Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geometria wykreślna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lucyna Sypka <Lucyna.Sypka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest wiedza na temat podstawowych pojęć geometrycznych - podstawy geometrii euklidesowej z zakresu szkoły średniej.Umiejętność szkicowania odręcznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z teorią i metodą rzutów prostokątnych jako podstawowym sposobem odwzorowania przestrzeni w technice.Umiejętność rozwiązania zagadnień inżynierskich związanych z ukształtowaniem terenu.Nauczanie praktycznych, wykreślnych metod wizualizacji obiektów budowlanych.Rozwijanie wyobraźni przestrzennej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rzuty cechowane. Stopniowanie prostej,wyznaczanie nachylenia. Cechowanie dowolnego punktu na prostej. Płaszczyzna. Wyznaczanie planu warstwicowego. | 2 |
T-P-2 | Wyznaczanie krawędzi między płaszczyznami oraz punktu przebicia płaszczyzny prostą. | 2 |
T-P-3 | Obroty i kłady: zagadnienia miarowe,wyznaczanie rzeczywistych wielkości na płaszczyźnie. | 2 |
T-P-4 | Rzuty cechowane wielościanów.Powierzchnie topograficzne. | 2 |
T-P-5 | Kolokwium Nr 1 | 2 |
T-P-6 | Rzuty prostokątne na dwie i trzy rzutnie: rzuty punktów,prostych, wzajemne położenie pary prostych,odwzorowanie płaszczyzny.Przynależność elementów do płaszczyzny, wzajemne położenie pary prostych i płaszczyzn. | 2 |
T-P-7 | Prostopadłość prostych, płaszczyzn, prostej i płaszczyzny. | 2 |
T-P-8 | Obroty i kłady płaszczyzny.Rzeczywiste wielkości na płaszczyźnie. | 2 |
T-P-9 | Transformacje: rodzaje i zastosowania. | 2 |
T-P-10 | Kolokwium Nr 2 | 2 |
T-P-11 | Wielościany: rodzaje oraz rzuty prostokątne ze szczególnym uwzględnieniem wielościanów foremnych. | 2 |
T-P-12 | Przekroje wielościanów płaszczyzną oraz punkty przebicia wielościanów prostą. | 2 |
T-P-13 | Rzuty aksonometryczne: aksonometria prostokątna i ukośnokątna. Przedstawienie obiektów geometrycznych w odpowiedniej aksonometrii. | 2 |
T-P-14 | Kolokwium Nr 3 | 2 |
T-P-15 | Powierzchnie: rodzaje powierzchni oraz ich rzuty ze szczególnym uwzględnieniem powierzchni prostokreślnych.Konstrukcje krzywych płaskich występujących w danych powierzchniach. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady i zastosowanie rzutów cechowanych w budownictwie.Punkt, prosta i plaszczyzna,wzajemne połozenie,położenie punktów, prostych i płaszczyzn- konstrukcje podstawowe. | 2 |
T-W-2 | Krawędź między płaszczyznami, punkt przebicia płaszczyzny prostą | 2 |
T-W-3 | Obroty i kłady: rzeczywiste wielkości na płaszczyźnie. | 2 |
T-W-4 | Rzut cechowany wielościanów. | 2 |
T-W-5 | Powierzchnie topograficzne, przekroje i profile. | 2 |
T-W-6 | Rzuty prostokątne na dwie i trzy rzutnie: rzuty punktów, prostych, wzajemne położenie pary prostych, odwzorowanie płaszczyzny. | 2 |
T-W-7 | Przynalęzność elementów,wzajemne położenie płaszczyzn, wzajemne położenie prostej i płaszczyzny. | 2 |
T-W-8 | Prostopadłość prostych, płaszczyzn, prostej i płaszczyzny. | 2 |
T-W-9 | Obroty i kłady. | 2 |
T-W-10 | Transformacje, rodzaje i zastosowanie. | 2 |
T-W-11 | Wielościany: rodzaje i rzuty wielościanów. | 2 |
T-W-12 | Przekroje wielościanów płaszczyzną, punkty przebicia wielościanów prostą. | 2 |
T-W-13 | Rzuty aksonometryczne:aksonometria prostokątna i ukośnokatna. | 2 |
T-W-14 | Powierzchnie: rodzaje powierzchni, rzuty powierzchni, punkty na powierzchni, zastosowanie powierzchni w nowoczesnym budownictwie. | 2 |
T-W-15 | Krzywe płaskie. Przekroje powierzchni i punkty przebicia powierzchni. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Ćwiczenia projektowe polegają na : analizie problemów zawartych w zadanich i rozwiązywaniu zadań na tablicy oraz indywidualnie w zeszytach. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie. | 20 |
