Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacja-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,20,44zaliczenie
wykładyW5 30 1,80,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Mechanika płynów
W-3Mechanika gruntów i i geotechnika
W-4Zaliczenie przedmiotu Wodociągi i Kanalizacja semestr 4

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady korydnacji wykonania i projektowania sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
C-2Umiejetnośc projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Kontynuacja projektu z semestru 4. Wykonanie części obliczeniowej koncepcji zaopatrzenia w wodę osiedla mieszkaniowego.10
T-P-2Obliczenie kanalizacji sanitarnej dla projektowanego osiedla8
T-P-3Obliczenia kanalizacji deszczowej dla projektowanego osiedla. wykonanie z wykorzystaniem programów komputerowych:Microsoft Office, AutoCAD, Moeprozeti innych.8
T-P-4Przeniesienie wyników obliczeń do części graficznej opracowania i dokończenie opisu technicznego.4
30
wykłady
T-W-1Systemy kanalizacji i zasady wyboru. Systemy kanalizacji ciśnieniowej i podciśnieniowej - zakresy stosowania2
T-W-2Rodzje ścieków odprowadzanych systemem kanalizacyjnym. Bilans ścieków sanitarnych.3
T-W-3Schematy obliczeniowe. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej. Obliczenie hydrauliczne kanałów.3
T-W-4Przekroje poprzeczne kanałów.1
T-W-5Materiały i uzbrojenie stosowane do budowy sieci kanalizacyjnej. Elementy uzbrojenia sieci kanalizacyjnej, w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.3
T-W-6Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej. Wyznaczenie czasu deszczu miarodajnego. Metody obliczania kanalizacji deszczowej3
T-W-7Zasady projektowania sieci kanalizacji rozdzielczej i ogólnospławnej.2
T-W-8Obiekty specjalne na sieci: przelewy burzowe, piaskowniki, komory kaskadowe, syfony i inne3
T-W-9Budowa i wykonawstwo sieci wodociagowe i kanalizacyjnej: roboty ziemne z uwzględnieniem przepisów BHP, zabezpieczenia ścian wykopów, odwodnienie wykopów na czas budowy.4
T-W-10Wyloty kanałów i zasady ich sytuowania. Pompownie kanalizacyjne2
T-W-11Eksploatacja sieci kanalizacyjnej.2
T-W-12Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-3Udział w konsultacjach8
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu.1
67
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie4
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_n_W15
Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
IS_1A_W15T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-P-2, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-12, T-W-11, T-W-7, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-4, T-P-1M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_n_W22
Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-2, C-1T-P-2, T-W-4, T-W-9, T-W-11, T-W-6, T-W-10, T-P-3, T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-P-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-12M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_n_U05
Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania róznych inżynierskich problemów zwiazanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-2, T-P-3, T-W-1, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-P-2, T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-P-4M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_n_U18
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociagowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera)
IS_1A_U18T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_n_K01
Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokrztałcenia się
IS_1A_K01T1A_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-P-3, T-W-4, T-W-10, T-P-2, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_n_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zawiązane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
IS_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1, C-2T-W-12, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_n_W15
Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do definiowania i projektowania prostych układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz typowych urządzeń na sieci.
3,0Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do doboru najprostszych układów sieci wod-kan. i urządzeń związanych z sieciami ( siecią wodociągową, kanalizacją sanitarną i deszczową ).
3,5Student zna i rozumie w większym zakresie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wod-kan. z głębszą analizą wyboru podstawowych układów sieci wod-kan. i urządzeń na sieci.
4,0Student w dobrym zakresie potrafi nabytą wiedzę wykorzystać do zaprojektowania bardziej zlożonych urządzeń oraz sieci wod-kan. wraz z głębszą analizą tych rozwiązań projektowych, w odniesieniu do warunków terenowych i gruntowych.
4,5Student potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać rożne złożone urządzenia oraz sieci wod-kan., zarówno na podstawie posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych ( przy użyciu dostępnych programów komputerowych w tych opracowaniach ).
5,0Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać różne złożone urządzenia i sieci wod-kan. pod kątem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych ( przy użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach ), ale jest także w stanie modernizować przestarzałe już rozwiązania projektowe w istniejących obiektach wod-kan. w rzeczywistych warunkach gruntowo-wodnych.
IS_1A_n_W22
Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
2,0Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) zwiazanej z urzadzeniami i sieciami wod-kan.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń związanych z tymi sieciami.
3,5Student ma szerszą wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi sieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z tymi sieciami, bez łatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy.
