Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia |
W-2 | Mechanika płynów |
W-3 | Mechanika gruntów i i geotechnika |
W-4 | Zaliczenie przedmiotu Wodociągi i Kanalizacja semestr 4 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady korydnacji wykonania i projektowania sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. |
C-2 | Umiejetnośc projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Kontynuacja projektu z semestru 4. Wykonanie części obliczeniowej koncepcji zaopatrzenia w wodę osiedla mieszkaniowego. | 10 |
T-P-2 | Obliczenie kanalizacji sanitarnej dla projektowanego osiedla | 8 |
T-P-3 | Obliczenia kanalizacji deszczowej dla projektowanego osiedla. wykonanie z wykorzystaniem programów komputerowych:Microsoft Office, AutoCAD, Moeprozeti innych. | 8 |
T-P-4 | Przeniesienie wyników obliczeń do części graficznej opracowania i dokończenie opisu technicznego. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy kanalizacji i zasady wyboru. Systemy kanalizacji ciśnieniowej i podciśnieniowej - zakresy stosowania | 2 |
T-W-2 | Rodzje ścieków odprowadzanych systemem kanalizacyjnym. Bilans ścieków sanitarnych. | 3 |
T-W-3 | Schematy obliczeniowe. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej. Obliczenie hydrauliczne kanałów. | 3 |
T-W-4 | Przekroje poprzeczne kanałów. | 1 |
T-W-5 | Materiały i uzbrojenie stosowane do budowy sieci kanalizacyjnej. Elementy uzbrojenia sieci kanalizacyjnej, w kanalizacji sanitarnej i deszczowej. | 3 |
T-W-6 | Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej. Wyznaczenie czasu deszczu miarodajnego. Metody obliczania kanalizacji deszczowej | 3 |
T-W-7 | Zasady projektowania sieci kanalizacji rozdzielczej i ogólnospławnej. | 2 |
T-W-8 | Obiekty specjalne na sieci: przelewy burzowe, piaskowniki, komory kaskadowe, syfony i inne | 3 |
T-W-9 | Budowa i wykonawstwo sieci wodociagowe i kanalizacyjnej: roboty ziemne z uwzględnieniem przepisów BHP, zabezpieczenia ścian wykopów, odwodnienie wykopów na czas budowy. | 4 |
T-W-10 | Wyloty kanałów i zasady ich sytuowania. Pompownie kanalizacyjne | 2 |
T-W-11 | Eksploatacja sieci kanalizacyjnej. | 2 |
T-W-12 | Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 25 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 3 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu. | 1 |
67 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 4 |
53 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_n_W15 Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych | IS_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-P-2, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-12, T-W-11, T-W-7, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-4, T-P-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_n_W22 Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-2, C-1 | T-P-2, T-W-4, T-W-9, T-W-11, T-W-6, T-W-10, T-P-3, T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-P-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-12 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_n_U05 Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania róznych inżynierskich problemów zwiazanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociągowo-kanalizacyjnej | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-W-2, T-P-3, T-W-1, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-P-2, T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-P-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_n_U18 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociagowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera) | IS_1A_U18 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_n_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokrztałcenia się | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-P-3, T-W-4, T-W-10, T-P-2, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_n_K04 Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zawiązane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | IS_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-12, T-W-7 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_n_W15 Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do definiowania i projektowania prostych układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz typowych urządzeń na sieci. |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do doboru najprostszych układów sieci wod-kan. i urządzeń związanych z sieciami ( siecią wodociągową, kanalizacją sanitarną i deszczową ). | |
3,5 | Student zna i rozumie w większym zakresie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wod-kan. z głębszą analizą wyboru podstawowych układów sieci wod-kan. i urządzeń na sieci. | |
4,0 | Student w dobrym zakresie potrafi nabytą wiedzę wykorzystać do zaprojektowania bardziej zlożonych urządzeń oraz sieci wod-kan. wraz z głębszą analizą tych rozwiązań projektowych, w odniesieniu do warunków terenowych i gruntowych. | |
4,5 | Student potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać rożne złożone urządzenia oraz sieci wod-kan., zarówno na podstawie posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych ( przy użyciu dostępnych programów komputerowych w tych opracowaniach ). | |
5,0 | Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać różne złożone urządzenia i sieci wod-kan. pod kątem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych ( przy użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach ), ale jest także w stanie modernizować przestarzałe już rozwiązania projektowe w istniejących obiektach wod-kan. w rzeczywistych warunkach gruntowo-wodnych. | |
IS_1A_n_W22 Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) zwiazanej z urzadzeniami i sieciami wod-kan. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń związanych z tymi sieciami. | |
3,5 | Student ma szerszą wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi sieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z tymi sieciami, bez łatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy. | |
4,0 | Studentnie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do rozwiązań projektowych sieci wod-kan. i urządzeń na sieciach. | |