A-W-3 | Studiowanie literatury odnoszącej się do podanej partii materiału wykładowego. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady prowadzone sa metodą informacyjno-problemową. Wykład ma charakter informacyjny podający reguły i metody teoretyczne, następnie- podający przykłady zastosowania opisanych metod w praktycznym rozwiązywaniu problemów geometrycznych. Środkiem jest rozwiązywanie zadań z geometrii wykreślnej metodą tradycyjna,jako rysunek na tablicy, któremu towarzyszy szczegółowy opis słowny wykładowcy.Ćwiczenia projektowe są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego ćwiczenia prowadzący przygotowuje odpowiednio dobrany do tematyki zestaw zadań do rozwiązania na zajęciach i w domu. Studenci podczas ćwiczeń projektowych samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania na tablicy oraz indywidualnie w zeszytach. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów,indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studenci są oceniani w zależności od ilości przyswojonego materiału.Poziom jego przyswojenia jest kontrolowany w formie kolokwiów,przeprowadzanych trzy razy w ciągu semestru. Oceniana jest poprawność i jednoznaczność wykonanych rysunków na wszystkich etapach nauki : ćwiczenia projektowe, kolokwia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Poziom przyswojenia materiału jest kontrolowany w formie kolokwiów,przeprowadzanych trzy razy w ciągu semestru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/20_W01 Wie jakie są rodzaje rzutów i zna zasady rzutowania.Wie jak stosować konstrukcje geometryczne do zapisu rysunku technicznego w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać rzuty obiektów w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać przekrój i rozwinięcie. Wie jak wykonać przekrój powierzchni topograficznej oraz profil terenu. | OIZ_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-1, T-P-5, T-P-7, T-W-12, T-W-6, T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-W-4, T-P-13, T-W-8, T-W-14, T-W-9, T-P-9, T-P-10, T-P-8, T-W-5, T-P-15, T-P-11, T-W-10, T-W-15, T-P-12, T-W-11, T-P-14, T-W-13, T-W-7, T-P-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/20_U01 Potrafi sporządzić i odczytać rzuty geometryczne obiektów , rysunki architektoniczno budowlane. Umie odczytać i sporządzić rzuty topografii terenu. | OIZ_1A_U07, OIZ_1A_U11 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-14, T-P-11, T-P-8, T-P-7, T-P-10, T-W-15, T-P-13, T-P-3, T-W-6, T-P-2, T-P-6, T-W-13, T-W-9, T-P-12, T-P-15, T-W-10, T-W-3, T-W-7, T-W-11, T-P-9, T-P-4, T-W-1, T-P-1, T-P-14, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-12, T-W-4, T-P-5 | M-1 | S-2, S-1 |
OIZ_1A_C/20_U02 Umie na podstawie sporządzonego rysunku rzutowego wyznaczać różne rzeczywiste wielkości np.prawdziwe odległości między elementami w przestrzeni, prawdziwe wielkości przekrojów i elementów pokazanych w rzutach. | OIZ_1A_U07, OIZ_1A_U11 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-P-7, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-P-12, T-P-11, T-P-13, T-P-14, T-P-10, T-P-9, T-P-8, T-P-15 | M-1 | S-2, S-1 |
OIZ_1A_C/20_U03 Umie znaleźć zależności pomiędzy obiektami geometrycznymi, wyznaczyć ich przenikanie. | OIZ_1A_U07, OIZ_1A_U11 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-8, T-W-14, T-W-15, T-P-7, T-P-14, T-W-11, T-P-12, T-W-12, T-P-15, T-W-9, T-P-8, T-P-6, T-P-11, T-P-9, T-P-13, T-W-6, T-W-10, T-P-10, T-W-7, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/20_K01 Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejetność pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje.Rozumie potrzebę samokształcenia. | OIZ_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1 | T-P-4, T-P-3, T-W-14, T-P-13, T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-P-10, T-P-5, T-P-6, T-W-8, T-P-11, T-W-10, T-P-1, T-W-5, T-W-7, T-P-9, T-P-7, T-W-12, T-W-1, T-P-12, T-P-2, T-W-9, T-W-4, T-P-14, T-P-8, T-P-15, T-W-15, T-W-6, T-W-11 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/20_W01 Wie jakie są rodzaje rzutów i zna zasady rzutowania.Wie jak stosować konstrukcje geometryczne do zapisu rysunku technicznego w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać rzuty obiektów w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać przekrój i rozwinięcie. Wie jak wykonać przekrój powierzchni topograficznej oraz profil terenu. | 2,0 | Nie potrafi zdefiniować poprawnego sposobu rozwiązania zadania. |
3,0 | Potrafi rozwiazać poprawnie zadanie, lecz zna tylko jedną metodę jego rozwiązania. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak. | |
3,5 | Potrafi rozwiazać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Zna tylko jedną metodę rozwiazania. Rysunek jest czytelny, opis jednoznaczny. | |
4,0 | Potrafi poprawnie rozwiazac zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania Zrobił drobne błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Rysunek i opis czytelny. | |
4,5 | Potrafi poprawnie rozwiazać zadanie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania.Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis wykonany poprawnie i przejrzyście. | |