4,0Studentnie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do rozwiązań projektowych sieci wod-kan. i urządzeń na sieciach.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych dla różnych warunków.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych ( przy wykorzystaniu do opracowania schematów i obliczenia programów komputerowych ) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego ( istniejących sieci wod-kan. i urządzeń na sieci ) z uwzgędnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_n_U05
Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania róznych inżynierskich problemów zwiazanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urzadzeń na sieciach.
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane ( oderwane ) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń na sieciach.
3,5Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wo-kan. i urządzeń na sieciach, składając je w kompletne projekty sieci, potrafi również dokonać bardziej efektywnego porównania i analizy różnych układów sieci. Wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci wod-kan.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń na tych sieciach ( jako rozwiązanie projektowe ), ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać.Potrafi koordynować, organizować i werefikować pracę zespołu projektowego.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. oraz urządzeń (z wykorzystaniem programów komputerowych), a także potrafi porównać efektywność tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci.
5,0Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować złożone układy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i nie korzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
IS_1A_n_U18
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociagowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera)
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych sieci wod-kan. i urządzeń związanych z tymi sieciami a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce.
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce bez głębszej analizy tego porównania.
3,5Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy zewnętrzne sieci wod-kan. a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania).
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować różne układy sieci i urządzenia wod-kan. (z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych juz sieci i urządzeń wod-kan.
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do różnych istniejących układów sieci i urządzeń wod-kan., a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych).
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci oraz urządzenia wod-kan. w rzeczywistym terenie, ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych układy sieci wod-kan. w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_n_K01
Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokrztałcenia się
2,0Student nie wykazuje żadnej chęci ani motywacji do konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania sieci zewnętrznych wod-kan. nie mówiąc o organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,5Student wykazuje chęć i motywację do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. wraz z urządzeniami na sieciach i ma świadomość odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce.
4,0Student w pełni rozumie potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie omawianej tematyki.
4,5Student sam rozumie ( bez konieczności przypominania ) oraz sam widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowaniazewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ), ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej tematyce ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób ).
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się oraz pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ), ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe sieci zewnętrznych wod-kan. ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do inncy osób ).
IS_1A_n_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zawiązane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
2,0Student nie ma żadnej świadomości, zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za tę pracę w zespole projektowym.
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania zewnętrznychsieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z sieciami, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole.
3,5Student ma większą świadomość odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w całym zespole ludzi.
4,0Student jest odpowiedzialny i ma w pełni świadomoć odnośnie wykonywanej przez siebie pracy projektowej i wkomponowania tej pracy do wszystkich pozostałych prac projektowych wykonywanych w całym zespole.
4,5Student doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym, widząc jednocześnie swoje miejsce i swoją rolę w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadniń inżynierskich.
5,0Student, nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym, ale jednocześnie doskonale rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania projektowe w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciągłego kreowania tej nowoczesności.

Literatura podstawowa

  1. Błaszczyk W., Stamatello H., Budowa miejskich sieci kanalizacyjnych, Arkady, Warszawa, 1975
  2. Błaszczyk W., Stamatello H., Kanalizacja tom 1, Arkady, Warszawa, 1983
  3. Dolecka J., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A, Wodociagi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Srypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
