2A_C/4_U03 1) Student potraf dobierać właściwe rozwiązania konstrukcyjno-materialowe niedopuszczające do nieciągliwych form zniszczenia elementów konstrukcji stalowych; 2) Student umie zaprojektować komin stalowy oraz zinterpretować podstawowe zasady projektowania innych stalowych konstrukcji powłokowych (z blach)i | B_2A_U22 | T2A_U19 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-P-2, T-W-2, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_C/4_K01 Student będzie świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy | B_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-3, C-2 | T-P-1 | M-4, M-3 | S-3 |
B_2A_C/4_K02 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | B_2A_K03 | T2A_K02 | — | C-2, C-4 | T-P-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-3 |
B_2A_C/4_K03 Student rozumie potrzebę stałego rozszerzania wiedzy dla zwiększania kompetencji zawodowych oraz poziomu ogólnego | B_2A_K06 | T2A_K01 | — | C-6 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-4 | S-3 |
B_2A_C/4_K04 Student ma świadomość społecznej odpowiedzialności przy wykonywaniu swojego zawodu i związanej z tym jego etyką | B_2A_K07 | T2A_K05 | — | C-5 | T-W-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_C/4_W01 1) Student jest w stanie rozróżniać i zdefiniować formy zniszczenia elementów konstrukcji stalowych oraz zaproponować rozwiązania niedopuszczające do form zniszczenia nieciągliwego; 2) Student jest w stanie definiować rodzaje stalowych konstrukcji powłokowych (z blach) oraz proponować poprawne ich rozwiązania konstrukcyjne. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wiadomości bez umiejetności ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_C/4_W02 Student jest w stanie wskazać oraz dobrać właściwe standardy i normy techniczne dotyczące projektowania stalowych konstrukcji powłokowych (z blach) | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie wskazać podstawowe normy i standardy dotyczące projektowania stalowych konstrukcji powłokowych (z blach) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_C/4_U01 Student umie posłużyć się wybranymi programami CAD przy sporzadzaniu dokumentacji technicznej stalowych konstrukcji powłokowych (z blach) | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać rysunki komina w zakresie odwzorowania konstrukcji, bez pełnego opisu łączników oraz detali konstrukcyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_C/4_U02 Student umie dokonać klasyfikacji prostych i zlożonych stalowych obiektów budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem stalowych konstrukcji powlokowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje stalowych konstrukcji powłokowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_C/4_U03 1) Student potraf dobierać właściwe rozwiązania konstrukcyjno-materialowe niedopuszczające do nieciągliwych form zniszczenia elementów konstrukcji stalowych; 2) Student umie zaprojektować komin stalowy oraz zinterpretować podstawowe zasady projektowania innych stalowych konstrukcji powłokowych (z blach)i | 2,0 | |
3,0 | 1) Student potrafi naszkicować poprawne rozwiązanie konstrukcyjne wybranego elementu stalowego nieobarczone wyraźnym ryzykiem zniszczenia nieciągliwego; 2) Student wykonał projekt stalowego komina spalinowego i umie wyjaśnić podstwowe procedury zastosowane w procesie projektowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_C/4_K01 Student będzie świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy | 2,0 | |
3,0 | Wykonana praca nie zawiera wyników absurdalnych lub skopiowanych z innych prac | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_C/4_K02 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | 2,0 | |
3,0 | Wykonana praca zawiera elementy związane z szeroko rozumianą ochroną środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_C/4_K03 Student rozumie potrzebę stałego rozszerzania wiedzy dla zwiększania kompetencji zawodowych oraz poziomu ogólnego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyszukać oraz przestudiować podstawowe informacje dotyczące wykonywanego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_C/4_K04 Student ma świadomość społecznej odpowiedzialności przy wykonywaniu swojego zawodu i związanej z tym jego etyką | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie zdefiniować podstawowe kryteria etyki zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Łubiński Mieczysław i współaut., Konstrukcje metalowe, cz.I, Arkady, Warszawa, 2000
- Łubiński Mieczysław i współaut., Konstrukcje metalowe, cz.II, Arkady, Warszawa, 2004
- Rykaluk Kazimierz, Konstrukcje stalowe. Kominy, wieże, maszty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2007
- Giżejowski M. i inni, Budownictwo ogólne, t.5, Stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego
- Praca zbiorowa, Eurokod 1, Eurokod 3, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Pałkowski Szymon, Konstrukcje stalowe. Wybrane zagadnienia obliczania i projektowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Bogucki Władysław, Żyburtowicz Mikołaj, Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2005
- Meller Mariusz, Pacek Marcin, Kominy przemysłowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2011
- Ziólko Jerzy, Zbiorniki metalowe na ciecze i gazy, Arkady, Warszawa, 1986