4,5 | Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych dla różnych warunków. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych ( przy wykorzystaniu do opracowania schematów i obliczenia programów komputerowych ) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego ( istniejących sieci wod-kan. i urządzeń na sieci ) z uwzgędnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_n_U05 Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania róznych inżynierskich problemów zwiazanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociągowo-kanalizacyjnej | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urzadzeń na sieciach. |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane ( oderwane ) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń na sieciach. | |
3,5 | Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wo-kan. i urządzeń na sieciach, składając je w kompletne projekty sieci, potrafi również dokonać bardziej efektywnego porównania i analizy różnych układów sieci. Wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci wod-kan. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń na tych sieciach ( jako rozwiązanie projektowe ), ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać.Potrafi koordynować, organizować i werefikować pracę zespołu projektowego. | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. oraz urządzeń (z wykorzystaniem programów komputerowych), a także potrafi porównać efektywność tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci. | |
5,0 | Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować złożone układy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i nie korzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych. | |
IS_1A_n_U18 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociagowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera) | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych sieci wod-kan. i urządzeń związanych z tymi sieciami a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce bez głębszej analizy tego porównania. | |
3,5 | Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy zewnętrzne sieci wod-kan. a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania). | |
4,0 | Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować różne układy sieci i urządzenia wod-kan. (z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych juz sieci i urządzeń wod-kan. | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do różnych istniejących układów sieci i urządzeń wod-kan., a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych). | |
5,0 | Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci oraz urządzenia wod-kan. w rzeczywistym terenie, ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych układy sieci wod-kan. w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_n_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokrztałcenia się | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej chęci ani motywacji do konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania sieci zewnętrznych wod-kan. nie mówiąc o organizacji procesu uczenia się dla innych osób. |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób. | |
3,5 | Student wykazuje chęć i motywację do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. wraz z urządzeniami na sieciach i ma świadomość odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce. | |
4,0 | Student w pełni rozumie potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie omawianej tematyki. | |
4,5 | Student sam rozumie ( bez konieczności przypominania ) oraz sam widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowaniazewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ), ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej tematyce ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób ). | |
5,0 | Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się oraz pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ), ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe sieci zewnętrznych wod-kan. ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do inncy osób ). | |
IS_1A_n_K04 Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zawiązane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | 2,0 | Student nie ma żadnej świadomości, zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za tę pracę w zespole projektowym. |
3,0 | Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania zewnętrznychsieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z sieciami, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole. | |
3,5 | Student ma większą świadomość odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w całym zespole ludzi. | |
4,0 | Student jest odpowiedzialny i ma w pełni świadomoć odnośnie wykonywanej przez siebie pracy projektowej i wkomponowania tej pracy do wszystkich pozostałych prac projektowych wykonywanych w całym zespole. | |
4,5 | Student doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym, widząc jednocześnie swoje miejsce i swoją rolę w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadniń inżynierskich. | |
5,0 | Student, nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym, ale jednocześnie doskonale rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania projektowe w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciągłego kreowania tej nowoczesności. |
Literatura podstawowa
- Błaszczyk W., Stamatello H., Budowa miejskich sieci kanalizacyjnych, Arkady, Warszawa, 1975
- Błaszczyk W., Stamatello H., Kanalizacja tom 1, Arkady, Warszawa, 1983
- Dolecka J., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A, Wodociagi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Srypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
- Sosnnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociagowe i kanalizacyjne., Instalator Polski, 1992
Literatura dodatkowa
- Obowiązujące normi i rozporządzenia. Materiały dydaktyczne udostępnione na stronie internetowej, 2012
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992