  4. Sosnnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociagowe i kanalizacyjne., Instalator Polski, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Obowiązujące normi i rozporządzenia. Materiały dydaktyczne udostępnione na stronie internetowej, 2012
  2. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Kontynuacja projektu z semestru 4. Wykonanie części obliczeniowej koncepcji zaopatrzenia w wodę osiedla mieszkaniowego.10
T-P-2Obliczenie kanalizacji sanitarnej dla projektowanego osiedla8
T-P-3Obliczenia kanalizacji deszczowej dla projektowanego osiedla. wykonanie z wykorzystaniem programów komputerowych:Microsoft Office, AutoCAD, Moeprozeti innych.8
T-P-4Przeniesienie wyników obliczeń do części graficznej opracowania i dokończenie opisu technicznego.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy kanalizacji i zasady wyboru. Systemy kanalizacji ciśnieniowej i podciśnieniowej - zakresy stosowania2
T-W-2Rodzje ścieków odprowadzanych systemem kanalizacyjnym. Bilans ścieków sanitarnych.3
T-W-3Schematy obliczeniowe. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej. Obliczenie hydrauliczne kanałów.3
T-W-4Przekroje poprzeczne kanałów.1
T-W-5Materiały i uzbrojenie stosowane do budowy sieci kanalizacyjnej. Elementy uzbrojenia sieci kanalizacyjnej, w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.3
T-W-6Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej. Wyznaczenie czasu deszczu miarodajnego. Metody obliczania kanalizacji deszczowej3
T-W-7Zasady projektowania sieci kanalizacji rozdzielczej i ogólnospławnej.2
T-W-8Obiekty specjalne na sieci: przelewy burzowe, piaskowniki, komory kaskadowe, syfony i inne3
T-W-9Budowa i wykonawstwo sieci wodociagowe i kanalizacyjnej: roboty ziemne z uwzględnieniem przepisów BHP, zabezpieczenia ścian wykopów, odwodnienie wykopów na czas budowy.4
T-W-10Wyloty kanałów i zasady ich sytuowania. Pompownie kanalizacyjne2
T-W-11Eksploatacja sieci kanalizacyjnej.2
T-W-12Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-3Udział w konsultacjach8
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu.1
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie4
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_n_W15Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady korydnacji wykonania i projektowania sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
C-2Umiejetnośc projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnej
Treści programoweT-P-2Obliczenie kanalizacji sanitarnej dla projektowanego osiedla
T-W-10Wyloty kanałów i zasady ich sytuowania. Pompownie kanalizacyjne
T-W-8Obiekty specjalne na sieci: przelewy burzowe, piaskowniki, komory kaskadowe, syfony i inne
T-W-9Budowa i wykonawstwo sieci wodociagowe i kanalizacyjnej: roboty ziemne z uwzględnieniem przepisów BHP, zabezpieczenia ścian wykopów, odwodnienie wykopów na czas budowy.
T-W-5Materiały i uzbrojenie stosowane do budowy sieci kanalizacyjnej. Elementy uzbrojenia sieci kanalizacyjnej, w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-12Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej
T-W-11Eksploatacja sieci kanalizacyjnej.
T-W-7Zasady projektowania sieci kanalizacji rozdzielczej i ogólnospławnej.
T-P-4Przeniesienie wyników obliczeń do części graficznej opracowania i dokończenie opisu technicznego.
T-P-3Obliczenia kanalizacji deszczowej dla projektowanego osiedla. wykonanie z wykorzystaniem programów komputerowych:Microsoft Office, AutoCAD, Moeprozeti innych.
T-W-6Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej. Wyznaczenie czasu deszczu miarodajnego. Metody obliczania kanalizacji deszczowej
T-W-4Przekroje poprzeczne kanałów.
T-P-1Kontynuacja projektu z semestru 4. Wykonanie części obliczeniowej koncepcji zaopatrzenia w wodę osiedla mieszkaniowego.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do definiowania i projektowania prostych układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz typowych urządzeń na sieci.
3,0Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do doboru najprostszych układów sieci wod-kan. i urządzeń związanych z sieciami ( siecią wodociągową, kanalizacją sanitarną i deszczową ).
3,5Student zna i rozumie w większym zakresie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wod-kan. z głębszą analizą wyboru podstawowych układów sieci wod-kan. i urządzeń na sieci.
4,0Student w dobrym zakresie potrafi nabytą wiedzę wykorzystać do zaprojektowania bardziej zlożonych urządzeń oraz sieci wod-kan. wraz z głębszą analizą tych rozwiązań projektowych, w odniesieniu do warunków terenowych i gruntowych.
4,5Student potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać rożne złożone urządzenia oraz sieci wod-kan., zarówno na podstawie posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych ( przy użyciu dostępnych programów komputerowych w tych opracowaniach ).
5,0Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać różne złożone urządzenia i sieci wod-kan. pod kątem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych ( przy użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach ), ale jest także w stanie modernizować przestarzałe już rozwiązania projektowe w istniejących obiektach wod-kan. w rzeczywistych warunkach gruntowo-wodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_n_W22Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Umiejetnośc projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnej
C-1Rozumie zasady korydnacji wykonania i projektowania sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
Treści programoweT-P-2Obliczenie kanalizacji sanitarnej dla projektowanego osiedla
T-W-4Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-9Budowa i wykonawstwo sieci wodociagowe i kanalizacyjnej: roboty ziemne z uwzględnieniem przepisów BHP, zabezpieczenia ścian wykopów, odwodnienie wykopów na czas budowy.
T-W-11Eksploatacja sieci kanalizacyjnej.
