Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Fandrejewska <Elzbieta.Fandrejewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Gil <Zofia.Gil@zut.edu.pl>, Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych |
W-2 | Ukończony kurs Rysunku technicznego w ujęciu komputerowym |
W-3 | Ukończony kurs Mechaniki teoretycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej |
C-2 | Umiejętność projektowania prostych obiektów budowlanych i sporządzenia dokumentacji budowlanej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt konstrukcyjny mieszkalnego domu jednorodzinnego w technologii tradycyjnej - część rysunkowa. Projekt obejmuje rzuty, przekroje oraz szczegóły konstrukcyjne. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Klasyfikacja obiektów budowlanych i metody wykonawcze. Budynek jego rola nośna i osłonowa. | 1 |
T-W-2 | Warunki i wymagania techniczne jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane na podstawie przepisów wykonawczych. | 1 |
T-W-3 | Elementy i ustroje konstrukcyjne budynków i sztywność przestrzenna. | 1 |
T-W-4 | Obciążenia konstrukcji - klasyfikacja, zasady ustalania. Oddziaływania. | 1 |
T-W-5 | Kryteria doboru i wymagania stawiane pionowym i poziomym przegrodom budowlanym. Odporność ogniowa | 1 |
T-W-6 | Warunki posadowienia budowli. Dylatacje. Tyczenie i utrwalenie położenia budynku. | 1 |
T-W-7 | Wykopy budowlane - zabezpieczanie i odwodnianie. | 1 |
T-W-8 | Fundamenty - klasyfikacja. Fundamenty bezpośrednie, pośrednie, specjalne. Ściany fundamentowe. | 2 |
T-W-9 | Izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne w obiektach budowlanych. | 1 |
T-W-10 | Ściany budynków, ogólne wymagania techniczne i zasady konstruowania. Łączenie murów. | 3 |
T-W-11 | Nadproża. Zasady doboru i wykonania przewodów kominowych w budynkach. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 19 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Utrwalenie wiadomości z wykładów, studia literaturowe | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/27A_W01 Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków | OIZ_1A_W13 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-P-1 | M-2, M-1 | S-1 |
OIZ_1A_C/27A_W02 Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie | OIZ_1A_W17 | T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1 |
OIZ_1A_C/27A_W03 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane przy projektowaniu obiektów budowlanych | OIZ_1A_W07 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1 |
OIZ_1A_C/27A_W04 Zna zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych | OIZ_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
OIZ_1A_C/27A_W05 Zna najnowsze trendy rozwojowe w budownictwie | OIZ_1A_W23 | T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/27A_U01 Potrafi dokonać klsyfikacji obiektów budowlanych i dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy projektowaniu obiektów budowlanych | OIZ_1A_U01, OIZ_1A_U08 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
OIZ_1A_C/27A_U02 Potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu, potrafi wykonać rysunki konstrukcyjno-budowlane | OIZ_1A_U11, OIZ_1A_U19 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U15 | InzA_U07 | C-2 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-1 |
OIZ_1A_C/27A_U03 Ma umiejętność samokształcenia przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacyjnych | OIZ_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6, T-P-1, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/27A_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności | OIZ_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-3, T-W-1, T-P-1 | M-2, M-1 | S-1 |
OIZ_1A_C/27A_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, potrafi współdziałać w zespole | OIZ_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-2 | T-P-1, T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/27A_W01 Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynku, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy, które po wskazaniu poprawia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/27A_W02 Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Zna typowe technologie inżynierskie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów, które po wskazaniu poprawia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/27A_W03 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane przy projektowaniu obiektów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student zna w podstawowym zakresie normy i wytyczne techniczne stosowane w budownictwie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy, które po wskazaniu poprawia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/27A_W04 Zna zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy i zrozumienia w dostatecznym stopniu opanował zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych, zadania projektowe pod względem merytorycznym i formalnym wykonuje poprawnie, ale z wyraźnymi błędami, które po wskazaniu bez problemu poprawia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/27A_W05 Zna najnowsze trendy rozwojowe w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w przedmiotowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/27A_U01 Potrafi dokonać klsyfikacji obiektów budowlanych i dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy projektowaniu obiektów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje w stopniu podstawowym umiejętność doboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy projektowaniu obiektów budowlanych, popełnia błędy, które po wskazaniu jest w stanie bez problemu poprawić | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/27A_U02 Potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu, potrafi wykonać rysunki konstrukcyjno-budowlane | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać zdobytą wiedzę w celu wykonania zadania projektowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/27A_U03 Ma umiejętność samokształcenia przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w dostatecznym stopniu rozumie i widzi potrzebę dokształcania się, potrafi czynnie korzystać z ograniczonych zasobów wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/27A_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji przez całe życie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/27A_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, potrafi współdziałać w zespole | 2,0 | |
3,0 | Student tylko w podstawowym zakresie potrafi współpracować w zespole, ma ograniczoną świadomość odpowiedzialności za pracę własną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lichołai L., Budownictwo ogólne T.3. Elementy budynków. Podstawy projektowania., Arkady, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa pod kierownictwem Buczkowskiego W., Budownictwo ogólne T.4. Konstrukcje budynków, Arkady, 2009
- Korzeniewski W., Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowanie, Polcen, Warszawa, 2006
- Buczkowski W., Jak zbudować nowocześnie dom jednorodzinny, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2000
- Hoła J., Pietraszek P., Schabowicz K., Obliczanie konstrukcji budynków wznoszonych tradycyjnie, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Niedostatkiewicz M., Majewski T., Skuza M., Bobiński J., Budownictwo ogólne Katalog rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2006
- Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla Architektów, Archi-Plus, Kraków, 2009
- Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Materiały do ćwiczeń projektowych z budownictwa ogólnego, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2011
- Żurański J.A., Gaczek M., Oddziaływania klimatyczne na konstrukcje budowlane wg Eurokodu 1 Komentarze z przykładami obliczeń, ITB, Warszawa, 2011