5,0 | Potrafi poprawnie rozwiazać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Weryfikuje błędy. Rysunek wykonany czytelnie i przejrzyście,właściwie opisany,charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/20_U01 Potrafi sporządzić i odczytać rzuty geometryczne obiektów , rysunki architektoniczno budowlane. Umie odczytać i sporządzić rzuty topografii terenu. | 2,0 | Nie umie poradzić sobie z problemem. Nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce. Wykazuje znaczące braki w wiedzy. |
3,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak. | |
3,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest czytelny, opis jednoznaczny. | |
4,0 | Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, zrobił drobne błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Opis poprawny, czytelny. | |
4,5 | Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis poprawny, czytelny. | |
5,0 | Umie prawidłowo rozwiązać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą.Umie zweryfikować błędy. Rysunek wykonany czytelnie i prawidłowo opisany, charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania. | |
OIZ_1A_C/20_U02 Umie na podstawie sporządzonego rysunku rzutowego wyznaczać różne rzeczywiste wielkości np.prawdziwe odległości między elementami w przestrzeni, prawdziwe wielkości przekrojów i elementów pokazanych w rzutach. | 2,0 | Nie umie poradzić sobie z problemem. Nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce. Wykazuje znaczące braki w wiedzy. |
3,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak. | |
3,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest czytelny, opis jednoznaczny. | |
4,0 | Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, zrobił drobne błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Opis poprawny, czytelny. | |
4,5 | Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis poprawny, czytelny. | |
5,0 | Umie prawidłowo rozwiązać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Umie zweryfikować błędy. Rysunek wykonany czytelnie i prawidłowo opisany, charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania. | |
OIZ_1A_C/20_U03 Umie znaleźć zależności pomiędzy obiektami geometrycznymi, wyznaczyć ich przenikanie. | 2,0 | Nie umie poradzić sobie z problemem. Nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce. Wykazuje znaczące braki w wiedzy. |
3,0 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak. | |
3,5 | Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest czytelny, opis jednoznaczny. | |
4,0 | Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, zrobił drobne błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Opis poprawny, czytelny. | |
4,5 | Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis poprawny, czytelny. | |
5,0 | Umie prawidłowo rozwiązać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Umie zweryfikować błędy. Rysunek wykonany czytelnie i prawidłowo opisany, charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/20_K01 Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejetność pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje.Rozumie potrzebę samokształcenia. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. | |
3,5 | Student wykonuje pracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonuje pracę. Z chęcią przyłącza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Chętnie pomaga zrozumieć problem innym. | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole. Wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów, jest aktywny. Postępuje odpowiedzialnie. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania. Jest kreatywny. Jego postępowanie jest zgodne z zasadami etyki. |
Literatura podstawowa
- Lewandowski Zbigniew, Geometria wykreślna, PWN, Poznań, 1975
- Rachwał Tadeusz, Geometria wykreślna, PWN, Łódż, 1964
- Otto Edward,Otto Franciszek, Podręcznik geometrii wykreślnej t.1, Warszawa, 1975
- Bogaczyk Tomasz,Teresa Romaszkiewicz-Białas, 13 wykładów z geometrii wykreślnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008, Wyd.VI
Literatura dodatkowa
- Tadeusz Rachwał , Stefania Dwurażna, Ćwiczenia z geometrii wykreślnej t.I,cz.I Rzuty cechowane Tekst+atlas, PWN, Zakład Graficzny PWN Łódż, 1964
- Tadeusz Rachwał, Stefania Duraźna, Ćwiczenia z geometrii wykreśłnej t I., cz.II Rzuty Monge^a Tekst+rysunki, PWN, Zakład Graficzny PWN Łódź, 1964
- Wiktor Jankowski, Geometria Wykreślna, PWN Warszawa, Warszawa, 1984, Wyd.V