T-W-6Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej. Wyznaczenie czasu deszczu miarodajnego. Metody obliczania kanalizacji deszczowej
T-W-10Wyloty kanałów i zasady ich sytuowania. Pompownie kanalizacyjne
T-P-3Obliczenia kanalizacji deszczowej dla projektowanego osiedla. wykonanie z wykorzystaniem programów komputerowych:Microsoft Office, AutoCAD, Moeprozeti innych.
T-P-1Kontynuacja projektu z semestru 4. Wykonanie części obliczeniowej koncepcji zaopatrzenia w wodę osiedla mieszkaniowego.
T-W-3Schematy obliczeniowe. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej. Obliczenie hydrauliczne kanałów.
T-W-1Systemy kanalizacji i zasady wyboru. Systemy kanalizacji ciśnieniowej i podciśnieniowej - zakresy stosowania
T-P-4Przeniesienie wyników obliczeń do części graficznej opracowania i dokończenie opisu technicznego.
T-W-2Rodzje ścieków odprowadzanych systemem kanalizacyjnym. Bilans ścieków sanitarnych.
T-W-7Zasady projektowania sieci kanalizacji rozdzielczej i ogólnospławnej.
T-W-8Obiekty specjalne na sieci: przelewy burzowe, piaskowniki, komory kaskadowe, syfony i inne
T-W-5Materiały i uzbrojenie stosowane do budowy sieci kanalizacyjnej. Elementy uzbrojenia sieci kanalizacyjnej, w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-12Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) zwiazanej z urzadzeniami i sieciami wod-kan.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń związanych z tymi sieciami.
3,5Student ma szerszą wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi sieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z tymi sieciami, bez łatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy.
4,0Studentnie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do rozwiązań projektowych sieci wod-kan. i urządzeń na sieciach.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych dla różnych warunków.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych ( przy wykorzystaniu do opracowania schematów i obliczenia programów komputerowych ) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego ( istniejących sieci wod-kan. i urządzeń na sieci ) z uwzgędnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_n_U05Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania róznych inżynierskich problemów zwiazanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejetnośc projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnej
C-1Rozumie zasady korydnacji wykonania i projektowania sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
Treści programoweT-W-2Rodzje ścieków odprowadzanych systemem kanalizacyjnym. Bilans ścieków sanitarnych.
T-P-3Obliczenia kanalizacji deszczowej dla projektowanego osiedla. wykonanie z wykorzystaniem programów komputerowych:Microsoft Office, AutoCAD, Moeprozeti innych.
T-W-1Systemy kanalizacji i zasady wyboru. Systemy kanalizacji ciśnieniowej i podciśnieniowej - zakresy stosowania
T-W-12Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej
T-W-7Zasady projektowania sieci kanalizacji rozdzielczej i ogólnospławnej.
T-W-8Obiekty specjalne na sieci: przelewy burzowe, piaskowniki, komory kaskadowe, syfony i inne
T-W-6Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej. Wyznaczenie czasu deszczu miarodajnego. Metody obliczania kanalizacji deszczowej
T-W-5Materiały i uzbrojenie stosowane do budowy sieci kanalizacyjnej. Elementy uzbrojenia sieci kanalizacyjnej, w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-10Wyloty kanałów i zasady ich sytuowania. Pompownie kanalizacyjne
T-W-11Eksploatacja sieci kanalizacyjnej.
T-P-2Obliczenie kanalizacji sanitarnej dla projektowanego osiedla
T-P-1Kontynuacja projektu z semestru 4. Wykonanie części obliczeniowej koncepcji zaopatrzenia w wodę osiedla mieszkaniowego.
T-W-3Schematy obliczeniowe. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej. Obliczenie hydrauliczne kanałów.
T-W-4Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-9Budowa i wykonawstwo sieci wodociagowe i kanalizacyjnej: roboty ziemne z uwzględnieniem przepisów BHP, zabezpieczenia ścian wykopów, odwodnienie wykopów na czas budowy.
T-P-4Przeniesienie wyników obliczeń do części graficznej opracowania i dokończenie opisu technicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urzadzeń na sieciach.
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane ( oderwane ) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń na sieciach.
3,5Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wo-kan. i urządzeń na sieciach, składając je w kompletne projekty sieci, potrafi również dokonać bardziej efektywnego porównania i analizy różnych układów sieci. Wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci wod-kan.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń na tych sieciach ( jako rozwiązanie projektowe ), ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać.Potrafi koordynować, organizować i werefikować pracę zespołu projektowego.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. oraz urządzeń (z wykorzystaniem programów komputerowych), a także potrafi porównać efektywność tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci.
5,0Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować złożone układy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i nie korzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_n_U18Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociagowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady korydnacji wykonania i projektowania sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
C-2Umiejetnośc projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnej
Treści programoweT-W-6Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej. Wyznaczenie czasu deszczu miarodajnego. Metody obliczania kanalizacji deszczowej
T-W-12Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej
T-W-3Schematy obliczeniowe. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej. Obliczenie hydrauliczne kanałów.
T-P-2Obliczenie kanalizacji sanitarnej dla projektowanego osiedla
T-P-4Przeniesienie wyników obliczeń do części graficznej opracowania i dokończenie opisu technicznego.
T-P-3Obliczenia kanalizacji deszczowej dla projektowanego osiedla. wykonanie z wykorzystaniem programów komputerowych:Microsoft Office, AutoCAD, Moeprozeti innych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych sieci wod-kan. i urządzeń związanych z tymi sieciami a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce.
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce bez głębszej analizy tego porównania.
3,5Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy zewnętrzne sieci wod-kan. a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania).
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować różne układy sieci i urządzenia wod-kan. (z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych juz sieci i urządzeń wod-kan.
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do różnych istniejących układów sieci i urządzeń wod-kan., a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych).
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci oraz urządzenia wod-kan. w rzeczywistym terenie, ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych układy sieci wod-kan. w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_n_K01Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokrztałcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Umiejetnośc projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnej
C-1Rozumie zasady korydnacji wykonania i projektowania sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
Treści programoweT-W-1Systemy kanalizacji i zasady wyboru. Systemy kanalizacji ciśnieniowej i podciśnieniowej - zakresy stosowania
T-W-2Rodzje ścieków odprowadzanych systemem kanalizacyjnym. Bilans ścieków sanitarnych.
T-W-11Eksploatacja sieci kanalizacyjnej.
T-W-12Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej
T-W-3Schematy obliczeniowe. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej. Obliczenie hydrauliczne kanałów.
T-P-3Obliczenia kanalizacji deszczowej dla projektowanego osiedla. wykonanie z wykorzystaniem programów komputerowych:Microsoft Office, AutoCAD, Moeprozeti innych.
T-W-4Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-10Wyloty kanałów i zasady ich sytuowania. Pompownie kanalizacyjne
T-P-2Obliczenie kanalizacji sanitarnej dla projektowanego osiedla
T-W-5Materiały i uzbrojenie stosowane do budowy sieci kanalizacyjnej. Elementy uzbrojenia sieci kanalizacyjnej, w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-8Obiekty specjalne na sieci: przelewy burzowe, piaskowniki, komory kaskadowe, syfony i inne
T-W-9Budowa i wykonawstwo sieci wodociagowe i kanalizacyjnej: roboty ziemne z uwzględnieniem przepisów BHP, zabezpieczenia ścian wykopów, odwodnienie wykopów na czas budowy.
T-W-6Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej. Wyznaczenie czasu deszczu miarodajnego. Metody obliczania kanalizacji deszczowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej chęci ani motywacji do konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania sieci zewnętrznych wod-kan. nie mówiąc o organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,5Student wykazuje chęć i motywację do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. wraz z urządzeniami na sieciach i ma świadomość odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce.
4,0Student w pełni rozumie potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie omawianej tematyki.
4,5Student sam rozumie ( bez konieczności przypominania ) oraz sam widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowaniazewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ), ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej tematyce ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób ).
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się oraz pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ), ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe sieci zewnętrznych wod-kan. ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do inncy osób ).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_n_K04Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zawiązane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady korydnacji wykonania i projektowania sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
C-2Umiejetnośc projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnej
Treści programoweT-W-12Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej
T-W-7Zasady projektowania sieci kanalizacji rozdzielczej i ogólnospławnej.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej świadomości, zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za tę pracę w zespole projektowym.
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania zewnętrznychsieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z sieciami, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole.
3,5Student ma większą świadomość odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w całym zespole ludzi.
4,0Student jest odpowiedzialny i ma w pełni świadomoć odnośnie wykonywanej przez siebie pracy projektowej i wkomponowania tej pracy do wszystkich pozostałych prac projektowych wykonywanych w całym zespole.
4,5Student doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym, widząc jednocześnie swoje miejsce i swoją rolę w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadniń inżynierskich.
5,0Student, nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym, ale jednocześnie doskonale rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania projektowe w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciągłego kreowania tej nowoczesności.